GALERIJA KRKA
FOTO: Pobudnika umrla, Adria Art živi naprej
V Galeriji Krka se predstavljata dva slikarja, Dolenjec Jože Kotar in Rus Nikolaj Mašukov.
Odpri galerijo
Jože Kotar in Nikolaj Mašukov – tandem in hkrati posameznika, vsak s svojo močno likovno identiteto, Adria Art ali pa preprosto opus, ki ga snuje vsak od njiju in ki ne prinaša radikalnih preobratov, čeprav atelje zamenjata za ustvarjanje v novem okolju. Njuna ustvarjalnost je namreč neločljivi del njune biti, izživet kjer koli. Je notranja nuja po izražanju in poslanstvo, ki ga opravljata odgovorno, hkrati pa subtilno in odprto,« je po uvodni glasbeni točki skupine Dixie Šok Band ob odprtju že osme mednarodne kolonije Adria Art 2018 v Galeriji Krka povedala likovna kritičarka Anamarija Stibilj Šajn.
Kotar, ki je znan po ustvarjanju ženskih likov, se tokrat predstavlja kot krajinar, kot nekdo, ki ustvarja tihožitje. Kot je poudarila Stibilj Šajnova, »je izjemno nagovarjajoč, ko v svoji notranjosti zunanjost pripravi za notranje rojstvo,« na slikarski površini pa se kaže odločen odmik od stvarnosti. Je izjemen kolorist, ki na slikovni oder vabi figuro, ženske, ki so njegove muze, še dodaja kritičarka. Ruski slikar, ki že 25 let živi in ustvarja v Sloveniji, je človek izjemnega znanja, sposobnosti, človek z bogato kulturo, res duhovno v najžlahtnejšem pomenu besede, pa kritičarka pove o Nikolaju Mašukovu. Umetnik ustvarja že četrti cikel likovnih del, najnovejšega, ki je še v nastajanju, je poimenoval Ravnovesje. Kot pojasni Stibilj Šajnova, »so figurativne kompozicije vzete iz konteksta realnega in predstavljajo potovanje skozi religijo. Odpira pogled tja, kamor zre človek vse od svojih začetkov, v nebesa, da bi tam našel ravnovesje med analogijami življenja.«
Mašukov pa pojasni: »Ko se potapljam v senco svoje sence, se vračam k začetku časa, k izvoru zavesti. Moja je. Moja senca. Skrivnost napoveduje čustva in misli, dejanja in opravila, moj naslednji korak in pot, celo slutnjo te.« S svojo umetnostjo želi osvetliti skrivnostne poti srca, začrtati smer neznanim in še nedoživetim stvarem, ujeti stanje tik pred. Slikarka je tudi njegova žena, prav tako Rusinja, s katero živita na Gorenjskem. Vse razstavljene slike niso na prodaj. »To je zdaj že četrti ustvarjalni cikel, skupaj s preostalimi zaobjema približno 400 slik. V vsakem jih je okoli 70 oziroma 80, zraven so še risbe, teksti, pesmice. Nekaj bi jih rad ohranil, saj želim ustvariti svoj prostor, podrejen moji filozofiji, torej prostor štirih mehanizmov, od strasti, ki vodi v kaos, iz kaosa gre v red, kar predstavlja zadnji cikel Ravnovesje,« nam še zaupa Mašukov.
»Osmo leto delamo na Adria Art, prav neverjetno je, kako se vidi, kako se slikarstvo razvija. Z Mašukovom sodelujeva pri več projektih, včasih sva bila bolj sorodna, danes jaz razvijam sodobnejšo krajinsko motiviko, on ostaja pri figuraliki, a na miselnih sklopih sva povezana. Izhajava iz kakovostne risbe in barv,« pojasni Kotar in ugotavlja, da se je Adria Art podal v bolj individualne vode. Lani je denimo razstavljajo šest akademskih umetnikov. »Individualizem mora biti bolj prepoznaven kot skupina. Grupiranje več umetnikov se izgubi. Bolje manj. Imamo tudi debatne večere, na katerih raziskujemo, kam gre likovna umetnost,« še dodaja Kotar. »Kotar in Mašukov sta ustvarjalca, ki znata naslikati in povedati na izrazito slikarsko živ način, ki znata umetnosti dati preteklost in sedanjost, predvsem pa samosvojost,« sklene umetnostna kritičarka Stibilj Šajnova.
