OBNOVA

Kolovoz narodnega parka postaja prava cesta

Sporna obnova starega kolovoza čez planini Vogar in Spodnji Vogar. Menda poseg, za katerega ni potrebno soglasje narodnega parka.
Fotografija: Gradbeni posegi še od korita naprej, kar je dlje, kot zagotavljajo v Triglavskem narodnem parku. FOTO: Boštjan Fon
Odpri galerijo
Gradbeni posegi še od korita naprej, kar je dlje, kot zagotavljajo v Triglavskem narodnem parku. FOTO: Boštjan Fon

STARA FUŽINA – Bolj kot plačilo 12 evrov za cestnino na bohinjski cesti Stara Fužina–Vogar–Voje–Blato mnoge moti obnova kolovoza, ki se od omenjene ceste vije od odcepa nad Vogarjem proti nižje ležečemu Kosijevemu domu in naprej navzdol na planino Spodnji Vogar.
Res ne gre za širitev obstoječe poti? FOTO: Boštjan Fon
Res ne gre za širitev obstoječe poti? FOTO: Boštjan Fon

Gozdna cesta je bila včasih bolj podobna široki planinski poti, ki iz Ribčevega Laza mimo Stare Fužine navkreber pelje proti Dolini sedmerih jezer pod Triglavom in naprej do vrha našega očaka. Tisto, kar so domači lastniki zemljišč potrebovali za dostavo, so opravili s traktorji ali terenskimi vozili, tako tudi za oskrbo Kosijevega doma.

Letos pa se je začela obnova, za katero mnogi trdijo, da je več kot to. Težki gradbeni stroji so na terenu, od bagrov, tovornjaka, dostavnega traktorskega priklopnika do vibracijskega valjarja. Na pot, ki vodi po tistem koncu, nasipajo najprej debelejši peščeni tampon, nato ga valjajo, čezenj gre še tampon manjšega kalibra. Z vibracijami ga še enkrat zavalja v tla. Kot da bi šlo za pripravo na polaganje asfalta.
Dela so v polnem teku. FOTO: Boštjan Fon
Dela so v polnem teku. FOTO: Boštjan Fon

Tina Markun iz uprave Javnega zavoda Triglavskega narodnega parka (TNP) je na naša vprašanja o obnovi ceste pojasnjevala, da je javni zavod o nameravanih vzdrževalnih delih z dopisom 23. aprila 2019 obvestilo Planinsko društvo Železničar. »Glede na nameravani poseg pridobitev soglasja ni bila potrebna,« je izjavila Markunova. Povedala je, da je naravovarstvena nadzorna služba izvedla terenski ogled posega: »Ugotovljeno je bilo, da dela potekajo v dogovorjenem obsegu, torej, da gre zgolj za vzdrževalna dela – trasa in širina poti se ne spreminjata, gabariti ostajajo v okviru obstoječe poti.«
Gradbeni posegi še od korita naprej, kar je dlje, kot zagotavljajo v Triglavskem narodnem parku. FOTO: Boštjan Fon
Gradbeni posegi še od korita naprej, kar je dlje, kot zagotavljajo v Triglavskem narodnem parku. FOTO: Boštjan Fon

Cesta naj bi bila zaradi spravila lesa in neurja tako poškodovana, da je bilo treba posredovati, poteka pa po besedah TNP »od parkirišča na Vogarju mimo planinske koče Kosijev dom na Vogarju do Sp. Vogarja do korita«. No, preverili smo navedbe in videli, da gre obnova ceste še naprej od korita. Morda, so nam zaupali domačini, lahko zaradi sedanjih temeljnih del na celotni trasi pričakujemo kar asfaltno podlago do območja, kjer stoji na planini Spodnji Vogar več objektov, zanimivih za zasebno počitnikovanje ali donosni turizem. »Ko naravovarstvena nadzorna služba zazna kršitve na področju posegov v prostor, poda prijavo ustrezni inšpekcijski službi,« so še pojasnili v TNP. Očitno je po njihovem mnenju obnova v skladu z zakonom.
 

Usklajen odgovor


Zakon o Triglavskem narodnem parku v 15. členu za varstveni režim v prvem varstvenem območju prepoveduje gradnjo novih in hkrati širjenje obstoječih cest, kolovozov, poljskih in drugih poti. V 16. členu za drugo varstveno območje, kamor spada območje Vogarja, veljajo iste prepovedi kot v 15. členu, a je dovoljeno vzdrževati obstoječe dostope do kmetijskih zemljišč in postavljati senike zaradi opravljanja kmetijske dejavnosti. Ali je torej vzdrževanje trase starega kolovoza po 16. členu zakona o TNP?
Kolovoz čez Spodnji Vogar, kot je bil nekoč. FOTO: Boštjan Fon
Kolovoz čez Spodnji Vogar, kot je bil nekoč. FOTO: Boštjan Fon

Glede na fotografije, ki smo jih posneli na terenu, je jasno razvidno, da so robovi stare poti na nekaterih mestih razkopani z gradbenim strojem. Podrast, korenine ob robovih, je poškodovana, potrgana, tudi na drevesih ob kolovozu, ki postaja cesta, se vidi, da so zaradi uporabe gradbene mehanizacije poškodovana.

Zanimalo nas je, kaj o posegu menijo v Krajevni skupnosti Stara Fužina, predvsem pa na občini Bohinj, ki bi morala po zakonu o lokalni samoupravi izdati soglasje. Vprašanja smo jim poslali ločeno, a sta se predsednik KS Stara Fužina Bojan Traven in župan Bohinja Jože Sodja odločila, da bosta odgovore poslala v skupnem, usklajenem paketu prek Katarine Košnik, odgovorne za stike z javnostjo na bohinjski občini.


»S sanacijo poti smo seznanjeni,« povedo uvodoma na bohinjski občini. »Glede na to, da naj bi šlo za vzdrževalna dela, soglasje ni bilo potrebno.« Dodajajo, da glede morebitnih nepravilnosti zaupajo nadzoru JZ TNP, ki na terenu ni zaznal nepravilnosti. Podrobneje so bili o vzdrževalnih delih seznanjeni od KS Stara Fužina, njihovo pojasnilo so priložili: »Sanacija poti se je izvajala na podlagi 16. člena zakona o TNP. Na pobudo Planinskega društva Železničar, ki letos praznuje 70 let in je sicer tudi skrbnik planinskih poti na Vogarju, so se planinsko društvo in lastniki zemljišč s pomočjo KS Stara Fužina–Studor lotili nujne sanacije poti (odvodnjavanje, nasutje) čez planino. Z nameravanimi deli je bil seznanjen tudi Triglavski narodni park, ki je sanacijo nadziral. Vrednost del je cca. 6000 evrov, financirajo pa jih planinsko društvo, lastniki zemljišč in KS Stara Fužina.«


Pot, kot trdijo v KS Stara Fužina, ostaja v obstoječih gabaritih in bo s postavitvijo količka in zatravitvijo končana predvidoma najpozneje do tega petka: »Pot se ne širi, kar je bil pogoj lastnikov zemljišč in KS, saj ni v interesu domačinov, da se planina spremeni v parkirišče, ampak da se jo ohrani takšno, kot je. S sanacijo poti bo namreč pridobila ugled, na ta način jo urejamo in ohranjamo.« 

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije