PODALJŠEK ŠOLSKEGA LETA?
S poučevanjem na daljavo se vsaka šola bori po svoje
Ravnatelji še vedno niso dobili konkretnih navodil za online pouk. Ta kljub temu poteka, največja težava je preobremenitev portalov.
Odpri galerijo
Učenci in dijaki so zaradi epidemije koronavirusa doma, kar pa ne pomeni, da bodo čas zabijali z buljenjem v televizijo, računalniškimi igricami in neskončnim potikanjem po družabnih omrežjih, skratka, kot bi v starih časih rekle mame, ne bodo se praskali po riti. Kajti pouk se nadaljuje: če oni ne morejo v šolo, bo pa šola prišla k njim. K sreči je tehnologija, ki omogoča tiktok, snapchat, instagram, twitter in facebook, lahko celo koristna!
Kot je nadaljeval, je bilo v prvih dneh težišče delovanja šol usmerjeno v organizacijo in logistiko zaprtja – obveščanje učencev, staršev in zaposlenih – ter koordinacijo zunanjih dejavnikov, predvsem v zvezi z odpovedjo šolskih avtobusov, sestankov in srečanj, različnih dobaviteljev, zaprtjem otroških igrišč.
Po zaprtju šol in počasnem navajanju na drugačno življenje sta na vrsto prišli stabilizacija in prilagoditev nastalim razmeram: »Na šoli smo že minuli vikend s pridom izkoristili možnosti, ki jih ponuja sodobna tehnologija. Zadeve smo zapeljali po dveh poteh; prek spletnih učilnic (predvsem portala Moodle) in prek mailov smo začeli dodajati učna gradiva za učence in jih pozivati k delu, na drugi strani smo začeli prek manj formalnih načinov (šolska stran na FB) ozaveščati učence in starše z različnimi načini, kako koristno preživeti čas (v zaprtih prostorih), dodajamo igre, uporabne povezave in različna navodila. Ta trenutek zagotovo še ni vse tako, kot bi si želeli, se pa trudimo, tako kot vsaka šola zase, po svojih najboljših močeh. Ne razmišljamo toliko o realizaciji pouka, o ocenah in podobnem, pomembno je, da se pedagoški proces ne zaustavi (preveč). Vsekakor bi si želeli poenotenega pristopa v celotni državi, aktivnosti pa morajo biti premišljene in ne zaletave, v smislu, samo da so. Razumeti je treba tudi, da se šole razlikujejo po naboru kadra in opreme, v nekaterih predelih Slovenije je problem celo signal mobitela.«
Dejala je še, da morajo učitelji opozoriti učence in njihove starše na pravila obnašanja v virtualnem svetu, saj bo vsakršno oddajanje neprimernih vsebin in denimo žaljenje enako sankcionirano kot pri rednem pouku – z opomini in ukori. Objavili bodo urnik za osnovnošolce, ki bo veljal za vso državo, za učne aktivnosti pa bodo imeli na razpolago ves dan in ne bodo omejeni na čas realnega pouka. »Morda bodo imeli težave z dostopom do interneta ali pa morajo računalnik deliti z brati, sestrami. Tako je povsem sprejemljivo, da svoje naloge opravijo do konca dneva. Ob tem bodo posnetki pouka objavljeni na youtubu, HRTi-platformi na zahtevo in drugih,« je nadaljevala Divjakova. Učitelje in srednješolske profesorje je še pozvala, naj jim pošiljajo 15-minutne videoposnetke svojih predavanj, s katerimi se začenja virtualni pouk, da si jih bodo lahko delili po vseh šolah. Na teden namreč potrebujejo kar 300 videolekcij. Šola na daljavo bo omejena na domače naloge in morda kratke teste, ocen pa ne bodo delili.
