NESREČA
FOTO: Kar je šlo v zemljo, je šlo. Lahko samo čakamo, kdaj bo onesnažen izvir
Po včerajšnjem iztirjenju v predoru Hrastovlje iz cisterne steklo 10.000 litrov kerozina. Ogrožena pitna voda za celotno Istro.
Odpri galerijo
HRASTOVLJE – V predoru Hrastovlje na železniški progi proti Kopru, kjer je včeraj prišlo do železniške nesreče, zaradi nje pa do iztekanja kerozina iz ene izmed tovornih cistern, se danes nadaljuje odpravljanje posledic iztirjenja šestih tovornih vagonov.
Čeprav so bili na terenu vso noč, jim kerozina iz iztirjenih vagonov še vedno ni uspelo prečrpati, so nam sporočili iz PU Koper. So pa izčrpali kerozin iz cisterne, ki se je v nesreči poškodovala in iz katere je iztekal v tla.
Kaj izlitje pomeni za vodno zajetje v bližini, je pojasnila Nataša Viršek Ravbar z Inštituta za raziskovanje krasa pri ZRC SAZU: »V primeru razlitja nevarnih snovi na kraškem območju ni časa in možnosti za sanacijo. Ostane monitoring, kako hitro in v kolikšni meri bo onesnaženje doseglo izvir Rižane, še posebej ob intenzivnih padavinah. Bi pa lahko bil vodni vir ogrožen dlje časa.« Na kraju nesreče v enem od izjemno ozkih predorov na obstoječi enotirni progi čez Kraški rob po njenem vedenju tudi ni lovilcev olj. Kar je šlo v zemljo, je šlo, je navedla. Dodatna težava je, da je lokacija torkovega iztirjenja tovornega vlaka, iz katerega je po ocenah steklo okoli 10.000 litrov kerozina, prispevno zaledje izvira Rižane, ki je vodni vir za celotno slovensko obalo. Ker za sanacijo možnosti ni, je edino, kar preostane, biti pripravljen in spremljati, kdaj se bo onesnaženje na izviru pojavilo.
Spomnila je, da se je nekaj podobnega že zgodilo jeseni leta 1994, ko se je pri Obrovem razlilo plinsko olje. A takrat je kmalu po izlitju deževalo in je onesnaženje na izvir prišlo v treh dneh.
Vzrok nesreče še ni znan. Direktor Slovenskih železnic Dušan Mes je v izjavi za medije v Ljubljani povedal, da je velika verjetnost, da je bila poškodovana kretnica, manjša verjentost pa, da je bil poškodovan vagon. Človeška napaka je izključena.
Močno je poškodovana tudi železniška proga, za popravilo so najprej ocenili, da bodo potrebovali nekaj mesecev. Po koncu prečrpavanja kerozina bodo vagone odstranili iz predora in sanirali od 150 do 200 metrov poškodovane proge, je danes povedal Mes. Pričakuje, da bo promet po odseku znova stekel v petek.
To je zelo dobra novica za Luko Koper, saj je to edina železniška povezava iz koprskega pristanišča. Do takrat bo proga zaprta, za vse vlake pa bodo organizirani avtobusni prevozi.
Več o nesreči preberite v prispevku Bo iztekanje kerozina v predoru Hrastovlje ustavilo prečrpavanje?.
Čeprav so bili na terenu vso noč, jim kerozina iz iztirjenih vagonov še vedno ni uspelo prečrpati, so nam sporočili iz PU Koper. So pa izčrpali kerozin iz cisterne, ki se je v nesreči poškodovala in iz katere je iztekal v tla.
