NA KOŽO

Komentar Mateja Lahovnika: Prometni infarkt

Darsova vinjeta zaradi dolgih kolon in zastojev ni več za vožnjo, ampak za parkiranje.
Fotografija: FOTO: Leon Vidic/Delo
Odpri galerijo
FOTO: Leon Vidic/Delo

Skoraj ne mine dan, da ne bi poročali o večkilometrskih kolonah ali celo o prometnem kolapsu na slovenskih avtocestah. Ciniki pravijo, da Darsova vinjeta zaradi dolgih kolon in zastojev ni več za vožnjo, ampak za parkiranje na avtocestah okoli Ljubljane. Desni prometni pas zasedajo neprekinjeni konvoji tovornih vozil, tako da imajo osebna vozila pogosto na voljo le prehitevalni pas. Vožnja po desnem pasu avtoceste, ki je sicer pravilna, je za osebna vozila vse bolj nevarna, saj tvegajo, da jih ob zastoju od zadaj »nabaše« tovorno vozilo.

Zadnji takšen primer se je pred dnevi končal s tremi smrtnimi žrtvami. Zato je ustrezno vprašanje, koliko ljudi bo še moralo umreti, da bosta Dars in resorno ministrstvo ukrepala, ker je število tovornih vozil na naših avtocestah prešlo vse razumne meje. Srednjeročna rešitev je tretji pas na avtocestah. Vozil je enostavno preveč, prostora pa premalo. Tako kot ne moremo treh litrov vode spraviti v dvolitrsko steklenico, tudi dvopasovna avtocesta ne zmore več požirati naraščajočega prometa.

Kratkoročna rešitev je postavitev ekonomske cene cestnine za tovorna vozila, saj prav veliko število tujih tovornih vozil na slovenskih avtocestah povzroča velike zastoje. Cena je najboljši blokator in višja cena bi preusmerila del tovornega prometa na železnice, del pa na avtocestne koridorje v tujini. Avstrija, ki ima bolj razumno prometno politiko, je znala zmanjšati promet tujih tovornih vozil po svojih avtocestah. Teza, da s tujimi tovornimi vozili polnimo Darsovo blagajno, ne drži, ampak je prav nasprotno.

Tuja tovorna vozila praznijo denarnice državljanov, ker tovorno vozilo na avtocesti povzroči za nekaj tisočkrat več škode kot osebno, cestnina pri nas pa je kljub temu zanje le nekajkrat višja. Z obstoječim sistemom cestninjenja tako vozniki osebnih vozil s plačevanjem cestnine in drugih dajatev subvencioniramo tuje avtoprevoznike, ki plačujejo veliko prenizko cestnino glede na vso povzročeno škodo na cestah. Čas je za konkretne ukrepe. Avtoceste smo gradili, da se po njih vozimo, in ne da izgubljamo čas v nepreglednih kolonah.

Predstavitvene informacije

Predstavitvene informacije