NUJNA MEDICINSKA POMOČ
Heliport odprt, a neuporaben
Velika pridobitev izolske bolnišnice še brez dovoljenja. Pomanjkljivosti niso odpravljene, pojasnjujejo pristojni.
Odpri galerijo
IZOLA – Pred več kot mesecem dni, v petek, 28. junija, so ob Splošni bolnišnici Izola (SBI) slavnostno odprli tlakovano površino in jo poimenovali bolnišnični heliport, čeprav to ni, saj zanj še ni izdano obratovalno dovoljenje. »Do takrat lahko tlakovano površino ob SBI, ki bo z izdajo obratovalnega dovoljenja in vpisom v vpisnik letališč postala heliport, skladno s predpisi uporabljajo le helikopterji Slovenske vojske in policije v okviru operacij zunajletaliških pristankov,« je za Slovenske novice pojasnil Sebastijan Primc iz Javne agencije za civilno letalstvo Republike Slovenije.
No, pristojna agencija pravi, da pomanjkljivosti še vedno niso odpravljene. »Ugotovljene pomanjkljivosti se nanašajo predvsem na odstranitev obstoječih ovir v bližini heliporta, uskladitev sistema vizualnega kota pristajanja ter popravke neustreznega Priročnika heliporta. Ta opisuje zahtevan nivo infrastrukture in postopkov, ki jih mora za varno vzletanje in pristajanje helikopterjev zagotavljati obratovalec heliporta. Ustrezen Priročnik heliporta je osnova za izdajo obratovalnega dovoljenja in njegov integralni del. Agencija popravljenega priročnika še ni prejela. Po prejemu in pregledu popravljenega priročnika bo, če bo ustrezen in zadovoljiv, izveden nadzor heliporta na terenu, če bo ugotovljeno, da obratovalec izpolnjuje zahtevane pogoje, bo SBI izdano obratovalno dovoljenje,« je povedal Primc z agencije za civilno letalstvo. In sklenil: »Tehnološki pogoji za obratovanje heliporta so predpisani v Zvezku II, Aneksa 14 Čikaške konvencije, ker pa gre za bolnišnični heliport, mora obratovalec izpolnjevati tudi Pravilnik o usposabljanju in preizkusu znanja za strokovno osebje reševalne in gasilske službe na bolnišničnih heliportih in Pravilnik o infrastrukturi in službah na heliportih za lastne potrebe.«
Višja samostojna policijska inšpektorica, predstavnica koprske policijske uprave za odnose z javnostmi Anita Leskovec je za naš časopis povedala, da naloge helikopterskega varovanja policisti izvajajo ob svojem rednem delu: »Helikopterji še vedno pristajajo na poligonu varne vožnje na Rudi, pri Izoli. Ob vsakem pristanku in vzletu Operativno-komunikacijski center PU Koper obvesti policijsko patruljo PP Izola. Policisti gredo na kraj dogodka in ga zavarujejo pred pristankom in vzletom helikopterja. Cilj tega zavarovanja je predvsem zaščita ljudi, da ni kakršnih koli zapletov ali nesreč.«
Pomanjkljivosti se nanašajo predvsem na odstranitev ovir, uskladitev sistema pristajanja ter popravke neustreznega Priročnika heliporta.
Direktor SBI Radivoj Nardin je potrdil, da nujno medicinsko pomoč s helikopterjem še vedno izvajajo na poligonu varne vožnje: »Pri pregledu naše vloge za pridobitev obratovalnega dovoljenja je agencija za civilno letalstvo ugotovila določene pomanjkljivosti. Te pomanjkljivosti smo odpravili in v kratkem pričakujemo obratovalno dovoljenje in posledično začetek izvajanja nujne medicinske helikopterske pomoči iz novega heliporta.«
No, pristojna agencija pravi, da pomanjkljivosti še vedno niso odpravljene. »Ugotovljene pomanjkljivosti se nanašajo predvsem na odstranitev obstoječih ovir v bližini heliporta, uskladitev sistema vizualnega kota pristajanja ter popravke neustreznega Priročnika heliporta. Ta opisuje zahtevan nivo infrastrukture in postopkov, ki jih mora za varno vzletanje in pristajanje helikopterjev zagotavljati obratovalec heliporta. Ustrezen Priročnik heliporta je osnova za izdajo obratovalnega dovoljenja in njegov integralni del. Agencija popravljenega priročnika še ni prejela. Po prejemu in pregledu popravljenega priročnika bo, če bo ustrezen in zadovoljiv, izveden nadzor heliporta na terenu, če bo ugotovljeno, da obratovalec izpolnjuje zahtevane pogoje, bo SBI izdano obratovalno dovoljenje,« je povedal Primc z agencije za civilno letalstvo. In sklenil: »Tehnološki pogoji za obratovanje heliporta so predpisani v Zvezku II, Aneksa 14 Čikaške konvencije, ker pa gre za bolnišnični heliport, mora obratovalec izpolnjevati tudi Pravilnik o usposabljanju in preizkusu znanja za strokovno osebje reševalne in gasilske službe na bolnišničnih heliportih in Pravilnik o infrastrukturi in službah na heliportih za lastne potrebe.«
Direktorja potrdili
V praksi in na žalost tistih, ki jim v borbi za preživetje minuta pomeni razliko med življenjem in smrtjo, helikopter že od leta 2014 pristaja in vzleta pri izolskem Merkurju, na poligonu varne vožnje, ki je od SBI oddaljen kilometer in pol. Tam pacienta prevzamejo reševalci, ga premestijo na druga nosila in ga z reševalnim vozilom odpeljejo do urgentnega oddelka, kar traja, odvisno od razmer na cesti, še pet minut.»Zaradi take ureditve nujne medicinske pomoči s helikopterjem,« pojasnjuje direktor Nardin, »zdravstveno osebje porabi, približno, dodatnih 30 minut.« In procedura za odvoz pacientov iz Izole v Ljubljano poteka po istem postopku, prizorišče vedno varujejo policisti. »Policija je na poligonu prva,« nam je povedal izolski reševalec, »njih ne čakamo, težava je, da smo reševalci lahko zasedeni, kar pomeni, da ne moremo priti po pacienta takoj ali v desetih minutah.«
28. junija je bilo slovesno odprtje heliporta.
Višja samostojna policijska inšpektorica, predstavnica koprske policijske uprave za odnose z javnostmi Anita Leskovec je za naš časopis povedala, da naloge helikopterskega varovanja policisti izvajajo ob svojem rednem delu: »Helikopterji še vedno pristajajo na poligonu varne vožnje na Rudi, pri Izoli. Ob vsakem pristanku in vzletu Operativno-komunikacijski center PU Koper obvesti policijsko patruljo PP Izola. Policisti gredo na kraj dogodka in ga zavarujejo pred pristankom in vzletom helikopterja. Cilj tega zavarovanja je predvsem zaščita ljudi, da ni kakršnih koli zapletov ali nesreč.«
Zakaj so v SBI pohiteli z odprtjem, če pacienti od tega nimajo nič, nam niso odgovorili. Dejstvo pa je, da se direktorju Nardinu izteka mandat poslovodne osebe, Maja Praček, pomočnica vršilca dolžnosti direktorja Zdravstvenega doma Izola, ki je tudi predsednica sveta zavoda SBI, je v soboto za Slovenske novice potrdila, da so Nardina člani sveta zavoda na zadnji junijski seji, malo pred odprtjem heliporta torej, soglasno predlagali za nov mandat, da pa še niso prejeli potrditve ministrstva. No, mi smo v ponedeljek izvedeli, da so Nardina že potrdili – dobra dva tedna po odprtju. »Minister za zdravje je 18. 7. 2019 podpisal soglasje k imenovanju mag. Radivoja Nardina za direktorja javnega zdravstvenega zavoda SBI, za mandatno dobo štirih let, pri čemer mandat začne teči z 20. 8. 2019,« je za Novice izjavila Urška Štorman z ministrstva za zdravje.