Kolumna Miše Terček: Lažni nagrajenci

Marketing je pri McDonald'su prav tako pomemben kot hrana, ki jo streže.
Fotografija: Lažni nagrajenec Michael Hoover s čekom za milijon dolarjev FOTOGRAFIJI: HBO
Odpri galerijo
Lažni nagrajenec Michael Hoover s čekom za milijon dolarjev FOTOGRAFIJI: HBO

Goljufije žal niso nič novega. A z množičnimi mediji so dobile nove razsežnosti, njihovi organizatorji so lahko namesto par ljudi v svoji okolici ogoljufali na stotine, na tisoče ljudi oziroma v našem primeru lahko govorimo kar o milijonih opeharjencev. McDonald's je milijardna franšiza, največja veriga restavracij s hitro prehrano na svetu, ki ima v 100 državah skoraj 40.000 lokacij in vsak dan postreže 70 milijonov ljudi.

Z 1,7 milijona zaposlenimi je drugi največji zasebni delodajalec na svetu. Gre za močno podjetje, ki veliko da na svojo blagovno znamko oziroma svoj ugled, zato na milijarde dolarjev porabi za oglaševanje. Marketing je pri McDonald'su prav tako pomemben kot hrana, ki jo streže. Ker se v tej multinacionalki, ki na leto zasluži približno 20 milijard ameriških dolarjev, dobro zavedajo pomembnosti dobrega imena, se držijo načela, da ima stranka vedno prav, in imajo celotne oddelke, ki se ukvarjajo z zadovoljstvom strank. Blamaž si preprosto ne morejo privoščiti, kaj šele goljufij.


A prav to se jim je zgodilo v zloglasni zgodbi, ki jo razkriva nova dokumentarna serija McMillions (McMilijoni) na programu HBO, ki se je začela prav prejšnji teden. Do zdaj so ponudili dve epizodi, čakajo pa nas še štiri, zadnja bo premierno predvajana 9. marca. Napeta resnična zgodba spremlja vpletene, ki nas kot pripovedovalci peljejo vse od začetka, torej prvih sumov, da nekaj smrdi, do reševanja primera pod krinko.

A naj najprej pojasnimo, za kaj sploh gre. McDonald's veliko oglašuje, tudi v televizijskih reklamah in oglasih v tiskanih medijih. Ena od njihovih prednosti je, da znajo prodajo hrane in njihovih posebnih menijev povečevati z različnimi nagradnimi igrami, v katerih kupci nato sodelujejo na različne načine. Ena najbolj priljubljenih je bila monopoly, družabna namizna igra, ki jo vsi dobro poznamo. V primeru McDonald'sa je bila prirejena po meri, enostavna in zbirateljska, v času trajanja igre pa se je promet v restavracijah s hitro prehrano povečal za vrtoglavih 40 odstotkov. Šlo je torej za dobičkonosno igro. Niti nagrade niso bile skromne, saj je šlo za milijonske zneske. Veliko kupcev je z igro obogatelo.
Lažni nagrajenec Michael Hoover s čekom za milijon dolarjev FOTOGRAFIJI: HBO
Lažni nagrajenec Michael Hoover s čekom za milijon dolarjev FOTOGRAFIJI: HBO

Vse bi bilo lepo in prav, če ne bi mladi agent FBI, ki mu je bilo dolgčas med ukvarjanjem z vsakdanjimi birokratskimi posli, preveril namiga državljana, ki jih je pozval, naj preverijo imena dobitnikov McDonald'sovega monopolyja leta 2000. Prepričan je bil, da so dobitniki glavnih denarnih nagrad na Floridi v sorodu in tako ali drugače med sabo povezani. Kako je to mogoče, se je spraševal mladi agent in dobil dovoljenje, da zadevo preveri.

Če bi mu uspelo razvozlati to zagonetko, bi to pomenilo velikanski uspeh ter razkritje organiziranega kriminala, ki je našel način, kako s prevaro služiti dobesedno na očem vseh. A vse skupaj je bilo treba dokazati, najti priče, predvsem pa ugotoviti, kako spretneži sploh goljufajo. Da bi lahko ugotovili, kako hobotnica funkcionira, so nujno potrebovali sodelovanje najvišjih predstavnikov podjetja McDonald's ter zadevo na vsak način ohraniti tajno.

Kot smo lahko spremljali v prvem delu dokumentarne serije McMilijoni, so nato agenti lokalne pisarne FBI v floridskem Jacksonvillu predstavnike McDonald'sa najprej povabili na pogovore v njihove prostore. Ti so res prileteli, ne vedoč, kaj jih pravzaprav čaka. Na srečo zveznih agentov so privolili v sodelovanje. Že takrat so se vsi skupaj zavedali, da pot ne bo lahka, saj bo vsebovala številne misije pod krinko, povezovanje ljudi in ne nazadnje se bodo morali dokopati do tistega, ki vse skupaj vodi oziroma nadzira. Imeli so le ime, ki ni bilo ime, temveč vzdevek – stric Jerry.

Obstajal je sum, da so si nepridipravi med letoma 1989 in 2001 z zvijačo in lažnimi zmagovalci McDonald'sovih nagradnih iger prisvojili kar 24 milijonov ameriških dolarjev. Agenti FBI so McDonald's prepričali, da je ključno, da še enkrat izvedejo nagradno igro, saj bodo le tako lahko med potekom ujeli nepridiprave.

Dokumentarna serija McMilijoni se gleda kot zrežirana kriminalka, ob kateri boste presenečeni nad razpleti zgodbe, ki v Evropi ni dosegla naslovnic časopisov tako kot v ZDA, zato je za nas še toliko bolj zanimiva, saj nam predstavlja nekakšno enigmo. Protagonist zgodbe je mladi agent FBI, ki poskuša s svojimi nekonvencionalnimi in mestoma zaletavimi triki ugnati prevarante. Slednji pa na trenutke delujejo povsem amatersko, saj naredijo marsikatero začetniško napako, recimo, da o svojih goljufivih podvigih med sabo še vedno komunicirajo po telefonu, ne vedoč, da jim policija prisluškuje.
Dokumentarna serija McMilijoni
Dokumentarna serija McMilijoni

Na koncu se izkaže, da je glavni operater nekdanji policist Jerry Jacobson, bolj torej znan pod vzdevkom stric Jerry. Tu pa se stvari šele dodobra začnejo zapletati, saj je bilo treba ugotoviti, kako jim je v tako varovanem sistemu, kot je McDonalds'ov, sploh uspelo podtakniti toliko svojih lažnih zmagovalcev nagradnih iger ter najti vse sostorilce, povezati hobotnico in aretirati vpletene, ki jih je vedno več.
Neverjetna zgodba, ki bi si jo težko izmislili celo najboljši hollywoodski scenaristi.

Več iz te teme:

Predstavitvene informacije

Predstavitvene informacije