NA EKS
Matej Fisher: Influencerji in sladoled
Tako med tradicionalnimi kot novodobnimi influencerji obstaja množica takih, ki nimajo vpliva na nič. So navadni bleferji ali fehtaroši.
Odpri galerijo
Tehnološke revolucije v veliko primerih ne le opravijo z nekim starim sistemom in starimi tehnologijami, temveč ustvarijo tudi priložnosti za nov način dela, tudi nove poklice. Orebič je nekoč veljal za mesto trgovcev in morjeplovcev. Mnogi znameniti kapetani so prišli iz tega okolja. Za tako majhen kraj so imeli tudi nenavadno močno trgovsko mornarico.
Tako kot nekoč je logistika še danes hrbtenica trgovine. Danes v digitalni dobi še bolj, kot je bila nekoč, bolje povedano, na drugačen način. Kapetani iz Orebiča so bili tisti, ki so pluli na veter. Nikakor si niso mogli predstavljati, zakaj bi ladja šla na motor, če je veter zastonj, le nekoliko več znanja je treba, in tega so imeli skozi generacije. Pa je prišel parni stroj in se je zgodba trgovanja na veter ustavila. Podobno, kot je pisalni stroj v nekaj letih izgubil svoj pomen. Padla je cela industrija, padli so poklici, tudi serviserji pisalnih strojev so ostali popolnoma brez vetra v jadrih. Tako pač tehnologija v veliko primerih ne spremeni načina produkcije, ampak tudi kreira nove priložnosti za razvoj novih produktov in storitev. Digitalna revolucija je ustvarila tudi nove priložnosti in nove poklice.
Eden takih so influencerji in blogerji. V bistvu gre za novo poimenovanje dejavnosti in tudi poklicev, ki so v neki svoji formi obstajali že prej, a so se s tehnološko dostopnostjo odprla vrata za tovrstno početje na drugačen način. Uradne klasifikacije dejavnosti jih še ne beležijo, vendar bo verjetno v prihodnosti tudi to početje dobilo svojo uradno obliko. Znan je primer iz začetka devetdesetih, ko so se masovno začela ustanavljati podjetja za dva tisoč tolarjev. V enem od krajev je nekdo želel ustanoviti seks šop. Ker ni bilo uradne klasifikacije za ta tip trgovine, uradniki pa so vedeli, da v sosednjem kraju takšna trgovina že deluje, so poklicali pristojne v kraj, kjer je trgovina že bila. Ko so jih spraševali o klasifikaciji, so jim slednji odgovorili, da so seks šop uvrstili med prodajo malih gospodinjskih pripomočkov. Logično. Tudi to je dejavnost, ki obstaja že od nekdaj, ni pa bilo klasifikacije, in uradnik, ki je, kot kaže, imel konstruktivni pristop k reševanju problema, je zadevo izpeljal po tisti znameniti J. B. Tita »ne držite se zakona kot pijanec plota«.
Tudi trgovanje z informacijami in vplivom ima veliko daljšo zgodovino, kot se marsikomu dozdeva. Nekoč je bilo to početje veliko bolj institucionalizirano in z informacijami je trgoval nekdo, ki je imel zelo dobre povezave na posameznem področju. Henry Kissinger že od nekdaj velja za vplivneža, ki odpira marsikatera vrata. Demokratizacija komunikacijskih kanalov in trivializacija sporočil sta naplavili množico, ki ima svoje sledilce. Ne veš, zakaj in kako, vendar v tem delu to niti ni pomembno. Obstajajo poklici, ki so bili nekoč trivialni, in si nihče niti misliti ni mogel, da bi bila to dejavnost, s katero bi se nekdo profesionalno ukvarjal. Ryan je eden takšnih primerov. Mulo Ryan, ki ocenjuje in predstavlja igračke, ima devetnajst milijonov sledilcev. Ena njegovih videoobjav je dosegla več kot milijardo osemsto milijonov ogledov.
Prav marketinška stroka vedno študira, kakšen vpliv imajo otroci v gospodinjstvih na nakupne odločitve staršev. In Ryan ima vpliv na otroke. Več kot milijardo teh. To je resnični vpliv, to je influence. Verjetno je vprašanje časa, kdaj bo Ryan sedel ob Henryju Kissingerju na kašnem svetovnem gospodarskem forumu, kjer se dobivajo influencerji starega kova. Pa niso vsi influencerji kot Henry ali Ryan. Tako med tradicionalnimi kot novodobnimi obstaja množica takih, ki nimajo vpliva na nič. So navadni bleferji ali fehtaroši. Oni bi imeli nekaj zastonj, da potem objavijo hvalospev o tvojem produktu in boš potem imel od tega neznansko korist. V hotelski industriji jim na veliko zapirajo vrata, gre pa tako daleč, da nekateri od njih fehtajo kepico sladoleda. Kot kaže, tistih, ki fehtajo kepico sladoleda, niti ni tako malo. Tako se je eden lastnikov kombija s sladoledom iz Los Angelesa odločil, da morajo vsi tisti, ki se imajo za influencerje, od katerih vsak teden dobiva ponudbe, plačati dvojno. V končni fazi ima človek prav, kakšen influencer pa si, če nimaš niti za sladoled. In prav takih je veliko tudi pri nas.
Tako kot nekoč je logistika še danes hrbtenica trgovine. Danes v digitalni dobi še bolj, kot je bila nekoč, bolje povedano, na drugačen način. Kapetani iz Orebiča so bili tisti, ki so pluli na veter. Nikakor si niso mogli predstavljati, zakaj bi ladja šla na motor, če je veter zastonj, le nekoliko več znanja je treba, in tega so imeli skozi generacije. Pa je prišel parni stroj in se je zgodba trgovanja na veter ustavila. Podobno, kot je pisalni stroj v nekaj letih izgubil svoj pomen. Padla je cela industrija, padli so poklici, tudi serviserji pisalnih strojev so ostali popolnoma brez vetra v jadrih. Tako pač tehnologija v veliko primerih ne spremeni načina produkcije, ampak tudi kreira nove priložnosti za razvoj novih produktov in storitev. Digitalna revolucija je ustvarila tudi nove priložnosti in nove poklice.
Eden takih so influencerji in blogerji. V bistvu gre za novo poimenovanje dejavnosti in tudi poklicev, ki so v neki svoji formi obstajali že prej, a so se s tehnološko dostopnostjo odprla vrata za tovrstno početje na drugačen način. Uradne klasifikacije dejavnosti jih še ne beležijo, vendar bo verjetno v prihodnosti tudi to početje dobilo svojo uradno obliko. Znan je primer iz začetka devetdesetih, ko so se masovno začela ustanavljati podjetja za dva tisoč tolarjev. V enem od krajev je nekdo želel ustanoviti seks šop. Ker ni bilo uradne klasifikacije za ta tip trgovine, uradniki pa so vedeli, da v sosednjem kraju takšna trgovina že deluje, so poklicali pristojne v kraj, kjer je trgovina že bila. Ko so jih spraševali o klasifikaciji, so jim slednji odgovorili, da so seks šop uvrstili med prodajo malih gospodinjskih pripomočkov. Logično. Tudi to je dejavnost, ki obstaja že od nekdaj, ni pa bilo klasifikacije, in uradnik, ki je, kot kaže, imel konstruktivni pristop k reševanju problema, je zadevo izpeljal po tisti znameniti J. B. Tita »ne držite se zakona kot pijanec plota«.
Tudi trgovanje z informacijami in vplivom ima veliko daljšo zgodovino, kot se marsikomu dozdeva. Nekoč je bilo to početje veliko bolj institucionalizirano in z informacijami je trgoval nekdo, ki je imel zelo dobre povezave na posameznem področju. Henry Kissinger že od nekdaj velja za vplivneža, ki odpira marsikatera vrata. Demokratizacija komunikacijskih kanalov in trivializacija sporočil sta naplavili množico, ki ima svoje sledilce. Ne veš, zakaj in kako, vendar v tem delu to niti ni pomembno. Obstajajo poklici, ki so bili nekoč trivialni, in si nihče niti misliti ni mogel, da bi bila to dejavnost, s katero bi se nekdo profesionalno ukvarjal. Ryan je eden takšnih primerov. Mulo Ryan, ki ocenjuje in predstavlja igračke, ima devetnajst milijonov sledilcev. Ena njegovih videoobjav je dosegla več kot milijardo osemsto milijonov ogledov.
Prav marketinška stroka vedno študira, kakšen vpliv imajo otroci v gospodinjstvih na nakupne odločitve staršev. In Ryan ima vpliv na otroke. Več kot milijardo teh. To je resnični vpliv, to je influence. Verjetno je vprašanje časa, kdaj bo Ryan sedel ob Henryju Kissingerju na kašnem svetovnem gospodarskem forumu, kjer se dobivajo influencerji starega kova. Pa niso vsi influencerji kot Henry ali Ryan. Tako med tradicionalnimi kot novodobnimi obstaja množica takih, ki nimajo vpliva na nič. So navadni bleferji ali fehtaroši. Oni bi imeli nekaj zastonj, da potem objavijo hvalospev o tvojem produktu in boš potem imel od tega neznansko korist. V hotelski industriji jim na veliko zapirajo vrata, gre pa tako daleč, da nekateri od njih fehtajo kepico sladoleda. Kot kaže, tistih, ki fehtajo kepico sladoleda, niti ni tako malo. Tako se je eden lastnikov kombija s sladoledom iz Los Angelesa odločil, da morajo vsi tisti, ki se imajo za influencerje, od katerih vsak teden dobiva ponudbe, plačati dvojno. V končni fazi ima človek prav, kakšen influencer pa si, če nimaš niti za sladoled. In prav takih je veliko tudi pri nas.