Z e-skiroji vsako leto več nesreč med mlajšimi, samo letos že 12 hudo poškodovanih
Električni skiroji so vse bolj razširjeni, vsako leto pa narašča število nesreč, ki se zgodijo z vožnjo s temi vozili. Kot so sporočili z Agencije za varnost prometa, je bilo letos že 101 nesreč, od tega je kar 66 voznikov skirojev samih povzročilo nesrečo.
Kot je izpostavila Simona Felser, v. d. direktorja Agencije za varnost prometa, je bilo »največ povzročiteljev lani v starosti od 18 do 44 let, zaskrbljujoče pa je, da je bilo sedem povzročiteljev tudi v starosti do 14 let in 15 povzročiteljev v starosti do 17 let. Nujna je pravilna in odgovorna vožnja, z zavedanjem, da gre za lahko motorno vozilo, ki ni namenjeno igri, vožnji po pločniku ali prevažanju drugih oseb in predmetov.«
12 ljudi že letos letos hudo poškodovanih
V nesrečah, kjer je bil udeležen električni skiro, je bilo letos hudo poškodovanih 12 ljudi, še 69 pa jih je odneslo z lažjimi poškodbami. »Predvsem so nas presenetile hude poškodbe, bolj primerljive tistim, ki nastanejo pri nezgodah mopedistov in motoristov. Med njimi so bile tudi življenje ogrožajoče poškodbe in tudi smrtne poškodbe. Glavni problem je v nezavedanju voznikov glede hitrosti, ki jo e-skiro razvije, mnogi še vedno dojemajo e-skiro kot običajen skiro. Hitrost skiroja na nožni pogon je okrog 10 km/h, e-skiroja pa vsaj 20 km/h, zato je že pri ustavljanju in sestopanju z ustavljajočega se e-skiroja in skiroja pomembna razlika. Vsaka podvojitev hitrosti pomeni štirikrat večjo energijo, ki jo mora absorbirati telo ob morebitnem padcu ali trku,« je pojasnil Uroš Tominc, dr. med., specialist travmatolog iz ljubljanskega UKC.
Največ poškodb med mladimi
Največ poškodb je med mlajšo populacijo, uporaba zaščitne opreme je slaba, opozarja Tominc. Policisti so letos ugotovili že 468 kršitev pri vožnji z e-skiroji, v celotnem letu 2022 pa 727. Najpogostejše kršitve pri voznikih e-skirojev so povezane z nepravilno stranjo oz. smerjo vožnje, neuporabo čelade, vožnjo pod vplivom alkohola, neprilagojeno hitrostjo in uporabo mobilnega telefona med vožnjo. Ker se poleg vse večjega števila lastniških e-skirojev širijo tudi možnosti izposoje teh lahkih motornih vozil, Agencija za varnost prometa na vse uporabnike vnovič naslavlja poziv k odgovorni vožnji.
Priporočila za voznike
Čelada za vse
Brez čelade in pri hitrosti prek 20 kilometrov na uro, se lahko ob padcu voznik nepričakovano težko poškoduje. Ne glede na to, da je uporaba zaščitne čelade obvezna do 18. leta, Agencija za varnost prometa priporoča uporabo vsem voznikom e-skirojev, saj so posledice padcev (poškodbe obraza in glave, ki so med pogostejšimi) brez nje praviloma težje.
Kdo lahko vozi e-skiro?
Osebe, starejše od 14 let oziroma od 12. do 14. leta, če imajo kolesarsko izkaznico.
Obvezna oprema e-skiroja
Z vidika varnosti vseh udeležencev je pomembno zakonsko določilo, da mora imeti voznik e-skiroja ponoči in ob zmanjšani vidljivosti prižgan na sprednji strani žaromet za osvetljevanje ceste, ki oddaja belo svetlobo, na zadnji strani pa pozicijsko svetilko, ki oddaja rdečo svetlobo. Na zadnji strani mora imeti nameščen rdeč odsevnik, na obeh straneh pa rumene ali oranžne bočne odsevnike.
Na e-skiro brez slušalk in mobilnega telefona
Vozniki e-skirojev naj med vožnjo ne uporabljajo slušalk ali mobilnega telefona, saj to odvrača pozornost od dogajanja v prometu. Tako zlahka spregledajo pešca, otroka, starejšega udeleženca, ali druge izpostavljene skupine udeležencev (invalidi, gibalno ovirani).
Prevoz drugih oseb ni dovoljen!
Na e-skiroju je prepovedano prevažati druge osebe. Prevoz je izjemoma dovoljen, če je proizvajalec to predvidel (peti odstavek 97.a člena Zakona o pravilih cestnega prometa). Osebe lahko prevaža le polnoletna oseba (osmi odstavek 93. člena Zakona o pravilih cestnega prometa).
Alkohol ne sodi v promet!
Tudi za voznike e-skirojev Agencija za varnost prometa priporoča ničelno toleranco do alkohola v prometu. Le tako bodo lahko varni v prometu.
Na območjih skupnega prometnega prostora in v območjih za pešce z manjšo hitrostjo
Agencija in Policija opozarjata, da je največja možna mera previdnosti potrebna na območjih skupnega prometnega prostora, ki ga souporabljajo vsi udeleženci cestnega prometa v skladu z načeli cestnega prometa. Vozniki morajo v območju skupnega prometnega prostora voziti tako, da ne ogrožajo pešcev.
V območjih za pešce lahko vozijo le z maksimalno hitrostjo pešca, najbolje pa je, da z e-skiroja sestopijo. E-skiroji so skoraj neslišni, zato jih drugi udeleženci v prometu težje zaznajo, prav tako pogosto ne pričakujejo, da so tako hitri, zato lahko pride do neustreznih ali prepoznih reakcij pešcev oziroma drugih udeležencev v prometu. Nase naj zato vozniki e-skirojev opozorijo z zvočnim signalom.
Na voznike e-skirojev pa morajo biti še posebej pozorni vozniki motornih vozil. Pri prehitevanju e-skirojev morajo dosledno upoštevati minimalno bočno razdaljo, ki znaša najmanj 1,5 metra in prehitevanje izvesti le tedaj, ko je to povsem varno. Zaradi majhne površine silhuete so uporabniki e-skirojev tudi slabše vidni.