TIKTOK
Prijavil TikTok: Otroci lahko hitro pridejo do neprimernih vsebin
Očitajo mu več kršitev.
Odpri galerijo
Evropska potrošniška organizacija BEUC, katere članica je tudi Zveza potrošnikov Slovenije (ZPS), je danes pri Evropski komisiji in mreži nadzornih organov za varstvo potrošnikov vložila prijavo zoper TikTok. Očitajo mu več kršitev, povezanih med drugim z zakonodajo varstva potrošnikov in varstvom osebnih podatkov.
Kot so danes sporočili iz ZPS, iz zadnjih raziskav izhaja, da TikTok, platforma za deljenje videov, ki je med drugim zelo priljubljena med otroki in najstniki, krši pravice potrošnikov, otrok in najstnikov pa ne varuje pred prikritim oglaševanjem in neprimerno vsebino. V prijavi trdijo, da uporablja nepoštene pogodbene pogoje, mnogi med njimi da so nejasni, dvoumni in v korist TikToka. Določila o avtorskih pravicah mu dajejo neomejeno pravico do uporabe, distribuiranja in reproduciranja posnetkov, ki jih objavijo uporabniki, brez kakršnega koli nadomestila.
Trdijo tudi, da je TikTokova politika virtualnih valut nepoštena do uporabnikov. Uporabniki lahko v aplikaciji kupijo virtualne kovance, ki jih nato uporabljajo za kupovanje daril znanim osebnostim, ki so jim všeč. »Vendar TikTokova politika virtualnih valut vsebuje nepoštene pogodbene pogoje in zavajajoče prakse, na primer absolutno pravico TikToka do spreminjanja menjalnega razmerja med virtualnimi kovanci in darili v svojo korist,« navajajo v ZPS.
Poleg tega TikTok po navedbah potrošniških organizacij ni sprejel ukrepov, s katerimi bi zavaroval otroke in najstnike pred prikritim oglaševanjem in potencialno škodljivimi vsebinami. »TikTok podjetjem omogoča načine oglaševanja na platformi, ki pripomorejo k razširjanju prikritega oglaševanja. Med njimi so razni izzivi, s katerimi spodbujajo uporabnike k ustvarjanju vsebine za določen izdelek, z vključitvijo ključnikov blagovnih znamk.« Ker se takšni izzivi pogosto razširjajo s pomočjo t. i. spletnih vplivnežev, uporabniki spregledajo komercialni namen teh izzivov. »Otroci in najstniki tudi zelo hitro lahko pridejo do zanje neprimernih vsebin, pred katerimi jih TikTok ne varuje ustrezno.«
Prijavitelji tudi trdijo, da TikTok uporablja zavajajoče prakse pri obdelavi osebnih podatkov uporabnikov. »TikTok uporabnikov ne obvešča jasno, še posebno otrok in najstnikov, o bistvenih informacijah, na primer katere njihove osebne podatke zbira, za kakšne namene in iz katerih zakonitih razlogov.« Ker bi šlo lahko za kršitev splošne uredbe o varstvu podatkov, so potrošniške organizacije nanje opozorile nadzorne organe za varstvo osebnih podatkov, ki že preiskujejo TikTokove prakse.
ZPS skupaj z BEUC in njegovimi članicami želi, da nadzorni organi uvedejo celovito preiskavo TikTokovih politik in praks ter zagotovijo, da so te v skladu s pravicami potrošnikov v EU. Poudarjajo, da bi TikTok moral uporabnikom zagotavljati potrebne bistvene informacije o svojem poslovnem modelu in načinih obdelave osebnih podatkov in prenehati z uporabo nepoštenih pogojev in praks. Jasno bi jih moral opozarjati tudi na finančne posledice kupovanja virtualnih daril svojim idolom. ZPS je na vloženo prijavo in domnevno sporne prakse TikToka opozoril tržni inšpektorat in informacijskega pooblaščenca.
Kot so danes sporočili iz ZPS, iz zadnjih raziskav izhaja, da TikTok, platforma za deljenje videov, ki je med drugim zelo priljubljena med otroki in najstniki, krši pravice potrošnikov, otrok in najstnikov pa ne varuje pred prikritim oglaševanjem in neprimerno vsebino. V prijavi trdijo, da uporablja nepoštene pogodbene pogoje, mnogi med njimi da so nejasni, dvoumni in v korist TikToka. Določila o avtorskih pravicah mu dajejo neomejeno pravico do uporabe, distribuiranja in reproduciranja posnetkov, ki jih objavijo uporabniki, brez kakršnega koli nadomestila.
Trdijo tudi, da je TikTokova politika virtualnih valut nepoštena do uporabnikov. Uporabniki lahko v aplikaciji kupijo virtualne kovance, ki jih nato uporabljajo za kupovanje daril znanim osebnostim, ki so jim všeč. »Vendar TikTokova politika virtualnih valut vsebuje nepoštene pogodbene pogoje in zavajajoče prakse, na primer absolutno pravico TikToka do spreminjanja menjalnega razmerja med virtualnimi kovanci in darili v svojo korist,« navajajo v ZPS.
Spletni vplivneži del problema
Poleg tega TikTok po navedbah potrošniških organizacij ni sprejel ukrepov, s katerimi bi zavaroval otroke in najstnike pred prikritim oglaševanjem in potencialno škodljivimi vsebinami. »TikTok podjetjem omogoča načine oglaševanja na platformi, ki pripomorejo k razširjanju prikritega oglaševanja. Med njimi so razni izzivi, s katerimi spodbujajo uporabnike k ustvarjanju vsebine za določen izdelek, z vključitvijo ključnikov blagovnih znamk.« Ker se takšni izzivi pogosto razširjajo s pomočjo t. i. spletnih vplivnežev, uporabniki spregledajo komercialni namen teh izzivov. »Otroci in najstniki tudi zelo hitro lahko pridejo do zanje neprimernih vsebin, pred katerimi jih TikTok ne varuje ustrezno.«
Prijavitelji tudi trdijo, da TikTok uporablja zavajajoče prakse pri obdelavi osebnih podatkov uporabnikov. »TikTok uporabnikov ne obvešča jasno, še posebno otrok in najstnikov, o bistvenih informacijah, na primer katere njihove osebne podatke zbira, za kakšne namene in iz katerih zakonitih razlogov.« Ker bi šlo lahko za kršitev splošne uredbe o varstvu podatkov, so potrošniške organizacije nanje opozorile nadzorne organe za varstvo osebnih podatkov, ki že preiskujejo TikTokove prakse.
ZPS skupaj z BEUC in njegovimi članicami želi, da nadzorni organi uvedejo celovito preiskavo TikTokovih politik in praks ter zagotovijo, da so te v skladu s pravicami potrošnikov v EU. Poudarjajo, da bi TikTok moral uporabnikom zagotavljati potrebne bistvene informacije o svojem poslovnem modelu in načinih obdelave osebnih podatkov in prenehati z uporabo nepoštenih pogojev in praks. Jasno bi jih moral opozarjati tudi na finančne posledice kupovanja virtualnih daril svojim idolom. ZPS je na vloženo prijavo in domnevno sporne prakse TikToka opozoril tržni inšpektorat in informacijskega pooblaščenca.