ADRIA POSTAJA TITANIK

Adria v rokah 'špekulativnih lastnikov', kaj bi jo rešilo?

Sindikat prometnih pilotov je z vodstvom Adrie Airways dosegel sporazum, stavke ne bo.
Fotografija: Adria se bo ustavila takrat, ko bo prvi veliki upnik rekel, da hoče povračilo dolga. FOTO: Matej Družnik, Delo
Odpri galerijo
Adria se bo ustavila takrat, ko bo prvi veliki upnik rekel, da hoče povračilo dolga. FOTO: Matej Družnik, Delo

LJUBLJANA – Sindikat prometnih pilotov Slovenije je včeraj popoldne končal psihično naporna pogajanja z upravo letalske družbe Adria Airways o novih kolektivnih pogodbah. Pogajanja so potekala noč in dan, a so kljub sprva črnim napovedim dosegli dogovor. »Družba Adria Airways bo redne in čarterske polete opravila po predvidenem voznem redu,« so sporočili.

Potem ko sta bili strani že blizu dogovora, je vodstvo v četrtek zvečer pogajanja prekinilo. Če ne bi dosegli kompromisa, bi bila stavka morda zadnji žebelj v krsto Adrie? O tem smo se pogovarjali z nekdanjim pilotom Adrie, ki ne želi biti imenovan in je podjetje zapustil ter svojo kariero nadaljeval v konkurenčni evropski letalski družbi, ter članom sindikata pilotov Markom Kastelicem, ki je bil po četrtkovih pogajanjih črnogled. Takrat smo ga tudi poklicali.

Bi utegnila biti stavka zadnji žebelj v krsto Adri?

»Stavka ne pomeni ničesar. Do 31. avgusta bi moralo biti znano revidirano finančno poročilo o poslovanju Adrie Airways za lani. Če je bila izguba večja, kot so lani dali za plače zaposlenih (nekje okoli 16 milijonov evrov na leto), to pomeni, da bi podjetje, tudi če bi vsi zaposleni delali zastonj eno leto, še vedno poslovalo z izgubo,« pravi nekdanji zaposleni. Po neuradnih podatkih ima Adria za letos že okoli 15 milijonov evrov izgube, letni promet Adrie pa je od 120 in 150 milijonov. Kastelic se do načina poslovanja Adrie ne želi opredeljevati, a pravi: »Nismo zahtevali dviga plač, pa bi lahko. Lani smo zaposlili mnogo tujih kolegov in jih še potrebujemo, a jih ne dobimo, ker nismo konkurenčni s plačami. Pri pogajanjih za novo kolektivno pogodbo je tako, da imamo nekatere minimalne zahteve, ki se jim ne moremo odreči.«

Bo nacionalni ponos preživel?

»Slovence lahko skrbi, da bo nekdanji ponos pristal na pokopališču zgodovine, a mi se borimo, čutimo pripadnost državi in letalski družbi in bomo poskušali vztrajati, da se preživi. Ni nam vseeno.« Kastelic še dodaja, da vsekakor obstaja možnost, da se Adria ustavi, »s tem pa bo država izgubila infrastrukturno suverenost, ki je zelo pomembna.« Neimenovani vir pa kratko dodaja, da Adria ni perpetuum mobile in da je prihodnost Adrie v rokah lastnikov, ki v rokah držijo škarje in platno.

Stavka je lahko priročen izgovor za uničenje Adrie

»Piloti so lahko priročen razlog, zakaj je šel lastnik v stečaj. Lastnik lahko izjavi, da se pilotom ne ljubi več leteti, da hočejo več denarja in bodo oznanili  stečaj,« pravi nekdanji zaposleni. Tudi Kastelic meni, da se podjetje lahko vedno izgovori na zaposlene, a je vprašanje, ali bodo to res storili. »Piloti smo zadnja vrednost podjetja. Kakovostno opravljamo svoje delo in nas povsod cenijo. Na vso moč delamo in se trudimo, da bi obvladovali razmere. Če bi pilote obtožili odgovornosti za stečaj, bi bilo to metanje peska v oči.«

Marko Kastelic: Slovence lahko skrbi, da bo nekdanji ponos pristal na pokopališču zgodovine, a mi se borimo, čutimo pripadnost državi in letalski družbi in bomo poskušali vztrajati, da se preživi. FOTO: Jure Eržen, Delo
Marko Kastelic: Slovence lahko skrbi, da bo nekdanji ponos pristal na pokopališču zgodovine, a mi se borimo, čutimo pripadnost državi in letalski družbi in bomo poskušali vztrajati, da se preživi. FOTO: Jure Eržen, Delo

Kdaj se bo Adria ustavila?

»Adria se bo ustavila takrat, ko bo prvi veliki upnik rekel, da hoče povračilo dolga. Lastnik 4K invest ima nadzor nad plačili, komu bodo plačali zdaj in komu čez tri mesece. Veliko je manevrskega prostora pri finančnem toku 120 do 150 milijonov letnega prometa in v takšnem finančnem toku se lahko dolgo živi. Vprašanje pa je, kolikšen interes še vidijo lastniki v tem, da bi poplačevali storitve, ki jih nudijo raznim drugim podjetjem, in kdaj bodo rekli, da se jim ne ljubi več,« pravi nekdanji zaposleni in ne skriva, da je trenutni lastnik bolj kot ne »špekulativnega značaja«, saj ni nekdo, ki bi naredil s podjetjem plus, s čimer se strinja tudi Kastelic. »Že ta finančna čarovnija s prodajo blagovne znamke in potem nazaj s povratkom dokapitalizacij, nakazuje, da so iz nič naredili nekaj denarja, ki pa ga nikjer ni,« pravi nekdanji zaposleni.

Kaj bi Adrio rešilo?

»Vsaka resna država potrebuje svojega nacionalnega prevoznika. Samo dve evropski državi ga nimata. Brez nacionalnega prevoznika v moderni družbi ni gospodarskega napredka oziroma uspeha. Treba bi bilo izboljšati tudi sodelovanje z državo, saj se težko preživi brez sodelovanja, na kar smo opozorili tudi predsednika vlade Marjana Šarca,« pravi Kastelic. Nekdanji zaposleni pa vidi problem v odnosih med zaposlenimi, »ki so bili zastrupljeni, še preden je prišel nov lastnik, a tudi ta ni nič novega naredil, da bi odnose izboljšal«. Sam se je zaposlil pri drugi, konkurenčni družbi, kjer so odnosi bolj človeški v primerjavi s tistimi v Adrii. »V Adrii dogovori nikoli niso veljali in beseda ni imela svoje teže. Tudi v tujini gledajo na vsak cent, a so razmere človeku prijaznejše. Če imam denimo v pogodbi zapisano, da bom nekatere dejavnosti za delodajalca po potrebi opravljal tudi v svojem prostem času, mi jih delodajalec vselej načrtuje v mojem službenem času in ne prostem.«

Koliko pilotov je letos zapustilo Adrio?

Kastelic pravi, da so trije piloti odšli v pokoj, dva pa sta dala odpoved. Okoli 30 pilotov od skupno 160 pa je menda v postopku dogovarjanja o potencialni zaposlitvi z novim delodajalcem. Nekdanji Adrijin pilot pa pravi, da je Slovencem težko zapustiti dom in iti v tujino, zato leta vztrajajo v Adrii. »Ni enostavno biti od doma, saj družine živijo ločeno življenje, a za tistega, ki si bo želel poiskati službo drugod, se bo ta našla.«

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije