ADRIA POSTAJA TITANIK
Adria v rokah 'špekulativnih lastnikov', kaj bi jo rešilo?
Sindikat prometnih pilotov je z vodstvom Adrie Airways dosegel sporazum, stavke ne bo.
Odpri galerijo
LJUBLJANA – Sindikat prometnih pilotov Slovenije je včeraj popoldne končal psihično naporna pogajanja z upravo letalske družbe Adria Airways o novih kolektivnih pogodbah. Pogajanja so potekala noč in dan, a so kljub sprva črnim napovedim dosegli dogovor. »Družba Adria Airways bo redne in čarterske polete opravila po predvidenem voznem redu,« so sporočili.
Potem ko sta bili strani že blizu dogovora, je vodstvo v četrtek zvečer pogajanja prekinilo. Če ne bi dosegli kompromisa, bi bila stavka morda zadnji žebelj v krsto Adrie? O tem smo se pogovarjali z nekdanjim pilotom Adrie, ki ne želi biti imenovan in je podjetje zapustil ter svojo kariero nadaljeval v konkurenčni evropski letalski družbi, ter članom sindikata pilotov Markom Kastelicem, ki je bil po četrtkovih pogajanjih črnogled. Takrat smo ga tudi poklicali.
Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je danes dejala, da ji je žal, da se je prevoznik znašel v takšnem položaju. Zakaj je bila družba, ki je novega lastnika dobila v času vlade Mira Cerarja, prodana finančnemu skladu in ne strateškemu partnerju, je po njenih besedah vprašanje za koga drugega. Ministrica je sicer po lastnih navedbah vladi predlagala, da bi kot skupščina Slovenskega državnega holdinga zahtevala revizijo prodaje Adrie Airways skladu 4K Invest, a na vladi glede tega ni bila uspešna. V medresorski obravnavi je po njenih besedah predlog novele zakona o letalstvu, ki bi državi omogočil, da za zagotavljanje povezave na nekaterih linijah nudi subvencije. »Ampak šlo bi za štiri do pet linij, ne za vse, na katerih leti Adria.«
Potem ko sta bili strani že blizu dogovora, je vodstvo v četrtek zvečer pogajanja prekinilo. Če ne bi dosegli kompromisa, bi bila stavka morda zadnji žebelj v krsto Adrie? O tem smo se pogovarjali z nekdanjim pilotom Adrie, ki ne želi biti imenovan in je podjetje zapustil ter svojo kariero nadaljeval v konkurenčni evropski letalski družbi, ter članom sindikata pilotov Markom Kastelicem, ki je bil po četrtkovih pogajanjih črnogled. Takrat smo ga tudi poklicali.
Bi utegnila biti stavka zadnji žebelj v krsto Adri?
»Stavka ne pomeni ničesar. Do 31. avgusta bi moralo biti znano revidirano finančno poročilo o poslovanju Adrie Airways za lani. Če je bila izguba večja, kot so lani dali za plače zaposlenih (nekje okoli 16 milijonov evrov na leto), to pomeni, da bi podjetje, tudi če bi vsi zaposleni delali zastonj eno leto, še vedno poslovalo z izgubo,« pravi nekdanji zaposleni. Po neuradnih podatkih ima Adria za letos že okoli 15 milijonov evrov izgube, letni promet Adrie pa je od 120 in 150 milijonov. Kastelic se do načina poslovanja Adrie ne želi opredeljevati, a pravi: »Nismo zahtevali dviga plač, pa bi lahko. Lani smo zaposlili mnogo tujih kolegov in jih še potrebujemo, a jih ne dobimo, ker nismo konkurenčni s plačami. Pri pogajanjih za novo kolektivno pogodbo je tako, da imamo nekatere minimalne zahteve, ki se jim ne moremo odreči.«Rešitelja Adrie ni na vidiku: omenjal se je ameriški Mesa Airlines, gre za regionalno letalsko družbo iz Arizone in je (prek Uniteda) tako kot Adria član skupine Star Alliance in velik uporabnik Canadairov (tako kot Adria). Nekateri sicer namigujejo, da se Mesa nikoli ni zares zanimala za Adrio in da je šlo le za mokre sanje Adrijinih lastnikov, sklada 4K, oziroma za 'spin'.
Bo nacionalni ponos preživel?
»Slovence lahko skrbi, da bo nekdanji ponos pristal na pokopališču zgodovine, a mi se borimo, čutimo pripadnost državi in letalski družbi in bomo poskušali vztrajati, da se preživi. Ni nam vseeno.« Kastelic še dodaja, da vsekakor obstaja možnost, da se Adria ustavi, »s tem pa bo država izgubila infrastrukturno suverenost, ki je zelo pomembna.« Neimenovani vir pa kratko dodaja, da Adria ni perpetuum mobile in da je prihodnost Adrie v rokah lastnikov, ki v rokah držijo škarje in platno.Stavka je lahko priročen izgovor za uničenje Adrie
»Piloti so lahko priročen razlog, zakaj je šel lastnik v stečaj. Lastnik lahko izjavi, da se pilotom ne ljubi več leteti, da hočejo več denarja in bodo oznanili stečaj,« pravi nekdanji zaposleni. Tudi Kastelic meni, da se podjetje lahko vedno izgovori na zaposlene, a je vprašanje, ali bodo to res storili. »Piloti smo zadnja vrednost podjetja. Kakovostno opravljamo svoje delo in nas povsod cenijo. Na vso moč delamo in se trudimo, da bi obvladovali razmere. Če bi pilote obtožili odgovornosti za stečaj, bi bilo to metanje peska v oči.«Kdaj se bo Adria ustavila?
»Adria se bo ustavila takrat, ko bo prvi veliki upnik rekel, da hoče povračilo dolga. Lastnik 4K invest ima nadzor nad plačili, komu bodo plačali zdaj in komu čez tri mesece. Veliko je manevrskega prostora pri finančnem toku 120 do 150 milijonov letnega prometa in v takšnem finančnem toku se lahko dolgo živi. Vprašanje pa je, kolikšen interes še vidijo lastniki v tem, da bi poplačevali storitve, ki jih nudijo raznim drugim podjetjem, in kdaj bodo rekli, da se jim ne ljubi več,« pravi nekdanji zaposleni in ne skriva, da je trenutni lastnik bolj kot ne »špekulativnega značaja«, saj ni nekdo, ki bi naredil s podjetjem plus, s čimer se strinja tudi Kastelic. »Že ta finančna čarovnija s prodajo blagovne znamke in potem nazaj s povratkom dokapitalizacij, nakazuje, da so iz nič naredili nekaj denarja, ki pa ga nikjer ni,« pravi nekdanji zaposleni.Kaj bi Adrio rešilo?
»Vsaka resna država potrebuje svojega nacionalnega prevoznika. Samo dve evropski državi ga nimata. Brez nacionalnega prevoznika v moderni družbi ni gospodarskega napredka oziroma uspeha. Treba bi bilo izboljšati tudi sodelovanje z državo, saj se težko preživi brez sodelovanja, na kar smo opozorili tudi predsednika vlade Marjana Šarca,« pravi Kastelic. Nekdanji zaposleni pa vidi problem v odnosih med zaposlenimi, »ki so bili zastrupljeni, še preden je prišel nov lastnik, a tudi ta ni nič novega naredil, da bi odnose izboljšal«. Sam se je zaposlil pri drugi, konkurenčni družbi, kjer so odnosi bolj človeški v primerjavi s tistimi v Adrii. »V Adrii dogovori nikoli niso veljali in beseda ni imela svoje teže. Tudi v tujini gledajo na vsak cent, a so razmere človeku prijaznejše. Če imam denimo v pogodbi zapisano, da bom nekatere dejavnosti za delodajalca po potrebi opravljal tudi v svojem prostem času, mi jih delodajalec vselej načrtuje v mojem službenem času in ne prostem.«Koliko pilotov je letos zapustilo Adrio?
Kastelic pravi, da so trije piloti odšli v pokoj, dva pa sta dala odpoved. Okoli 30 pilotov od skupno 160 pa je menda v postopku dogovarjanja o potencialni zaposlitvi z novim delodajalcem. Nekdanji Adrijin pilot pa pravi, da je Slovencem težko zapustiti dom in iti v tujino, zato leta vztrajajo v Adrii. »Ni enostavno biti od doma, saj družine živijo ločeno življenje, a za tistega, ki si bo želel poiskati službo drugod, se bo ta našla.«Ministrica ima rešitev!
Ministrica za infrastrukturo Alenka Bratušek je danes dejala, da ji je žal, da se je prevoznik znašel v takšnem položaju. Zakaj je bila družba, ki je novega lastnika dobila v času vlade Mira Cerarja, prodana finančnemu skladu in ne strateškemu partnerju, je po njenih besedah vprašanje za koga drugega. Ministrica je sicer po lastnih navedbah vladi predlagala, da bi kot skupščina Slovenskega državnega holdinga zahtevala revizijo prodaje Adrie Airways skladu 4K Invest, a na vladi glede tega ni bila uspešna. V medresorski obravnavi je po njenih besedah predlog novele zakona o letalstvu, ki bi državi omogočil, da za zagotavljanje povezave na nekaterih linijah nudi subvencije. »Ampak šlo bi za štiri do pet linij, ne za vse, na katerih leti Adria.«