NA AVTOCESTAH POČASNEJŠI?

Bomo na avtocestah vozili s 110 km/h? Prednosti je veliko

Po študijah iz tujine zmanjšanje omejitve ne podaljša potovalnega časa, ampak celo zmanjša fantomske zastoje, saj je promet bolj enakomeren.
Fotografija: FOTO: Dejan Javornik
Odpri galerijo
FOTO: Dejan Javornik

Podnebni svet je obravnaval predlog znižanja hitrosti na slovenskih avtocestah s 130 na 110 km/h ter v stanovanjskih delih mest s 50 na 30 km/h.

Kot je za javnost poudaril predsednik Podnebnega sveta, doc. dr. Žiga Zaplotnik, bi takšni ukrepi pripomogli k zmanjšanju emisij, večji varnosti v prometu in zmanjšanju zastojev.

Zakaj znižati hitrost?

Po ocenah bi znižanje hitrosti na avtocestah prineslo 16 % manjšo porabo goriva pri motorjih z notranjim izgorevanjem in 24 % pri električnih vozilih, kar bi znižalo skupne slovenske emisije za približno 1–1,5%.

Podnebni svet ocenjuje, da bi bil ukrep gospodarsko učinkovit, saj bi zmanjšanje razlik v hitrosti med vozili izboljšalo pretočnost prometa in skrajšalo potovalne čase. »Nižje omejitve bi prispevale tudi k povečanju varnosti v prometu, posebej z vidika zmanjšanja količine prometnih nesreč in smrtnih žrtev,« so poudarili.

Prav tako bi zmanjšana poraba goriva prinesla prihranke gospodinjstvom, ki so v Sloveniji med najbolj obremenjenimi v EU glede izdatkov za prevoz. Zunanji stroški prometa v Sloveniji sicer znašajo okoli 4,5 odstotka letnega BDP.

Večja pretočnost prometa in nižji stroški

Po študijah iz tujine zmanjšanje omejitve ne podaljša potovalnega časa, ampak celo zmanjša fantomske zastoje, saj je promet bolj enakomeren.

Trenutno slovenska gospodinjstva za transport namenijo 18 % izdatkov, kar je daleč največ v EU (povprečje je 11 %).

Poleg tega zniževanje hitrosti vodi v manj prometnih nesreč in smrtnih žrtev. V mestih, ki so uvedla omejitev 30 km/h, se je število smrtnih žrtev zmanjšalo za 37 %.

Fotografija je simbolična. FOTO: Delo Ai
Fotografija je simbolična. FOTO: Delo Ai

Mesta kot Bruselj, Pariz, Lyon in Bologna so že uvedla omejitve hitrosti na 30 km/h v mestih in dosegla impresivne rezultate: povečanje prometne varnosti, manj nesreč ter boljšo pretočnost. V Zürichu se je potovalni čas celo skrajšal.

Najprej v večjih mestih

Zaplotnik v Sloveniji predlaga postopno uvedbo ukrepov in pilotne študije v večjih mestih. Zaveda se, da bo zmanjšanje hitrosti na avtocestah naletelo na odpor, vendar primerja ukrep z varnostnimi pasovi in prepovedjo kajenja v zaprtih prostorih – ukrepi, ki so bili sprva nepriljubljeni, danes pa jih družba vidi kot nujne.

Podnebni svet sicer nima odločilne moči, a poziva k resni razpravi. Kot pravi Zaplotnik: »Ali si politiki upajo to implementirati pred volitvami? Verjetno ne. Ali se moramo o tem pogovarjati? Absolutno.«

Študije slovenskih razmer

Kljub temu da prioritetne občine za uvedbo območij 30 km/h še niso določene, Podnebni svet zagovarja uvedbo na nacionalni ravni, pri čemer bi občine imele možnost izjem: »Podlaga za kakršno koli ukrepanje morajo biti študije slovenskih razmer,« poudarjajo.

Ena od možnosti je tudi uvedba nižjih omejitev le v določenih urah ali na določenih odsekih, vendar Podnebni svet opozarja, da so za to potrebne študije. »Za morebitne spremembe dovoljene hitrosti na avtocestah bi bilo treba spremeniti zakon, skladno z ugotovitvami predhodno izvedenih raziskav,« so še dodali.

Kaj menite o predlogu znižanja omejitve hitrosti? Ste za ali proti in zakaj?

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije

Spletna mesta Dela d.o.o. uporabljajo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve in funkcionalnosti, ki jih brez piškotkov ne bi mogli nuditi. Ali soglašate z namestitvijo piškotkov na omenjenih straneh?


Potrjujem vse Sprejmem nujne Več informacij