ZBOR OLDTAJMERJEV
Ocenjevali so oldtajmerje
Pred Slovenskim etnografskim muzejem je potekalo vsakoletno ocenjevanje starodobnikov. Lastniki veteranov se zadnje čase vse prevečkrat ukvarjajo z nerodnimi predpisi in zakoni.
Odpri galerijo
Muzejsko ploščad pri Slovenskem etnografskem muzeju so zavzeli starodobniki, ki so jih njihovi lastniki pripeljali na vsakoletno ocenjevanje v več kategorijah. Prireditev je pripravila Slovenska veteranska avto-moto zveza, namen razstave pa je bil ozaveščanje širše javnosti o pomembnosti ohranjanja starodobnih vozil v prometu in na cestah. Prireditev so pripravili v sklopu letošnje muzejske noči. Veterane sta ocenjevala tuja strokovnjaka Mario de Rosa in Giorgio Andrian.
»Žal nam je, ker nismo povabili vseh lastnikov starih vozil, ker je to nemogoče, tudi zaradi pomanjkanja prostora na tej muzejski ploščadi,« je povedal Franci Škrjanec, predsednik zveze. »Naša zveza skrbi za preteklost in prihodnost vozil, saj smo k sodelovanju povabili še lastnike super modernih vozil iz tovarne Tesla. To je mednarodni dogodek, ki je sočasno potekal v treh mestih, v Ljubljani, Kopru in Celju. Zavzemamo se za to, da so starodobna vozila udeležena v rednem prometu. Če ni tako, začnejo propadati.«
Člana komisije za ocenjevanje nista imela lahkega dela. Pri avtomobilih sta bila še posebno pozorna na eleganco in harmonijo barv, urejenost motornega prostora ter eleganco notranjosti in instrumentov. Občinstvo je med razstavljenimi vozili izbralo svoje vozilo in mu podelilo naziv best of show. Med motornimi kolesi in mopedi so pregledali klasično eleganco – pri motociklih do leta 1975, pri novejših med letoma 1975 in 1988 pa moderni igrivi dizajn. V tretji skupini so pogledali, kako je s hitrimi in drznimi motocikli.
Čeprav je med lastniki veteranov veliko navdušenosti in zavzetosti, pa na to področje vse prevečkrat vplivajo tudi upravno-pravne službe in državni organi. »Prav zdaj imamo nekaj težav z avtomobili, ki jim uradno pravimo odslužena vozila,« pove Škrjanec. »Imamo nov zakon. Ta pravi, če vozilo ni registrirano, moraš zanj plačati davek. Imamo posameznike, ki imajo zasebne zbirke 20, 30 avtomobilov, in po tem novem zakonu naj bi prav za vsa vozila plačali davek. To je velika neumnost – obdavčiti vozilo, ki ni v prometu. Dela na Slovenski veteranski avto-moto zvezi imamo še veliko. Radi bi tudi uspeli z registrskimi oznakami, saj si želimo, da bi tudi na tem področju sledili zahodu, predvsem pri zadevah, ki so dobre.«
»Žal nam je, ker nismo povabili vseh lastnikov starih vozil, ker je to nemogoče, tudi zaradi pomanjkanja prostora na tej muzejski ploščadi,« je povedal Franci Škrjanec, predsednik zveze. »Naša zveza skrbi za preteklost in prihodnost vozil, saj smo k sodelovanju povabili še lastnike super modernih vozil iz tovarne Tesla. To je mednarodni dogodek, ki je sočasno potekal v treh mestih, v Ljubljani, Kopru in Celju. Zavzemamo se za to, da so starodobna vozila udeležena v rednem prometu. Če ni tako, začnejo propadati.«
Odlično restavrirana vozila
Tokratnega ocenjevanja se je udeležilo več kot 30 osebnih vozil in 15 motociklov, to pa je tudi največ, kar lahko sprejme del muzejske ploščadi ob etnografskem muzeju. In kako Škrjanec ocenjuje odnos do naše tehnične dediščine na štirih in dveh kolesih? »Vozila so res kakovostno in pravilno restavrirana, torej ne zgolj ljubiteljsko. Pomembno je, da lastniki teh vozil ne uničijo določenih tehničnih zadev. So pravi poznavalci mnogih blagovnih znamk, tako da so vozila popolna in nimajo posebnih pomanjkljivosti. Komisija ob tako urejenih vozilih torej ni imela lahkega dela, poskušala pa je biti kar se da pravična. Trudimo se, vsak po svoje, da ohranjamo to našo kulturno in tehnično dediščino. S tem poudarjamo tudi zgodovino naše Slovenije, saj je to tudi del vseh nas.«Člana komisije za ocenjevanje nista imela lahkega dela. Pri avtomobilih sta bila še posebno pozorna na eleganco in harmonijo barv, urejenost motornega prostora ter eleganco notranjosti in instrumentov. Občinstvo je med razstavljenimi vozili izbralo svoje vozilo in mu podelilo naziv best of show. Med motornimi kolesi in mopedi so pregledali klasično eleganco – pri motociklih do leta 1975, pri novejših med letoma 1975 in 1988 pa moderni igrivi dizajn. V tretji skupini so pogledali, kako je s hitrimi in drznimi motocikli.
Neživljenjski predpisi
»Vozila so po pravilniku FIVE, mednarodne organizacije starodobnikov, avtentična, če so taka, kot so bila izdelana v matični tovarni,« je razložil Škrjanc. »Pomembno je tudi, ali so vozila vzdrževana z originalnimi rezervnimi deli, pri restavriranju pa so pomembni znanje, kakovost obnove, problemi kromiranja, kjer pa pri nas svoje naredijo ekološki zakoni. Potem poznamo še predelana vozila izpred 30 let in replike, če so bile po pravilih FIVE izdelane pred 30 leti. Pomembno je še, v kakšnem stanju je vozilo in kako je ohranjeno ter seveda restavrirano. Kar veliko dejavnikov vpliva na celotno področje starodobništva.«Čeprav je med lastniki veteranov veliko navdušenosti in zavzetosti, pa na to področje vse prevečkrat vplivajo tudi upravno-pravne službe in državni organi. »Prav zdaj imamo nekaj težav z avtomobili, ki jim uradno pravimo odslužena vozila,« pove Škrjanec. »Imamo nov zakon. Ta pravi, če vozilo ni registrirano, moraš zanj plačati davek. Imamo posameznike, ki imajo zasebne zbirke 20, 30 avtomobilov, in po tem novem zakonu naj bi prav za vsa vozila plačali davek. To je velika neumnost – obdavčiti vozilo, ki ni v prometu. Dela na Slovenski veteranski avto-moto zvezi imamo še veliko. Radi bi tudi uspeli z registrskimi oznakami, saj si želimo, da bi tudi na tem področju sledili zahodu, predvsem pri zadevah, ki so dobre.«