SVAMZ

Božja kravica

Predsednik SVAMZ Franci Škrjanec se je s svojo rdečo katrco že večkrat odpravil v daljno Rusijo. 
Fotografija: Franci Škrjanec je lastnik 35 let stare katrce. Fotografije: Primož Hieng
Odpri galerijo
Franci Škrjanec je lastnik 35 let stare katrce. Fotografije: Primož Hieng

Franci Škrjanec je predsednik Slovenske veteranske avtomoto zveze (SVAMZ). Je velik ljubitelj starodobnih vozil, ukvarja se z restavriranjem veteranov, poleg tega je tudi sam lastnik več oldtajmerjev. Kakor pravi, je njegovo uradno oziroma protokolarno vozilo še vedno priljubljena rdeča katrca.

"To je seveda uradno renault 4, letnik 1983, torej je moja katrca stara že 35 let, pa je še vedno zelo živahna in poskočna," pravi Škrjanec. "Z njo veliko potujem, celo daljno Rusijo je videla, kar se vidi tudi po nalepkah držav, ki sem jih obiskal. Zadnji del je nekoliko preurejen, saj je spremenjen v priročno spalnico."
Rdeča katra je videla dobršen del Rusije.
Rdeča katra je videla dobršen del Rusije.

Škrjanec pravi, da je katrco temeljito obnovil leta 2009, nato pa začel z njo potovati. Med drugim sta opravila kar sedem odprav v Rusijo, zadnja je bila do juga v Dagestanu, kjer je temperatura dosegla 52 stopinj Celzija. "Niti ene same napake ni bilo na avtomobilu kljub nehvaležnim razmeram za vožnjo. Dotočiš gorivo, poskrbiš za najnujnejše zadeve in se že pelješ naprej. To je zares enkratno in hvaležno vozilo. Svoji katrci pravim božja kravica."

Katrc je vedno manj

Čeprav so priljubljeno katrco izdelovali tudi v Sloveniji, jih je na cestah vse manj, tudi pri ljubiteljih starodobnikov jih ni veliko. "Res je tako, katrc ni veliko. Ponosen sem, da sem ustanovil prvi in edini klub katrc v Sloveniji. Na ustanovnem zboru smo zbrali 43 lastnikov. Jih je še nekaj, ampak renault 4 postaja redko vozilo. Slovenci smo pač taki, da domače stvari hitro uničimo, radi pa pripeljemo kaj tujega. Potem se zbudimo in se prepozno zavemo, kaj smo pravzaprav imeli tako rekoč pred nosom. Tako se je zgodilo tudi s katrcami in Tomosovimi mopedi ter drugimi vozili. Na srečo se, tudi z vzgojo naše zveze, ta vozila vračajo v Slovenijo. Na žalost katrce zdaj uvažamo iz Hrvaške."

Zdi se, da smo pozabili na nekdanji ponos slovenske avtomobilske industrije. "Veliko hodim po svetu in hkrati ugotavljam, da imamo Slovenci neki kompleks majhnosti," meni Škrjanec. "Tuje je vedno boljše in kakovostnejše, kar pa ni res. Katra je simbol francoske tovarne Renault, mi pa smo se tega sramovali, kar je popolnoma napačno. Pozabljamo, da smo katrce izdelovali pri nas. Sprva so jih sestavljali v Litostroju, pozneje v novomeškem IMV. Tu je tovarna Renault pustila zelo globoke sledi. Litostroj je izdeloval celo R 16, ki je bil takrat zelo luksuzno vozilo, pa R 12 in podobno."

Potovalna katrca

Potovati s katrco v daljno Rusijo je prav gotovo svojevrsten podvig, čeprav se Franci Škrjanec na vsako pot odpravi brez posebnega strahu. Je katrca torej atrakcija? "Že na Poljskem je ne poznajo več, kaj šele v nekoliko bolj oddaljenih Litvi in Latviji," odgovarja ponosni lastnik rdečega renaulta 4. "V Romuniji jo poznajo zaradi Dacie, sorodnice francoske tovarne. V Rusiji pa je zares nekaj posebnega. Rusi so zelo specifični ljudje, ki zelo ljubijo avtomobile. Ko se ustaviš na bencinski črpalki, se okrog tebe takoj nabere najmanj 20 ljudi, ki z občudovanjem gledajo tvoje vozilo.  Seveda sprašujejo, kdo si, od kod si prišel in ali morda potrebuješ pomoč. So zelo gostoljubni in v Rusiji zares nisem imel prav nobenih problemov. Tudi sicer na vseh potepanjih, kjer sem bil, nisem imel nobenih težav."
Franci Škrjanec je lastnik 35 let stare katrce. Fotografije: Primož Hieng
Franci Škrjanec je lastnik 35 let stare katrce. Fotografije: Primož Hieng

In če bi se na poti kaj pokvarilo? "Ne bi bilo hudo ali težko, ker se sicer ukvarjam z restavriranjem vozil," pravi gospod Franci. "Specializiral sem se za angleška vozila tovarn MG in Triumph ter nemški porsche 356. Širše ne bi mogel, ker je avtomobilska zgodovina zelo pestra, še posebno pri ameriških in evropskih avtomobilih. Pomembno je, da delaš tisto, kar ljubiš, in to je na koncu največja nagrada za tvoje delo. Ker imam zelo dober odnos do svoje katrce in ker lepo skrbim za njo, je skoraj nemogoče, da bi mi kje zatajila oziroma me pustila na cedilu."

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije