Kako bo pravica do odklopa videti v praksi? Minister Mesec podrobneje pojasnil nova pravila
Minister za delo Luka Mesec meni, da so ukrepi za zagotavljanje pravice do odklopa, ki jih morajo do 16. novembra sprejeti delodajalci, enostavni, se pa zaveda, da si podjetja in poklici niso enaki. Ministrstvo je zato danes objavilo smernice za oblikovanje ukrepov. Inšpektorji bodo sicer v prvih mesecih po izteku roka predvsem svetovalci.
Mesec je na današnji novinarski konferenci v Ljubljani poudaril, da je pravica do počitka temeljna pravica vseh zaposlenih in je stara vsaj toliko kot osemurni delovnik. Če je v 20. stoletju veljalo, da človek osem ur na dan dela, osem ur spi, osem ur pa mu mora ostati za počitek, rekreacijo, družino, hobije in druge interese, v 21. stoletju ni več tako, je dejal.
Ves čas smo na voljo delodajalcu
Teh osem ur, ko naj bi počivali, smo namreč z napredkom na področju telekomunikacijskih tehnologij po njegovih besedah začeli spreminjati v podaljšek delovnega časa, tako da smo ves čas v kontaktu s sodelavci, na voljo strankam, delodajalcu. To potrjujejo tudi študije o številnih psihičnih in fizičnih boleznih našega časa, kot so depresija, anksioznost, motnje spanja, je naštel.
Slovenija je pri uvajanju pravice do odklopa med vodilnimi na svetu, je nadaljeval, cilj pa je, da bi ljudem spet zagotovili pravico do prostega časa.
Podjetja so imela leto dni časa
»Na ministrstvu se zavedamo, da niso vsa podjetja enaka in da poklic ni enak poklicu, da seveda obstajajo takšne in drugačne specifike, zato pravice do odklopa v zakonu nismo uvajali z enakimi vatli za vse, saj bi s tem povzročili marsikatero nepravičnost ali pa motnjo v delovnih procesih. Namesto tega smo lani, ko je bil zakon sprejet, predpisali, da imajo podjetja leto dni časa, da sama uvedejo ukrepe, s katerimi bodo zagotovila pravico do odklopa,« je spomnil Mesec.
Elektronska sporočila naj v času odklopa zadrži server
To je po njegovih besedah enostavno. Kot primer je navedel vpeljavo pravila, da zaposleni po 18. uri ne prejemajo več elektronske pošte, pošiljatelj tako prejme le sporočilo avtomatskega odzivnika, da bo zaposleni na pošto odgovoril zjutraj. Elektronsko sporočilo v tem primeru zadrži server in ga zaposlenemu posreduje šele zjutraj, ko se ta vrne v službo.
Zaposleni pa nimajo pravice do odklopa v času dežurstev in pripravljenosti, je izpostavil minister.
Kaj bodo počeli inšpektorji?
Za javni sektor je predlog v zvezi z uvajanjem ukrepov za zagotavljanje pravice do odklopa v okviru kolektivne pogodbe za negospodarske dejavnosti že pripravljen, je razkril. Predstavili ga bodo v nekaj tednih.
Sicer pa je Mesec napovedal še, da bo Inšpektorat RS za delo v zvezi s pravico do odklopa v prvih mesecih deloval predvsem »napotilno«. »V podjetjih bo preverjal, ali so z ustreznimi ukrepi zagotovila pravico do odklopa. Če je niso, bo svetoval, na kakšen način to narediti,« je pojasnil.
Ministrstvo za delo je danes na svoji spletni strani objavilo tudi natančnejše smernice.