Skupaj bomo zmogli»Na družabnih omrežjih se spet pojavljajo nestrpna sporočila, da imamo učitelji 'počitnice' in da drugi delajo za naše plače. Učitelji nimamo dopusta, saj delamo od doma. To je za večino od nas nekaj povsem novega in predstavlja velik izziv, poraja pa se tudi negotovost – ali delam prav in dovolj? Zato se marsikdo potrudi še bolj, kot bi bilo morda potrebno. Koliko pričakovati od učencev, kakšne naloge in v kakšni obliki naj jim posredujemo? Delam z dijaki s čustvenimi in vedenjskimi težavami, in tukaj večina smernic in navodil o delu na daljavo ne pomaga kaj veliko. Danes, prvi dan, sem si pripravil načrt elektronskega obveščanja in urejanja (hranjenja gradiva) ter razposlal prva navodila in naloge. V prihodnjih dneh me poleg administrativnega dela čaka veliko individualnega pedagoškega delovanja, saj bo treba dijake spodbujati, jim dajati povratne informacije o opravljenih nalogah, jim pomagati, svetovati. Skratka, pred učitelji je odgovorna in zahtevna naloga, saj nekateri starši 'budno' spremljajo naše delo in tudi komentarji zagotovo ne bodo izostali. Svoj poklic spoštujem in ga ne bi zamenjal – skupaj bomo zmogli tudi to,« nam je povedal Janez Perpar, profesor slovenščine in sociologije na VIZ Višnja Gora.
Pripravljali so se že konec februarja
»V obdobju, ko šole še niso bile zaprte, smo se njihova vodstva s svojimi učitelji bolj ali manj resno pripravljali na pouk na daljavo. Na Osnovni šoli Preska smo tako začeli konkretne priprave že konec februarja, ko situacija v državi še ni bila (tako) težka, kot je danes, virus pa se je že resno širil v naši soseščini. Na državni ravni enotne strategije, usklajenih pristopov, enotne platforme na internetu ali kaj podobnega za pouk na daljavo za zdaj še ni, zato se vsaka šola trudi po svojih najboljših zmožnostih. Ravnatelji smo bili sicer minuli vikend obveščeni, da bomo v tem tednu glede poučevanja na daljavo dobili določena konkretna navodila tako z ministrstva kot z zavoda za šolstvo,« nam je povedal ravnatelj OŠ Preska Primož Jurman.Kot je nadaljeval, je bilo v prvih dneh težišče delovanja šol usmerjeno v organizacijo in logistiko zaprtja – obveščanje učencev, staršev in zaposlenih – ter koordinacijo zunanjih dejavnikov, predvsem v zvezi z odpovedjo šolskih avtobusov, sestankov in srečanj, različnih dobaviteljev, zaprtjem otroških igrišč.
Po zaprtju šol in počasnem navajanju na drugačno življenje sta na vrsto prišli stabilizacija in prilagoditev nastalim razmeram: »Na šoli smo že minuli vikend s pridom izkoristili možnosti, ki jih ponuja sodobna tehnologija. Zadeve smo zapeljali po dveh poteh; prek spletnih učilnic (predvsem portala Moodle) in prek mailov smo začeli dodajati učna gradiva za učence in jih pozivati k delu, na drugi strani smo začeli prek manj formalnih načinov (šolska stran na FB) ozaveščati učence in starše z različnimi načini, kako koristno preživeti čas (v zaprtih prostorih), dodajamo igre, uporabne povezave in različna navodila. Ta trenutek zagotovo še ni vse tako, kot bi si želeli, se pa trudimo, tako kot vsaka šola zase, po svojih najboljših močeh. Ne razmišljamo toliko o realizaciji pouka, o ocenah in podobnem, pomembno je, da se pedagoški proces ne zaustavi (preveč). Vsekakor bi si želeli poenotenega pristopa v celotni državi, aktivnosti pa morajo biti premišljene in ne zaletave, v smislu, samo da so. Razumeti je treba tudi, da se šole razlikujejo po naboru kadra in opreme, v nekaterih predelih Slovenije je problem celo signal mobitela.«
Danes je na vrsti črka R
In kako je konkretno videti poučevanje na daljavo? Starši bodo vsak ponedeljek na svoj elektronski naslov prejeli opis dela za ves teden, pri čemer ga lahko razporedijo po svoje in ne tako, kot je predlagano. Pomembno je, da je v petek vse narejeno. Učitelji so jim za vprašanja na razpolago prek e-pošte vsak dan med 8.20 in 12. uro. Učencem nižjih razredov naj bi tako danesstarši po naključnem vrstnem redu narekovali številke od 1 do 10, oni pa bi jih pravilno zapisali. Pri slovenščini bodo ponavljali že znane črke in vzeli R: »Doma ali v okolici naj poiščejo nekaj predmetov, ki se začnejo na določeno črko, ter jih poimenujejo; v zvezku s črkami poiščejo črko R in jo po narisanih potezah s prstom nekajkrat prevlečejo.« Pri angleščini bodo na youtubu gledali in poslušali pesmico Kakšno je vreme ter poskusili pripevati. In tako dalje, vsak dan znova.