Kaj izlitje pomeni za vodno zajetje v bližini, je pojasnila Nataša Viršek Ravbar z Inštituta za raziskovanje krasa pri ZRC SAZU: »V primeru razlitja nevarnih snovi na kraškem območju ni časa in možnosti za sanacijo. Ostane monitoring, kako hitro in v kolikšni meri bo onesnaženje doseglo izvir Rižane, še posebej ob intenzivnih padavinah. Bi pa lahko bil vodni vir ogrožen dlje časa.« Na kraju nesreče v enem od izjemno ozkih predorov na obstoječi enotirni progi čez Kraški rob po njenem vedenju tudi ni lovilcev olj. Kar je šlo v zemljo, je šlo, je navedla. Dodatna težava je, da je lokacija torkovega iztirjenja tovornega vlaka, iz katerega je po ocenah steklo okoli 10.000 litrov kerozina, prispevno zaledje izvira Rižane, ki je vodni vir za celotno slovensko obalo. Ker za sanacijo možnosti ni, je edino, kar preostane, biti pripravljen in spremljati, kdaj se bo onesnaženje na izviru pojavilo.
Spomnila je, da se je nekaj podobnega že zgodilo jeseni leta 1994, ko se je pri Obrovem razlilo plinsko olje. A takrat je kmalu po izlitju deževalo in je onesnaženje na izvir prišlo v treh dneh.
Ekološke katastrofe si v slovenskem prostoru sledijo druga za drugo ...
Skupaj z Inštitutom za krasoslovje je Zavod za zdravstveno Koper in s hrvaškimi raziskovalci sem proučeval kraške vodonosnike in izvire, še posebej nas je zanimal vodni val po močnem deževju.
Iz tega razloga z gotovostjo lahko povemo, da gre za eno velikih ekoloških katastrof, ki bo ogrozila preskrbo s pitno vodo na Primorskem. Glede na kraški svet lahko posledice pričakujemo v večletnih zaporedjih po deževjih. Namestitev samodejnih online merilnih instrumentov pa je obligatorna nujnost. Pa ne iz žepa uporabnikov, ampak iz sredstev Slovenskih železnic.
In ni dvoma, da bo biofilem kraškega sveta trajno poškodovan in zmanjšana njegova samočistilnost.
(dr. Gorazd Janez Pretnar, mikrobiolog in ekolog)
Skupaj z Inštitutom za krasoslovje je Zavod za zdravstveno Koper in s hrvaškimi raziskovalci sem proučeval kraške vodonosnike in izvire, še posebej nas je zanimal vodni val po močnem deževju.
Iz tega razloga z gotovostjo lahko povemo, da gre za eno velikih ekoloških katastrof, ki bo ogrozila preskrbo s pitno vodo na Primorskem. Glede na kraški svet lahko posledice pričakujemo v večletnih zaporedjih po deževjih. Namestitev samodejnih online merilnih instrumentov pa je obligatorna nujnost. Pa ne iz žepa uporabnikov, ampak iz sredstev Slovenskih železnic.
In ni dvoma, da bo biofilem kraškega sveta trajno poškodovan in zmanjšana njegova samočistilnost.
(dr. Gorazd Janez Pretnar, mikrobiolog in ekolog)
Vzrok nesreče še ni znan. Direktor Slovenskih železnic Dušan Mes je v izjavi za medije v Ljubljani povedal, da je velika verjetnost, da je bila poškodovana kretnica, manjša verjentost pa, da je bil poškodovan vagon. Človeška napaka je izključena.
Kerozin je letalski bencin, ki se skladišči v Kopru. Žal je zelo prodoren skozi zemljo, bolj kot voda, s katero pa se ne meša. Zato lahko v tankih plasteh onesnaži veliko količino vode, saj se razširi po čim večji površini v tanki plasti in plava na vodi. Če onesnaži pitno vodo, se vonja težko znebimo. Čiščenje tako onesnažene vode je izredno zahtevno in drago.
Močno je poškodovana tudi železniška proga, za popravilo so najprej ocenili, da bodo potrebovali nekaj mesecev. Po koncu prečrpavanja kerozina bodo vagone odstranili iz predora in sanirali od 150 do 200 metrov poškodovane proge, je danes povedal Mes. Pričakuje, da bo promet po odseku znova stekel v petek.
To je zelo dobra novica za Luko Koper, saj je to edina železniška povezava iz koprskega pristanišča. Do takrat bo proga zaprta, za vse vlake pa bodo organizirani avtobusni prevozi.