To je Florijan, ki je za denar gledal skozi prste
Leta 2014 je moral za tri leta v zapor zaradi vsega skupaj 200 evrov podkupnin. Včeraj, osem let pozneje, pa zaradi 140 evrov podkupnin za celih 5 let. Na prvi pogled se morda zdi, da sta kazni, ki ju je v svoji karieri tehničnega preglednika dobil Florijan Gašperin, pravniško gledano nesorazmerni s prejetimi podkupninami, a kot je poudaril specializirani državni tožilec Boštjan Jeglič, višina podkupnin sploh ni bistvena. Ampak to, kar je v obrazložitvi sodbe poudarila tudi ljubljanska okrožna sodnica Dejana Fekonja, da so bila prav zaradi njih na cesto spuščena vozila, ki so imela številne napake, v nekaterih primerih celo takšne, da so bile na cesti prave tempirane bombe. »Vozila so bila torej takšna, da so ogrožala vse udeležence v prometu,« je bila jasna.
Tožilec, ki se je včeraj še enkrat zahvalil policistom s sektorja kriminalistične policije v Ljubljani, in sicer z oddelka za korupcijo, da so v preiskovanje te podkupovalne zgodbe v podjetju Produkt v ljubljanskih Mostah vložili toliko napora, da je bila na koncu razkrita, vsi vpleteni vanjo pa na koncu tudi kaznovani, je opozoril na še eno pomembno dejstvo: »V treh tednih, ko so se izvajali prikriti preiskovalni ukrepi, smo ugotovili prek 150 kaznivih dejanj.« Če pa bi, kot je nadaljeval, glede na usklajeno delovanje vseh vpletenih, predvsem pa Gašperina, Ilija Grabovičkića in Martina Hočevarja, omenjene ukrepe izvajali celo leto, bi bilo število odkritih dejanj zagotovo še precej višje. Prepričan je, da sta Gašperin in Hočevar s podkupninami na mesec zaslužila še za eno svojo plačo.
Florijanu Gašperinu se v izrečeno mu petletno zaporno kazen všteje tudi čas, prestan v priporu. Gre za 1 leto in tri mesece.
In kako je vse skupaj potekalo? Grabovičkić je bil v večini primerov povezovalni člen med lastniki tehnično pomanjkljivih vozil in dvema tehničnima preglednikoma Gašperinom in Hočevarjem. Tehnično pomanjkljiv avtomobil je pripeljal na stezo za tehnični pregled, se odpravil v eno od tamkajšnjih pisarn in po pogovoru s tehničnim preglednikom o tem, kakšne napake ima avtomobil, od tam vse težave odpravil. A še prej je Gašperinu oziroma Hočevarju izročil podkupnino. Šlo je za vsega skupaj 10 ali 20 evrov, ki sta si jih razdelila. Dogajalo pa se je tudi, da so lastniki vozil Gašperinu oziroma Hočevarju kar sami izročili podkupnino. Potem ko so opravili tehnični pregled, sta jih preglednika, kot je včeraj spomnila sodnica Fekonjeva, povabila v pisarno in začela na dolgo in široko naštevati vse, kar je narobe z vozilom. Hkrati pa še večkrat poudarila, koliko denarja bi morali odšteti za vsa popravila. Vse to sta počela toliko časa, dokler ni voznik »skapiral«, da bi ga preglednika, v zameno za nekaj novcev, spustila čez tehnični pregled.
Vse je posnela skrita kamera
Fekonjeva je spomnila še, kako je tehnični pregled spornih vozil trajal šest minut ali še manj, kar je, glede na napake, ki so jih imela, odločno premalo: »Vozila so bila vidno poškodovana, iz enega avtomobila se je črno kadilo.« Da sta zahtevala podkupnine, je po prepričanju sodišča poleg prič in »izjemno argumentiranega izvedenskega mnenja« dokazano tudi s pomočjo nameščene skrite kamere v pisarni tehničnih preglednikov. Sodnica je spomnila na enega od posnetkov, na katerem se sliši, kako je Gašperin enemu od lastnikov vozila rekel: »Daj pol nekaj.« In pa tudi na tistega z 18. aprila 2016, ko je želel Grabovičkić Gašperinu izročiti denar, obtoženi pa je na to odgovoril: »Bejž ven! Ker bodo vidle.«
Vozila so bila vidno poškodovana, z enega avtomobila se je črno kadilo.
»Dva zaposlena iz Produkta sta rekla, da so takrat že vsi vedeli, da je tam postavljena skrita kamera, in temu pripisujemo to, da je Gašperin rekel: 'Bejž ven!' Namreč tudi tisto vozilo je imelo številne napake. Prepričani smo, da je ta denar izročil na kraju, ki ni bil pod nadzorom kamere. In sicer na hodniku tik pred to pisarno,« je povedala sodnica in še, da je mogoče na posnetkih razbrati tudi, da obstaja celo cenik podkupnin. Tožilec Jeglič je sicer že v zaključnih besedah poudaril, da je obtoženi skupaj s Hočevarjem in Grabovičkićem v zameno za podkupnino, ta je bila odvisna od tega, koliko tehničnih napak je imelo motorno vozilo, potrjeval tehnične preglede, čeprav avtomobili niso bili tehnično brezhibni. Stranke so običajno dale Grabovičkiću 20 evrov podkupnine, on pa jih je položil pod podlogo za računalniško tipkovnico v pisarni tehničnih preglednikov. Včasih je denar izpod tipkovnice vzel Hočevar, drugič pa Gašperin, pozneje sta si ga razdelila na pol.
Enkrat krivdo že priznal
Gašperin je bil tako spoznan za krivega, da je zagrešil 21 kaznivih dejanj ponarejanja listin (za 17 avtomobilov, 3 motorje in eno bivalno prikolico), saj je podpisal, da so vozila tehnično brezhibna, pa četudi to niti najmanj niso bila. Za vsako od teh kaznivih dejanj je dobil po en mesec zapora. Hkrati je bil v primeru 17 avtomobilov in dveh motorjev obsojen, da je skupaj s Hočevarjem zagrešil nadaljevano kaznivo dejanje jemanje podkupnine. Za to je dobil še štiri leta zapora in 6000 evrov denarne kazni. Enotna kazen tako znaša 5 let zapora in 6000 evrov denarne kazni. Za obdobje petih letih mu je bil izrečen še varnostni ukrep, in sicer prepoved opravljanja poklica tehničnega preglednika.
5 let ne bo smel opravljati dela tehničnega preglednika.
Spomnimo, da je bil Hočevar, ki je s podkupninami zaslužil 150 evrov, obsojen že januarja 2017. Po priznanju krivde mu je ista sodnica izrekla tri leta dolgo zaporno kazen. Hkrati pa še plačilo 5950 evrov denarne kazni. To, da jo je ta nekoliko bolje odnesel od Gašperina, je Fekonjeva pojasnila s tem, da je bil Gašperin v preteklosti že obsojen za istovrstno kaznivo dejanje. Zaradi omenjenih 200 evrov podkupnin, ki jih je prejel kot nekdanji vodja poslovalnice AMZS v Lescah, je res dobil zaporno kazen, a jo je lahko pozneje odslužil s tako imenovanim vikend zaporom. A kaj ko je ravno v tem času svoj nečedni posel leta 2016 nadaljeval v Produktu.