eAsistent se je sesulŠtevilne šole za komuniciranje z učenci oziroma starši uporabljajo orodje eAsistent, ki pa včeraj ni deloval, tako da niso mogle razdeliti učnega gradiva. »Trenutno zaradi vklopa novih pripomočkov za izvajanje pouka na daljavo in izjemno velike količine prometa, ki je posledica nastale situacije, prihaja do težav,« so zapisali na spletni strani in še, da »nastalo situacijo prioritetno rešujejo«.
Na Hrvaškem bolj poenoteni
Pri južnih sosedih je online pouk očitno bolj poenoten. Za osnovnošolce višjih razredov, od 5. do 8., in dijake se je v Istrski županiji začel včeraj, v preostanku države se bo jutri. Uporabljali bodo računalnike, tablice in spremljali posebni program Športne televizije. Najmlajši, torej od 1. do 4. razreda osnovne šole, so se včeraj ob osmih zjutraj posedli pred televizor – pouk na daljavooddaja HTV3. »Sistemi za online pouk niso ne lokalno in ne globalno predvideni za takšno obremenitev, zato delujejo počasneje in včasih s prekinitvami. Priporočamo, da šole uporabljajo različne sisteme: globalne servise, kot so Microsoftov O365, MS Teams, MS Yammer ali Google za izobraževanje, ter lokalne, kot je Loomena,« je povedala hrvaška ministrica za znanost in izobraževanje Blaženka Divjak in dodala, da bodo v primeru zrušenja sistema prešli na elektronsko pošto.
Dejala je še, da morajo učitelji opozoriti učence in njihove starše na pravila obnašanja v virtualnem svetu, saj bo vsakršno oddajanje neprimernih vsebin in denimo žaljenje enako sankcionirano kot pri rednem pouku – z opomini in ukori. Objavili bodo urnik za osnovnošolce, ki bo veljal za vso državo, za učne aktivnosti pa bodo imeli na razpolago ves dan in ne bodo omejeni na čas realnega pouka. »Morda bodo imeli težave z dostopom do interneta ali pa morajo računalnik deliti z brati, sestrami. Tako je povsem sprejemljivo, da svoje naloge opravijo do konca dneva. Ob tem bodo posnetki pouka objavljeni na youtubu, HRTi-platformi na zahtevo in drugih,« je nadaljevala Divjakova. Učitelje in srednješolske profesorje je še pozvala, naj jim pošiljajo 15-minutne videoposnetke svojih predavanj, s katerimi se začenja virtualni pouk, da si jih bodo lahko delili po vseh šolah. Na teden namreč potrebujejo kar 300 videolekcij. Šola na daljavo bo omejena na domače naloge in morda kratke teste, ocen pa ne bodo delili.
O podaljšanju šolskega leta še ničZ ministrstva za izobraževanje, znanost in šport so nam včeraj sporočili, da natančnih zbirnih podatkov o tem, kako poteka pouk na daljavo v osnovnih in srednjih šolah, nimajo, saj so se šole organizirale različno, sledijo pa njihovim priporočilom, ki so jim jih posredovali z okrožnico v petek: »Kot je bilo pričakovati, so se na začetku pojavile nekatere tehnične težave. Situacija je izredna, trudimo se čim prej odpraviti napake in sanirati sistem. V vmesnem času prosimo, da starši oziroma skrbniki sledijo navodilom, ki so jih prejeli od matičnih vzgojno-izobraževalnih institucij oz. šol in z otroki izvajajo učni program prek šolskih učbenikov in delovnih zvezkov.« Ministrica dr. Simona Kustec je o morebitnem podaljševanju šolskega leta sicer dejala, da je mogoče, da se to tudi podaljša, vendar se bodo o tem pogovarjali, ko prebrodijo to prvo obdobje in vidijo, kakšne posledice bo pustilo.