NA MOTORJU
Čelada je nujna, a ni vse
Motociklizem je rastoča dejavnost, a zahteva previdnost in pripravo; vsako leto več poškodovanih voznikov in njihovih sopotnikov.
Odpri galerijo
Motociklizem je prijetna prostočasna dejavnost, ki zajema druženje, fizično aktivnost, raziskovanje zanimivih krajev in okušanje lokalnih jedi, vsaj kadar tega ne preprečujejo ukrepi proti epidemiji. Nedvomno je v porastu – po statistiki agencije za varnost prometa je zadnja leta po približno 2000 novih voznikov kategorije A, kamor sodijo motocikli. Največ opravljenih izpitov kategorije A je v starostnih skupinah od 21 do 30 let in od 31 do 40 let, pri čemer so glavnina moški. Hkrati raste število enoslednih motornih vozil: pred desetimi leti jih je bilo registriranih skoraj 87.000, lani pa že 127.272.
Kakšne bodo motoristove poškodbe, je odvisno od uporabe zaščitne opreme. »Motoristi si največkrat poškodujejo spodnje okončine (45 odstotkov), sledijo zgornje s 40 odstotki, glava s 35, prsni koš s 30, hrbtenica z 20 in trebuh s 15 odstotki,« pravi travmatolog Tomaž Randl iz UKC Ljubljana. »Na spodnji okončini je najpogostejši zlom goleni – v četrtini primerov –, sledijo medenica (20 odstotkov), koleno (15 odstotkov) ter stegnenica, stopalo in gleženj s po 10 odstotki. Hrbtenica je poškodovana v desetini motorističnih nesreč. Najpogosteje je prizadeta prsna hrbtenica, pri 55 odstotkih poškodovancev, zatem ledvena in vratna s 30 oziroma 25 odstotki. Pri 40 odstotkih primerov je hrbtenica poškodovana v več delih. Četrtina motoristov s poškodbo hrbtenice ima nevrološke izpade.« Na ljubljanski urgenci obravnavajo več poškodovanih voznikov mopedov in skuterjev kakor tistih, ki vozijo težke motocikle.
»Čelada varuje pred mehanično poškodbo ob udarcu glave ob vozišče, obenem pa varuje možgane in ublaži njihov udarec ob lobanjo. Zaradi negativnega pojemka možgani v lobanji zanihajo in udarijo ob lobanjsko kost. Pri tem lahko nastanejo hude poškodbe, kot so znotrajmožganska krvavitev, udarnina in oteklina možganov. Lahko so smrtne ali se pozneje kažejo v obliki epileptičnih napadov, spremenjene osebnosti, nevroloških izpadov, nesposobnosti za samostojno življenje. Z uporabo čelade se zmanjša verjetnost poškodbe glave za 70 odstotkov in verjetnost smrti za 40 odstotkov,« pojasnjuje Randl.
Vseeno ni vsemogočna. Kot razloži travmatolog, je pri velikih hitrostih in trkih, ko se telo nenadoma ustavi, negativni pojemek tolikšen, da še tako dobra čelada ne more preprečiti hude poškodbe možganov. Raziskave so pokazale, kako pomembno je, da motorist izbere ustrezno velikost čelade in jo seveda pripne: »Tisti brez pripete čelade so petkrat pogosteje dobili poškodbo glave kot tisti s pripeto.« Zmanjša se tudi verjetnost poškodbe vratne hrbtenice.
Najpogostejše poškodbe nog
Žal je vožnja z motociklom bistveno bolj tvegana v primerjavi z avtomobilom, zato pristojne službe obravnavajo precej nesreč z vpletenimi motoristi, tudi takih s smrtnim izidom. Črna statistika za leti 2019 in 2020 pravi, da je v prometnih nesrečah umrlo 45 voznikov enoslednih vozil. Poškodovanih je seveda bistveno več – samo v ljubljanskem kliničnem centru vsako leto v povprečju obravnavajo okoli 600 poškodovanih motoristov in njihovih sopotnikov.Kakšne bodo motoristove poškodbe, je odvisno od uporabe zaščitne opreme. »Motoristi si največkrat poškodujejo spodnje okončine (45 odstotkov), sledijo zgornje s 40 odstotki, glava s 35, prsni koš s 30, hrbtenica z 20 in trebuh s 15 odstotki,« pravi travmatolog Tomaž Randl iz UKC Ljubljana. »Na spodnji okončini je najpogostejši zlom goleni – v četrtini primerov –, sledijo medenica (20 odstotkov), koleno (15 odstotkov) ter stegnenica, stopalo in gleženj s po 10 odstotki. Hrbtenica je poškodovana v desetini motorističnih nesreč. Najpogosteje je prizadeta prsna hrbtenica, pri 55 odstotkih poškodovancev, zatem ledvena in vratna s 30 oziroma 25 odstotki. Pri 40 odstotkih primerov je hrbtenica poškodovana v več delih. Četrtina motoristov s poškodbo hrbtenice ima nevrološke izpade.« Na ljubljanski urgenci obravnavajo več poškodovanih voznikov mopedov in skuterjev kakor tistih, ki vozijo težke motocikle.
