VOJAŠKA LETALA
Ivo Boscarol prodaja številnim vojskam po svetu, a slovenski ne
Pipistrel med drugim opremlja tudi ameriško vojsko. Katero še?
Odpri galerijo
Pred dnevi je pri tajnih dokumentih potekel embargo na novico, da je lani na mednarodnem letališču v Erbilu v Iraku strmoglavil skoraj neslišen tip brezpilotnega letala ameriške vojske, za katero se je izkazalo, da je Pipistrelov predelani model Surveyor. Pri Pipistrelu so za tajni program vedeli, preiskava pa je ugotovila, da vzrok za strmoglavljenje njihovega letala ni bila tehnična napaka. 3,4 milijona dolarjev vreden brezpilotni letalnik je ob pristajanju nenadoma strmoglavil z nosom navzdol in bil popolnoma uničen.
Direktorju in solastniku podjetja Pipistrel Ivu Boscarolu smo zastavili nekaj vprašanj o novih tehnologijah vojaških letal in aktualnih projektih, ki bi se marsikomu lahko zdeli znanstvena fantastika.
Za ameriško strategijo je ključno obvladovanje zračnega prostora sovražnika, Američani so največji svetovni proizvajalec vojaških letal. Enotam ameriške vojske že nekaj let dobavljate brezpilotna letala, prav tako indijskim. Katerim še?
Za podobna letala, kot je to v Iraku, smo dobili povpraševanja tudi iz Združenih arabskih emiratov in Savdske Arabije, ki je že vključila naš model Surveyor v svojo floto. Že od prej pa v različnih državah uporabljajo skoraj 200 podobnih specializiranih Pipistrelovih letal, na primer v Švici, na Slovaškem, v Nemčiji, na Nizozemskem, v Italiji, Indiji in na Kitajskem.
Kolikšen delež pomenijo prihodki iz vojaške letalske industrije v primerjavi z ostalimi zračnimi plovili, ki jih prodajate?
Od leta do leta je to zelo različno, ta delež raste. Naš načrt je, da bi se stabiliziral nekje med 20 in 30 odstotki.
Kaj menite o uporabi umetne inteligence v vojskovanju?
Kot se umetna inteligenca že uporablja na vsakem koraku našega vsakdanjega življenja, v vseh prevoznih sredstvih, elektronskih napravah, sistemih komunikacije itd., tako se bo oziroma se že uporablja tudi v vojaških letalih in za vojaške namene. Umetna inteligenca je dejstvo, nekaj, kar moramo hočeš nočeš sprejeti, tako kot smo sprejeli internet, mobilno telefonijo ali pa bitcoin.
Se umetna inteligenca že uporablja v vaših letalih?
Zlasti vojaško letalstvo je tisto, v katero se prva vgradi vsa najsodobnejša tehnologija in izkušnje od tam potem povzame tudi civilno letalstvo. Konkretnih primerov in številk pa na žalost ne moremo navesti.
Koliko napredne tehnologije v zračnih plovilih razvijate v Sloveniji?
Vso. Imamo certifikata DOA in POA agencije EASA (Design Organisation Approval oziroma Production Organisation Approval). Izda se, kadar proizvodna organizacija dokaže pristojnemu organu (nacionalni agenciji oziroma agenciji EASA), da dela skladno z veljavnimi zahtevami iz zakonodaje. To pomeni, da mora imeti vzdrževane in dokumentirane vse postopke, vso tehnično dokumentacijo in celoten sistem kakovosti tako, da zagotovi, da je vsak proizvod, del ali naprava, ki ga razvije in izdela organizacija ali njeni partnerji ali ki ga nabavi pri zunanjih dobaviteljih ali podizvajalcih, v skladu z veljavnimi projektnimi podatki in zagotavlja varno obratovanje.
Katere vire energije uporabljate za letala, ki jih razvijate za vojaško industrijo?
Fosilna goriva in električno energijo.
Ali imate naročila oziroma ste jih imeli tudi za Slovensko vojsko?
Za zdaj ne.
Ste kdaj sodelovali pri natečaju za letala v Sloveniji?
Ne.
Pred leti smo pisali, da Pipistrel sodeluje pri projektu zračnih plovil za Uber. Kaj se dogaja s tem projektom?
Letalnik še vedno razvijamo, ne glede na to, da je bil Uber Elevate prodan Jobyju (Joby Aviation). Mi še vedno razvijamo svojo različico, saj imamo zanjo interesente, kupce in tržišče.
Sodelujeta morda tudi z Amazonom? Ta je omenil možnost dostave pošiljk z droni.
Imeli smo nekaj kontaktov, vendar se oni osredotočajo predvsem na dostavo majhnih paketkov, t. i. last mile delivery, dostavo do končnega kupca, kar pa ni naš interes. Mi proizvajamo drone nekoliko večjih dimenzij z navpičnim poletanjem, ki lahko prepeljejo do nekaj sto kilogramov tovora, za dostavo na odročne ali težko dostopne kraje ali za dostavo nujne pomoči na lokacije, nedostopne po nesrečah. O tem ste verjetno pred kratkim prebrali v izjavi za javnost največjega azijskega logističnega podjetja SF Express, ki je bila povzeta v vseh slovenskih medijih. Za SF Express razvijamo takšno plovilo in izrazili so interes za nabavo tisoč takih letalnikov.
Kateri projekt, ki se bi mnogim zdel futurističen, trenutno razvijate?