Začetki Začetek Adria Arta sega v leto 2009. Projekt sta si zamislila slikarja Tomaž Visenjak in Goce Kalajdžiski. Goce Kalajdžiski prve kolonije v Jezerih, ki jo je poimenoval Adria art Murter, Tomaž pa ga je takoj sprejel, ni dočakal. Nekaj mesecev pred kolonijo ga je premagala bolezen. Leta 2014 je za vedno odšel tudi Tomaž Visenjak.
Kotar, ki je znan po ustvarjanju ženskih likov, se tokrat predstavlja kot krajinar, kot nekdo, ki ustvarja tihožitje. Kot je poudarila Stibilj Šajnova, »je izjemno nagovarjajoč, ko v svoji notranjosti zunanjost pripravi za notranje rojstvo,« na slikarski površini pa se kaže odločen odmik od stvarnosti. Je izjemen kolorist, ki na slikovni oder vabi figuro, ženske, ki so njegove muze, še dodaja kritičarka. Ruski slikar, ki že 25 let živi in ustvarja v Sloveniji, je človek izjemnega znanja, sposobnosti, človek z bogato kulturo, res duhovno v najžlahtnejšem pomenu besede, pa kritičarka pove o Nikolaju Mašukovu. Umetnik ustvarja že četrti cikel likovnih del, najnovejšega, ki je še v nastajanju, je poimenoval Ravnovesje. Kot pojasni Stibilj Šajnova, »so figurativne kompozicije vzete iz konteksta realnega in predstavljajo potovanje skozi religijo. Odpira pogled tja, kamor zre človek vse od svojih začetkov, v nebesa, da bi tam našel ravnovesje med analogijami življenja.«
8. leto zapored se je odvil Adria Art.
Mašukov pa pojasni: »Ko se potapljam v senco svoje sence, se vračam k začetku časa, k izvoru zavesti. Moja je. Moja senca. Skrivnost napoveduje čustva in misli, dejanja in opravila, moj naslednji korak in pot, celo slutnjo te.« S svojo umetnostjo želi osvetliti skrivnostne poti srca, začrtati smer neznanim in še nedoživetim stvarem, ujeti stanje tik pred. Slikarka je tudi njegova žena, prav tako Rusinja, s katero živita na Gorenjskem. Vse razstavljene slike niso na prodaj. »To je zdaj že četrti ustvarjalni cikel, skupaj s preostalimi zaobjema približno 400 slik. V vsakem jih je okoli 70 oziroma 80, zraven so še risbe, teksti, pesmice. Nekaj bi jih rad ohranil, saj želim ustvariti svoj prostor, podrejen moji filozofiji, torej prostor štirih mehanizmov, od strasti, ki vodi v kaos, iz kaosa gre v red, kar predstavlja zadnji cikel Ravnovesje,« nam še zaupa Mašukov.
»Osmo leto delamo na Adria Art, prav neverjetno je, kako se vidi, kako se slikarstvo razvija. Z Mašukovom sodelujeva pri več projektih, včasih sva bila bolj sorodna, danes jaz razvijam sodobnejšo krajinsko motiviko, on ostaja pri figuraliki, a na miselnih sklopih sva povezana. Izhajava iz kakovostne risbe in barv,« pojasni Kotar in ugotavlja, da se je Adria Art podal v bolj individualne vode. Lani je denimo razstavljajo šest akademskih umetnikov. »Individualizem mora biti bolj prepoznaven kot skupina. Grupiranje več umetnikov se izgubi. Bolje manj. Imamo tudi debatne večere, na katerih raziskujemo, kam gre likovna umetnost,« še dodaja Kotar. »Kotar in Mašukov sta ustvarjalca, ki znata naslikati in povedati na izrazito slikarsko živ način, ki znata umetnosti dati preteklost in sedanjost, predvsem pa samosvojost,« sklene umetnostna kritičarka Stibilj Šajnova.