FEELIF

Tudi slepi bodo lahko igrali tetris

Slovensko podjetje Feelif je razvilo mrežico za zaslon na dotik in program, s katerim slepi čutijo, kaj je na zaslonu.
Fotografija: Slepe želimo čim bolj vključiti v družbo, pravi inovator in oče Feelifa Željko Khermayer. FOTO: ROMAN ŠIPIĆ
Odpri galerijo
Slepe želimo čim bolj vključiti v družbo, pravi inovator in oče Feelifa Željko Khermayer. FOTO: ROMAN ŠIPIĆ

Ljudje, ki vidimo, nimamo predstave, kako je živeti brez enega temeljnih čutil, če ne celo najpomembnejšega. Prav to je spodbudilo Željka Khermayerja, ustanovitelja in šefa družbe 4WEB, ki že od leta 2000 razvija spletne in mobilne aplikacije, da je po ogledu oddaje o življenju gluhoslepih ljudi spoznal, kako izolirani so in kako nedostopna jim je moderna tehnologija.

»Kot programer sem začel razmišljati, kaj bi lahko storil, da bi lahko tudi oni komunicirali na daljavo. Dobil sem idejo, da bi informacije lahko prenašali in sprejemali prek vibracij. Glede na to, da ti ljudje ne vidijo in ne slišijo, je to edini način komunikacije. Za osnovo sem vzel brajevo celico, ki je osnova brajice – pisave slepih. Izbokline v brajevi celici sem zamenjal z vibracijami. V vizitko sem naredil luknje in jo položil na zaslon pametnega telefona. Zanimalo me je, ali naprava lahko ve, katerega dela zaslona se dotikam oziroma v kateri luknji sem. Delovalo je. Naprava je točno vedela, katere luknje se dotikam s prstom. Spisal sem program, ki je napravi dal ukaz, da zavibrira ob dotiku na določeno področje. Ugotovil sem, da s posebno mrežico na zaslonu na dotik ter s takšnim programom lahko prepoznaš posamične črke brajice. Ker ta metoda še nikoli ni bila uporabljena v ta namen, sem jo patentiral.«

Rojstvo Feelifa

Pri 4WEB so tako razvili posebno napravo za gluhoslepe, imenovano RDB komunikator, s katero je gluhoslepa oseba lahko direktno prebrala tekst s spleta pa tudi direktno pisala ali brala tekstovna sporočila in elektronsko pošto ali celo opravila hiter SOS-telefonski klic. »Prvi testi so bili odlični, saj je gluhoslepa oseba po prvi predstavitvi naprave potrebovala le 30 minut, da je samostojno napisala ali prebrala svoje ime. Ker pa je gluhoslepih na svetu izjemno malo, nismo zbrali dovolj denarja, da bi lahko nadaljevali. Zato se nam je porodila ideja, da bi lahko našo tehnologijo nadgradili z zvokom in glasom ter naredili odličen pripomoček za slepe in slabovidne. In tako se je avgusta 2015 rodil Feelif [izgovori se filif],« pojasni Khermayer. Zdaj imajo tri naprave, ki nosijo to ime: feelif gamer (telefon), feelif creator in feelif pro (tablici).

S Feelifom lahko ustvarjamo tudi grafe, ki jih čutijo slepi. FOTO: STAŠ IVANC
S Feelifom lahko ustvarjamo tudi grafe, ki jih čutijo slepi. FOTO: STAŠ IVANC


»Z uporabo naše edinstvene in disruptivne tehnologije lahko slepa oseba čuti in prepozna oblike na zaslonih na dotik, kar je bilo do zdaj nemogoče. Zaradi reliefne mreže se slepa oseba lahko orientira po zaslonu, vibracije, zvok in glas pa ji dajo preostale potrebne informacije, da ve, kaj čuti pod prstom. S Feelifom smo slepim osebam omogočili dostop do velikega dela digitalnih vsebin, ki so bile za njih nedostopne. Za prikaz vsebine vzpodbujamo več čutov, kar izboljša razumevanje prikazane vsebine.«

Preprosta uporaba

Feelif omogoča tudi ustvarjalnost, saj se z njim lahko riše, se uči, igra ali ustvarja veččutne vsebine za slepe in slabovidne. Prav zadnje je novost, poudarja Khermayer: »Gre za poseben program za videče, imenovan FeelBook creator, namenjen staršem in učiteljem, ki želijo otroku podati znanje na bolj zabaven in prijazen način. Poleg treh naprav ter aplikacij, ki so trenutno v naši ponudbi, smo razvili tudi odprto Feelif platformo, ki združuje vse, ki so s slepoto kakor koli povezani. Tukaj se lahko vsebine delijo, kupujejo in prodajajo. Feelif je odličen za vključevanje slepih otrok v družbo videčih vrstnikov, saj se z njim lahko vsi enakovredno igrajo. Ne nazadnje pa je feelif pametna naprava, s katero lahko počnete vse kot z običajno tablico ali telefonom.«


Kakor je povedala Katarina Pavšek iz podjetja Feelif, d. o. o., je mrežica za orientacijo; ko gre uporabnik s prstom čez vsebino na zaslonu, tablica zavibrira, uporabnik pa na ta način ve, kje je zavibriralo, in si zna predstavljati, kaj je pod njegovim prstom. Da bi slepi osebi olajšali delo, je vse skupaj opremljeno z zvoki.

Vsaka tablica ni primerna

»Mi vzamemo klasično tablico, trenutno uporabljamo Samsungove, ki imajo po naših izkušnjah najboljše vibracije, so odzivne in obvladajo dotikanje z več prsti. Marsikdo nas vpraša, zakaj ne prodajamo samo mrežice in aplikacije, odgovor je enostaven: ni vsaka tablica dovolj dobra.« Ipad, denimo, avtomatsko odpade, saj Applove tablice ne obvladajo vibracij. »Na tablico damo posebno reliefno folijo, naložimo poseben zaganjalnik oziroma launcher, ki te z dvojnim pritiskom na sredinski gumb popelje v posebno varovano okolje. Znotraj tega okolja se premikaš samo po naših aplikacijah, uporablja pa se pet gibov,« pojasni Katarina Pavšek.

Katarina Pavšek nam je predstavila delovanje feelifa. FOTO: STAŠ IVANC
Katarina Pavšek nam je predstavila delovanje feelifa. FOTO: STAŠ IVANC
Na tablice naložijo tudi vsebine, ki so jih sami razvili, in sicer zabavne vsebine in vsebine za učenje, na feelif proju pa je še poseben program Feelbook creator, program za videče osebe, da lahko delajo vsebine za slepe.

Trenutno ponujajo več iger: 4 v vrsto, kače in lestve, kmetija, križci in krožci, potapljanje ladjic, spomin in šah, ter izobraževalne programe: geometrične funkcije, oblike, risanje in učenje brajice (štiri igre). »Imamo tudi zunanjega sodelavca, ki se je ponudil, da bo naredil tetris za slepe,« pove Pavškova. Ko uporabnik prvič zažene zaganjalnik, gre skozi uvodno lekcijo (tutorial), ki razloži, kako se dela s tablico. Programe spremljajo govorna navodila v slovenščini, angleščini, nemščini in francoščini.

Načrti

»Nedavno smo začeli v našo družbo intenzivno vabiti slepe in slabovidne z najbližjimi, ki se bodo kot Feelif člani lahko brezplačno udeleževali dogodkov po vsej Sloveniji. Prilagojeni bodo slepim in slabovidnim, mi pa bomo poskrbeli za obilico dobre volje z različnimi tekmovanji v igrah s feelifom, lov na zaklad, igre na poligonu in še kaj. Vsi zainteresirani lahko prijavnico in druge informacije o članstvu v Feelifu najdejo na naši spletni strani www.feelif.com/si/clani/,« pravi Željko Khermayer.


V prihodnosti želijo s svojo tehnologijo opremiti kak muzej ali galerijo, da bi izboljšali izkušnjo za slepe. »Naš cilj je družba, kjer bodo slepi popolnoma samostojni in vključeni, vizija pa, da bodo slepi nekoč lahko čutili fotografije. Trenutno iščemo nove programerje za androide, ki bi želeli prispevati k boljši prihodnosti slepih in slabovidnih po svetu,« še pove Khermayer.

Zadovoljni uporabnik

Damijan Vizjak je zelo hitro dojel, kako ravnati s Feelifom. FOTO: STAŠ IVANC
Damijan Vizjak je zelo hitro dojel, kako ravnati s Feelifom. FOTO: STAŠ IVANC
Pavškova nas je povezala z enim od uporabnikov tablice feelif creator, dvanajstletnim Damijanom Vizjakom iz Ljubljane, ki je oslepel po operaciji možganskega tumorja po končanem prvem razredu osnovne šole. Za Feelif je prvič slišal v šoli (Center Iris), kjer je končal šesti razred. Kakor pravi, so imeli zamisel, da bi tablice uporabljali pri pouku. Mladenič je tako hitro osvojil tablico (kakor pravi, se je, ko je oslepel, tudi brajice naučil v enem mesecu), da ga imajo feelifovci za svojega ambasadorja: »Včasih me uporabijo tudi za snemanja [promocijskih] videov,« pove Damijan, čigar portret visi na sedežu družbe v industrijski coni Trzin.

Na svoji tablici najraje igra Feelifove igrice. »Zelo rad igram spomin, kmetijo in potapljanje ladjic,« in nam na hitro demonstrira, kako vse skupaj deluje. Prsti letijo po zaslonu ter »poslušajo« vibracije in bunkice koordinatne mreže. »Pa tudi na youtubu poslušam kakšno glasbo,« pove Damijan. Tablica, na kateri teče mobilni operacijski sistem android, zna že sama z glasovnimi obvestili in napotki pomagati slepemu ali slabovidnemu uporabniku pri delu z njo, zares zaživi pa s Feelifovo programsko opremo. Damijan pri delu s tablico uporablja angleško digitalno govorko, saj je slovenski »robot«, kot mu duhovito pravi, res grozen. Preverjeno. »Brez govorca ne morem nič. Zdaj imam angleškega, pa se malo še navajam.«

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije