GEODETI
30 dni za podatke o nepremičnini, potem kazen Gursa
Geodetska uprava Republike Slovenije odgovarja na vprašanja o dopisih, ki Slovence in Slovenke čakajo v nabiralnikih.
Odpri galerijo
LJUBLJANA – V roku 30 dni, ko v poštni nabiralnik prejmete dopis Geodetske uprave Republike Slovenije v zvezi z nepremičnino, morate poslati svoje strinjanje oziroma nestrinjanje z zapisanimi površinami. Če je površina hiše pravilno zapisana v dopisu, si lahko oddahnete, v nasprotnem primeru vas čakajo nadaljnji postopki, ki vas bodo udarili po žepu.
Kot smo poročali, je ena izmed naših bralk jezna in razočarana, potem ko je v roke dobila dopis Gursa. Zapisala je celo: »Pa kaj sem nora ali kaj?«
Dodali so: »Ob evidentiranju novih stavb ali rednih spremembah podatkov o stavbah in delih stavb se prostori evidentirajo sproti. Ker pa je treba urediti tudi podatke za nazaj, je Geodetska uprava RS začela urejati predvsem tiste podatke o prostorih, kjer je razlika med vsoto že evidentiranih prostorov in skupno površino dela stavbe velika. Oba podatka, površine prostorov in skupno površino dela stavbe, je v večini primerov podal lastnik sam v popisu nepremičnin leta 2006/07.«
Glede na dopise, ki smo jih prejeli v uredništvo, in ponujene možnosti a, b, c, d, se zdi, da bo večina Slovencev in Slovenk morala naročiti elaborate in plačati od 400 evrov navzgor.
Gurs odgovarja: »Menimo, da ni tako. V pilotnem izvajanju, ki smo ga izvedli na lokaciji Kranja in Domžal, je le 169 lastnikov od 2.244 poslanih pozivov ugotovilo, da je celotna površina dela stavbe nepravilna. V tem primeru bo potreben elaborat. Ostali so le razporejali prostore znotraj celotne površine dela stavbe.«
Dejstvo pa je, da so lastniki nepremičnin po zakonu dolžni sporočati podatke o svoji nepremičnini za različne evidence. »Podatki o stavbah in delih stavb so se začeli sistemsko zbirati šele po letu 2000. Kam in za kakšen namen je bralka v letu 1986 pošiljala podatke, iz zapisanega ni mogoče nedvoumno ugotoviti. Kataster stavb in s tem podrobnejši podatki o stavbah in delih stavb se je pričel vzpostavljati šele od leta 2000 naprej. V letu 2006/07 smo izvedli popis nepremičnin, kjer smo zajeli vse stavbe. Podatke so v popisu nepremičnin dajali lastniki nepremičnin (lastniki so podpisovali popisne obrazce). Lastniki so prvič prejeli vse podatke v poskusnem izračunu o vrednosti nepremičnin v letu 2010, nato še v poskusu uvedbe davka na nepremičnine v letu 2014. Do novembra 2018 so vse podatke še lahko spreminjali z vprašalniki, po tem datumu pa se bistveni podatki (tudi celotna površina dela stavbe) lahko spreminja le z elaboratom.«
Gurs je odredil urejanje podatkov v evidenci, ki jo najdete na spletni povezavi e-prostor, torej šele letos, potem ko je novi zakon že stopil v veljavo. Ta pa precej komplicira urejanje podatkov (beri: predvsem stane), pred spremembo zakona pa so zgolj prek medijev obveščali, da bo do tega prišlo. Zatorej, kdor je bil pozoren, je podatke uredil do novembra 2018, ostali pa bodo morali za to plačati več sto evrov.
Pošiljajo le, če je velika razlika v evidenci»Še enkrat naj poudarimo, da pozive pošiljamo le za primere, kjer bila predhodno ugotovljena velika razlika med celotno površino dela stavbe in prostori, ki so bili evidentirani in nakazujejo na pomanjkljivo evidentiranje. Od 1,800.000 delov stavb, ki jih imamo evidentiranih, je takih trenutno identificiranih manj kot 14.000. Vsi ostali deli stavb se bodo glede prostorov urejali ob morebitnem naknadnem spreminjanju ostalih podatkov, v kolikor se bo dejansko stanje nepremičnine na terenu spremenilo,« so povedali pri Gursu.
Kot smo poročali, je ena izmed naših bralk jezna in razočarana, potem ko je v roke dobila dopis Gursa. Zapisala je celo: »Pa kaj sem nora ali kaj?«
Zapisi nekaterih naših bralcev Bralka Suzana: »Tudi meni se je zgodila podobna zadeva. Pred petimi leti smo delali geodetsko meritev in elaborat, kar me je stalo 1.050 evrov. Danes po petih letih pa nimajo pravilnih podatkov in so mi izdali odločbo s kar 40 kvadratnimi metri uporabne površine več od dejanskega stanja, na kar sem se pritožila. Odgovora pa žal še do današnjega dne nisem dočakala.«
Bralka Pavla: »Tudi jaz sem bila zgrožena, ko sem odprla pošto Gursa in morala večkrat prebrati, da sem morda sploh razumela, kaj hočejo. Odgovor pričakujejo v enem mesecu, sicer bo kazen. Sem upokojenka že nekaj let, načrt je bil potrjen na občini. Kaj zdaj hočejo ti ljudje od nas? Samo dodaten denar?«
Bralka Marjana: »Mene pa zanima, če bo potem ta elaborat pravi ali bo čez nekaj let spet treba opraviti novega, da bo lahko nekdo zaslužil. Pri nas so se pred leti zmotili v celi stolpnici in so pomešali lastništvo stanovanj. Nekdo, ki je bil lastnik trisobnega stanovanja, je postal lastnik enosobnega itd. Celo solastništvo je bilo napačno, žena od enega je postala solastnica v drugem stanovanju. Tudi priimke so pomešali, totalna nesposobnost. Sem šla na geodetsko vprašat, zakaj je moje stanovanje več ocenjeno kot sosedovo, ki je nadstropje nad menoj, in mi je oseba za okencem odgovorila, da je verjetno kvadratura večja. Saj nisem mogla verjeti. V naši državi je vse mogoče.«
Bralec Slavko: »Tudi mi imamo isti primer, na zemljiškoknjižnem izpisku so podatki pravilni, izmeril je tudi geodet, zdaj pa ima davčna uprava precej večjo kvadraturo. Da pa pride popravek popravit, moramo najeti geodeta, plačati 420 evrov, čeprav so pravilni podatki od geodeta.«
Bralec Peter: »Imam podoben primer. Sem petšestinski lastnik več kot 300 let stare hiše, eno osmino je lastnik bratranec. Hišo so mi že večkrat ovrednotili, razlike v znesku ovrednotenja pa so vedno, čeprav je hiša vedno v enakem stanju, nič obnovljena ...«
Bralka Marjana: »Tudi jaz sem dobila tole pošto ... Glede hiše moje tašče, ki je stara 80 let ... Uredila je pred leti vse, zdaj pa ni nič prav in mora urediti ponovno z geodetsko in seveda plačati 400 evrov. Trikrat sem prebrala ta dokument in ne vem kaj bi bilo narobe ... Samo, da je treba spet plačati ... Žalostno res ...«
Bralka Pavla: »Tudi jaz sem bila zgrožena, ko sem odprla pošto Gursa in morala večkrat prebrati, da sem morda sploh razumela, kaj hočejo. Odgovor pričakujejo v enem mesecu, sicer bo kazen. Sem upokojenka že nekaj let, načrt je bil potrjen na občini. Kaj zdaj hočejo ti ljudje od nas? Samo dodaten denar?«
Bralka Marjana: »Mene pa zanima, če bo potem ta elaborat pravi ali bo čez nekaj let spet treba opraviti novega, da bo lahko nekdo zaslužil. Pri nas so se pred leti zmotili v celi stolpnici in so pomešali lastništvo stanovanj. Nekdo, ki je bil lastnik trisobnega stanovanja, je postal lastnik enosobnega itd. Celo solastništvo je bilo napačno, žena od enega je postala solastnica v drugem stanovanju. Tudi priimke so pomešali, totalna nesposobnost. Sem šla na geodetsko vprašat, zakaj je moje stanovanje več ocenjeno kot sosedovo, ki je nadstropje nad menoj, in mi je oseba za okencem odgovorila, da je verjetno kvadratura večja. Saj nisem mogla verjeti. V naši državi je vse mogoče.«
Bralec Slavko: »Tudi mi imamo isti primer, na zemljiškoknjižnem izpisku so podatki pravilni, izmeril je tudi geodet, zdaj pa ima davčna uprava precej večjo kvadraturo. Da pa pride popravek popravit, moramo najeti geodeta, plačati 420 evrov, čeprav so pravilni podatki od geodeta.«
Bralec Peter: »Imam podoben primer. Sem petšestinski lastnik več kot 300 let stare hiše, eno osmino je lastnik bratranec. Hišo so mi že večkrat ovrednotili, razlike v znesku ovrednotenja pa so vedno, čeprav je hiša vedno v enakem stanju, nič obnovljena ...«
Bralka Marjana: »Tudi jaz sem dobila tole pošto ... Glede hiše moje tašče, ki je stara 80 let ... Uredila je pred leti vse, zdaj pa ni nič prav in mora urediti ponovno z geodetsko in seveda plačati 400 evrov. Trikrat sem prebrala ta dokument in ne vem kaj bi bilo narobe ... Samo, da je treba spet plačati ... Žalostno res ...«
Kakšna je vaša površina stanovanja? Če podatek ne drži, potem ...
Z Gursa so nam na vprašanje o konkretnem primeru, kako je mogoče, da na dopisu Geodetske uprave RS pooblaščena Geodetska družba, d. o. o, kar predlaga »spremembo« kvadrature nepremičnine, ker je določen del prostorov nerazporejen v evidenci, med drugim odgovorili: »Z ureditvijo prostorov se ne spreminja neto tlorisna površina dela stavbe (stanovanja), kot zmotno navajate v vašem vprašanju. Ureja se le vrste in površine prostorov, ki so znotraj tega dela stavbe. Skupna površina nepremičnine (stanovanja) se z urejanjem nerazporejenih prostorov ne spreminja. Za tako spremembo je, kot je navedeno v pozivih, potreben elaborat geodetske podjetja. Postopek izvedbe poteka tako, da se pripravi stanje podatkov in predlog novih prostorov, ki jih lahko lastnik tudi popravi. Vsa navodila postopanja lastnika so v prejetem pozivu, ki ga je posredovala Geodetska uprava RS. Če se lastnik s predlogom razporeditve prostorov ne strinja, jih enostavno popravi in popravek posreduje na naslov, naveden v pozivu.«Ker Geodetska uprava vseh del zaradi kadrovskih omejitev ne zmore sama, je prek javnega naročila del nalog pri izvedbi oddala v izvedbo Geodetski družbi, d. o. o.
Dodali so: »Ob evidentiranju novih stavb ali rednih spremembah podatkov o stavbah in delih stavb se prostori evidentirajo sproti. Ker pa je treba urediti tudi podatke za nazaj, je Geodetska uprava RS začela urejati predvsem tiste podatke o prostorih, kjer je razlika med vsoto že evidentiranih prostorov in skupno površino dela stavbe velika. Oba podatka, površine prostorov in skupno površino dela stavbe, je v večini primerov podal lastnik sam v popisu nepremičnin leta 2006/07.«
Ponujajo vam možnosti a, b, c, d
Glede na dopise, ki smo jih prejeli v uredništvo, in ponujene možnosti a, b, c, d, se zdi, da bo večina Slovencev in Slovenk morala naročiti elaborate in plačati od 400 evrov navzgor.Gurs odgovarja: »Menimo, da ni tako. V pilotnem izvajanju, ki smo ga izvedli na lokaciji Kranja in Domžal, je le 169 lastnikov od 2.244 poslanih pozivov ugotovilo, da je celotna površina dela stavbe nepravilna. V tem primeru bo potreben elaborat. Ostali so le razporejali prostore znotraj celotne površine dela stavbe.«
Poglejte, kaj ste podpisali leta 2006/07
Dejstvo pa je, da so lastniki nepremičnin po zakonu dolžni sporočati podatke o svoji nepremičnini za različne evidence. »Podatki o stavbah in delih stavb so se začeli sistemsko zbirati šele po letu 2000. Kam in za kakšen namen je bralka v letu 1986 pošiljala podatke, iz zapisanega ni mogoče nedvoumno ugotoviti. Kataster stavb in s tem podrobnejši podatki o stavbah in delih stavb se je pričel vzpostavljati šele od leta 2000 naprej. V letu 2006/07 smo izvedli popis nepremičnin, kjer smo zajeli vse stavbe. Podatke so v popisu nepremičnin dajali lastniki nepremičnin (lastniki so podpisovali popisne obrazce). Lastniki so prvič prejeli vse podatke v poskusnem izračunu o vrednosti nepremičnin v letu 2010, nato še v poskusu uvedbe davka na nepremičnine v letu 2014. Do novembra 2018 so vse podatke še lahko spreminjali z vprašalniki, po tem datumu pa se bistveni podatki (tudi celotna površina dela stavbe) lahko spreminja le z elaboratom.«Gurs je odredil urejanje podatkov v evidenci, ki jo najdete na spletni povezavi e-prostor, torej šele letos, potem ko je novi zakon že stopil v veljavo. Ta pa precej komplicira urejanje podatkov (beri: predvsem stane), pred spremembo zakona pa so zgolj prek medijev obveščali, da bo do tega prišlo. Zatorej, kdor je bil pozoren, je podatke uredil do novembra 2018, ostali pa bodo morali za to plačati več sto evrov.
Kaj lahko spremenite brez elaborata oziroma tako, da ne plačate geodetskega podjetja?Naslednje podatke:
• o stavbi: podatki o priključkih (elektrika, kanalizacija, vodovod, plin), o letu obnov (fasada, streha), materialu nosilne konstrukcije, tipu stavbe (nekateri drugi podatki se bodo zbirali samo do 1. 4. 2020);
• o delu stavbe: o letih obnov (okna, inštalacije), dvigalu, višini etaže, številki nadstropja, upravniku, za rezervoarje in silose pa še njihova prostornina (nekateri drugi podatki se bodo zbirali samo do 1. 4. 2020).
Ti podatki se spreminjajo na podlagi vprašalnikov. Lastnik prejme odločbo o spremembi podatkov. Postopek je takse prost (brez tarif).
• o stavbi: podatki o priključkih (elektrika, kanalizacija, vodovod, plin), o letu obnov (fasada, streha), materialu nosilne konstrukcije, tipu stavbe (nekateri drugi podatki se bodo zbirali samo do 1. 4. 2020);
• o delu stavbe: o letih obnov (okna, inštalacije), dvigalu, višini etaže, številki nadstropja, upravniku, za rezervoarje in silose pa še njihova prostornina (nekateri drugi podatki se bodo zbirali samo do 1. 4. 2020).
Ti podatki se spreminjajo na podlagi vprašalnikov. Lastnik prejme odločbo o spremembi podatkov. Postopek je takse prost (brez tarif).