SLIKANJE
Dirkaška umetnost
Britanski umetnik Martin Tomlinson uživa v slikanju dirkalnih avtomobilov, med njegovimi strankami so tudi velika imena iz avtomoto športa
Odpri galerijo
V času digitalnih fotoaparatov, pametnih telefonov in instagrama se marsikdo vpraša, kakšno vlogo sploh še ima umetnik z barvami in s čopiči. A če pogledamo avtomobilska dela Martina Tomlinsona, je odgovor na dlani. Tukaj ni fotošopa, le talent in mojstrstvo. Njegova slika Mika Hawtorna v dirkalnem ferrariju squalo 555 gledalca v ptičji perspektivi postavi tik nad dogajanje, da kar začuti vročino motorja. "Če bi mi zgorela hiša, bi bila to edina slika, ki bi jo rešil," pravi Tomlinson. "Pravzaprav ne – pustil bi, da vse zgorijo, in pobral zavarovalnino."
Če je hotel odplačevati kredit in vzdrževati družino, se je moral odpovedati karieri v umetnosti in posvetil se je grafičnemu oblikovanju. A slikati ni nehal, seveda, aktiven pa je ostal tudi v dirkaškem svetu, pri čemer je komentiral dirke na sloviti dirkalni stezi Brands Hatch in v živo videl dirkati tako rekoč vse svetovne prvake formule ena.
Počasi sta se njegovi največji strasti – slikanje in dirkanje – začeli prepletati. Med dirkaškimi legendami, ki so pri njem naročale slike, sta tudi Carroll Shelby in John Surtees. Stirling Moss, Phil Hill, Juha Kankkunen in Roy Salvadori pa so se lastnoročno podpisali na njegove slike, na katerih jih je prikazal v akciji.
"Stranka me prosi, naj ji naslikam avtomobil iz določenega obdobja ali z njo za volanom," pojasnjuje Tomlinson. "Pred slikanjem se dobro pozanimam ne le o avtomobilu, temveč tudi o kontekstu, ali gre za slovito dirko ali dirkališče, saj so moje stranke obsedene s podrobnostmi," pove. Nato naredi skico in preveri, ali je vse tako, kot mora biti. "Potem se lotim slikanja. Delam v slikarski tehniki gvaš in slikam neposredno na podlago. Barva se zelo hitro posuši, a to mi popolnoma ustreza, še posebno ko dodajam učinke hitrosti, kjer so potrebni hitri gibi s čopičem."
Za posamezno sliko porabi kakšna dva tedna. Za svoje delo zaračuna od 250 funtov (okoli 280 evrov) za skico do 1000 funtov (1130 evrov) za dokončano sliko. "To je naporno delo – slikam od pol osmih zjutraj do šestih zvečer –, a v tem uživam," pravi Tomlinson. "Moja draga pravi, da sem tečen. Raje bi videla, da bi slikal rože, a tega nočem."
Šolani samouk
Tomlinsonov smisel za humor se je verjetno razvil v zgodnjih sedemdesetih letih prejšnjega stoletja, ko je tudi sam dirkal in svojega Fordovega enoseda s starim (prav tako Fordovim) zephyrjem vlačil s srečanja na srečanje. "Dokopal sem se do pravega dirkalnika, nato pa je zmanjkalo denarja," se spominja Tomlinson. Pred tem je študiral umetnost na koledžu Harlow, kjer je plaval proti toku. "Nisem vedel, s katerega planeta so bili moji učitelji, a naučili me niso prav ničesar," se spominja. "Namesto tega sem ugotovil, da te strast do tega, kar počneš, lahko daleč pripelje. Dejansko sem samouk," je zaupal britanski avtomobilski reviji Autocar.Če je hotel odplačevati kredit in vzdrževati družino, se je moral odpovedati karieri v umetnosti in posvetil se je grafičnemu oblikovanju. A slikati ni nehal, seveda, aktiven pa je ostal tudi v dirkaškem svetu, pri čemer je komentiral dirke na sloviti dirkalni stezi Brands Hatch in v živo videl dirkati tako rekoč vse svetovne prvake formule ena.
Počasi sta se njegovi največji strasti – slikanje in dirkanje – začeli prepletati. Med dirkaškimi legendami, ki so pri njem naročale slike, sta tudi Carroll Shelby in John Surtees. Stirling Moss, Phil Hill, Juha Kankkunen in Roy Salvadori pa so se lastnoročno podpisali na njegove slike, na katerih jih je prikazal v akciji.
Pester nabor naročnikov
Zdaj 67-letni Tomlinson se je v zadnjih treh letih posvetil predvsem "dirkaškemu" slikanju. Kakor pravi, je v tem času ustvaril več kot 100 del, med njegovimi naročniki pa so bili Moss, nekdanji dirkač formule ena Mark Blundell, izvršni direktor McLarna Zak Brown in nekdanji zvezdnik resničnostnega šova Dragons' Den Theo Paphitis."Stranka me prosi, naj ji naslikam avtomobil iz določenega obdobja ali z njo za volanom," pojasnjuje Tomlinson. "Pred slikanjem se dobro pozanimam ne le o avtomobilu, temveč tudi o kontekstu, ali gre za slovito dirko ali dirkališče, saj so moje stranke obsedene s podrobnostmi," pove. Nato naredi skico in preveri, ali je vse tako, kot mora biti. "Potem se lotim slikanja. Delam v slikarski tehniki gvaš in slikam neposredno na podlago. Barva se zelo hitro posuši, a to mi popolnoma ustreza, še posebno ko dodajam učinke hitrosti, kjer so potrebni hitri gibi s čopičem."
Za posamezno sliko porabi kakšna dva tedna. Za svoje delo zaračuna od 250 funtov (okoli 280 evrov) za skico do 1000 funtov (1130 evrov) za dokončano sliko. "To je naporno delo – slikam od pol osmih zjutraj do šestih zvečer –, a v tem uživam," pravi Tomlinson. "Moja draga pravi, da sem tečen. Raje bi videla, da bi slikal rože, a tega nočem."