To je stvar kriterijev, kaj se komu zdi futuristično (smeh). To, kar mi delamo, na primer, da smo kot prvi na svetu certificirali električno letalo za komercialni prevoz potnikov in šolanje, je za vse naše konkurente zelo futuristično oziroma še vedno nedosegljiva znanstvena fantastika. Če pa vprašate ekipo mojih 95 inženirjev, ki delajo pri razvoju novih Pipistrelovih produktov, pa se jim bo zdelo 19-sedežno letalo za neslišen in brezemisijski prevoz potnikov s pogonom na vodikove gorivne celice nekaj čisto običajnega in vsakdanjega.
Direktorju in solastniku podjetja Pipistrel Ivu Boscarolu smo zastavili nekaj vprašanj o novih tehnologijah vojaških letal in aktualnih projektih, ki bi se marsikomu lahko zdeli znanstvena fantastika.
Za ameriško strategijo je ključno obvladovanje zračnega prostora sovražnika, Američani so največji svetovni proizvajalec vojaških letal. Enotam ameriške vojske že nekaj let dobavljate brezpilotna letala, prav tako indijskim. Katerim še?
Za podobna letala, kot je to v Iraku, smo dobili povpraševanja tudi iz Združenih arabskih emiratov in Savdske Arabije, ki je že vključila naš model Surveyor v svojo floto. Že od prej pa v različnih državah uporabljajo skoraj 200 podobnih specializiranih Pipistrelovih letal, na primer v Švici, na Slovaškem, v Nemčiji, na Nizozemskem, v Italiji, Indiji in na Kitajskem.
Kolikšen delež pomenijo prihodki iz vojaške letalske industrije v primerjavi z ostalimi zračnimi plovili, ki jih prodajate?
Od leta do leta je to zelo različno, ta delež raste. Naš načrt je, da bi se stabiliziral nekje med 20 in 30 odstotki.
Kaj menite o uporabi umetne inteligence v vojskovanju?
Kot se umetna inteligenca že uporablja na vsakem koraku našega vsakdanjega življenja, v vseh prevoznih sredstvih, elektronskih napravah, sistemih komunikacije itd., tako se bo oziroma se že uporablja tudi v vojaških letalih in za vojaške namene. Umetna inteligenca je dejstvo, nekaj, kar moramo hočeš nočeš sprejeti, tako kot smo sprejeli internet, mobilno telefonijo ali pa bitcoin.
Se umetna inteligenca že uporablja v vaših letalih?
Zlasti vojaško letalstvo je tisto, v katero se prva vgradi vsa najsodobnejša tehnologija in izkušnje od tam potem povzame tudi civilno letalstvo. Konkretnih primerov in številk pa na žalost ne moremo navesti.
Koliko napredne tehnologije v zračnih plovilih razvijate v Sloveniji?
Vso. Imamo certifikata DOA in POA agencije EASA (Design Organisation Approval oziroma Production Organisation Approval). Izda se, kadar proizvodna organizacija dokaže pristojnemu organu (nacionalni agenciji oziroma agenciji EASA), da dela skladno z veljavnimi zahtevami iz zakonodaje. To pomeni, da mora imeti vzdrževane in dokumentirane vse postopke, vso tehnično dokumentacijo in celoten sistem kakovosti tako, da zagotovi, da je vsak proizvod, del ali naprava, ki ga razvije in izdela organizacija ali njeni partnerji ali ki ga nabavi pri zunanjih dobaviteljih ali podizvajalcih, v skladu z veljavnimi projektnimi podatki in zagotavlja varno obratovanje.
Katere vire energije uporabljate za letala, ki jih razvijate za vojaško industrijo?
Fosilna goriva in električno energijo.
Ali imate naročila oziroma ste jih imeli tudi za Slovensko vojsko?
Za zdaj ne.
Ste kdaj sodelovali pri natečaju za letala v Sloveniji?
Ne.
Pred leti smo pisali, da Pipistrel sodeluje pri projektu zračnih plovil za Uber. Kaj se dogaja s tem projektom?
Letalnik še vedno razvijamo, ne glede na to, da je bil Uber Elevate prodan Jobyju (Joby Aviation). Mi še vedno razvijamo svojo različico, saj imamo zanjo interesente, kupce in tržišče.
Sodelujeta morda tudi z Amazonom? Ta je omenil možnost dostave pošiljk z droni.
Imeli smo nekaj kontaktov, vendar se oni osredotočajo predvsem na dostavo majhnih paketkov, t. i. last mile delivery, dostavo do končnega kupca, kar pa ni naš interes. Mi proizvajamo drone nekoliko večjih dimenzij z navpičnim poletanjem, ki lahko prepeljejo do nekaj sto kilogramov tovora, za dostavo na odročne ali težko dostopne kraje ali za dostavo nujne pomoči na lokacije, nedostopne po nesrečah. O tem ste verjetno pred kratkim prebrali v izjavi za javnost največjega azijskega logističnega podjetja SF Express, ki je bila povzeta v vseh slovenskih medijih. Za SF Express razvijamo takšno plovilo in izrazili so interes za nabavo tisoč takih letalnikov.
Kateri projekt, ki se bi mnogim zdel futurističen, trenutno razvijate?
To je stvar kriterijev, kaj se komu zdi futuristično (smeh). To, kar mi delamo, na primer, da smo kot prvi na svetu certificirali električno letalo za komercialni prevoz potnikov in šolanje, je za vse naše konkurente zelo futuristično oziroma še vedno nedosegljiva znanstvena fantastika. Če pa vprašate ekipo mojih 95 inženirjev, ki delajo pri razvoju novih Pipistrelovih produktov, pa se jim bo zdelo 19-sedežno letalo za neslišen in brezemisijski prevoz potnikov s pogonom na vodikove gorivne celice nekaj čisto običajnega in vsakdanjega.