Nikar brez zaščitne opreme
Čeprav je misel na veter v laseh prijetna, se pri vožnji motocikla izkaže za zelo nevarno, kdaj celo smrtno. Za vožnjo motocikla je zakonsko predpisana le uporaba čelade, kar pa ne pomeni, da se je nanj pametno podati v športnih copatih, kratkih hlačah in majici le s čelado na glavi. Za varnost motorista in sopotnika je namreč nujno, da poskrbita za dobro opremo, h kateri spadajo še kombinezon, ščitnik hrbtenice, škornji in rokavice. »Najbolje je, da je oprema v živahnih barvah, da motociklista drugi udeleženci prej opazijo,« priporočajo na agenciji za varnost prometa. Prav tako je pomembno, da je, tako kot motocikel, brezhibna.»Čelada varuje pred mehanično poškodbo ob udarcu glave ob vozišče, obenem pa varuje možgane in ublaži njihov udarec ob lobanjo. Zaradi negativnega pojemka možgani v lobanji zanihajo in udarijo ob lobanjsko kost. Pri tem lahko nastanejo hude poškodbe, kot so znotrajmožganska krvavitev, udarnina in oteklina možganov. Lahko so smrtne ali se pozneje kažejo v obliki epileptičnih napadov, spremenjene osebnosti, nevroloških izpadov, nesposobnosti za samostojno življenje. Z uporabo čelade se zmanjša verjetnost poškodbe glave za 70 odstotkov in verjetnost smrti za 40 odstotkov,« pojasnjuje Randl.
Vseeno ni vsemogočna. Kot razloži travmatolog, je pri velikih hitrostih in trkih, ko se telo nenadoma ustavi, negativni pojemek tolikšen, da še tako dobra čelada ne more preprečiti hude poškodbe možganov. Raziskave so pokazale, kako pomembno je, da motorist izbere ustrezno velikost čelade in jo seveda pripne: »Tisti brez pripete čelade so petkrat pogosteje dobili poškodbo glave kot tisti s pripeto.« Zmanjša se tudi verjetnost poškodbe vratne hrbtenice.
Dobra priprava je ključna
Motorist ne sme pozabiti na svojo psihofizično pripravljenost, to pridobi tako s telovadbo kot treningi motorističnega znanja in spretnosti na poligonu. Strokovnjaki namreč opozarjajo, da med zimskim premorom izgubimo nekaj kondicije, zato velja prve kilometre odpeljati zelo previdno in z rezervo. »Analize prometnih nesreč in dejstva, ki jih ugotavljamo na delavnicah varne vožnje, kažejo, da motoristom včasih primanjkuje izkušenj pri obvladovanju motornega kolesa. Še večji izziv so kritične situacije, v katerih so napačne reakcije lahko usodne. Vožnja motornega kolesa je zahtevno opravilo in zahteva precej več motoričnih spretnosti kot vožnja osebnega avtomobila,« pravi Igor Mihajlik, trener varne vožnje in vodja delovne skupine za enosledna motorna vozila pri agenciji za varnost prometa. Zato motoristom za varno in užitkov polno sezono priporoča stalno izobraževanje in obnavljanje znanja in praktičnih spretnosti pri upravljanju motocikla.UKC: 600 poškodb
na letoVožnja motornega kolesa zahteva precej več motoričnih spretnosti kot vožnja osebnega avtomobila. Na UKC vsako leto obravnavajo 600 poškodb voznikov motornih koles in sopotnikov. Med njimi je več voznikov skuterja in mopeda kot tistih, ki vozijo težke motorje.