ZGODBA O USPEHU
Vedno želimo biti korak pred konkurenco
Kot globalni igralec v svetovni letalski industriji so si dali pripeljati potniško letalo na dvorišče podjetja v Sela pri Dolenjskih Toplicah.
Odpri galerijo
Med tistimi podjetji, ki skrbijo za renome Dolenjske, je zagotovo tudi FerroČrtalič iz Sel pri Dolenjskih Toplicah. Postali so globalni igralec v svoji panogi, letošnje poletje pa je zaznamoval tudi odmeven transport letala, ki so si ga dali pripeljati na dvorišče podjetja. Da letalo pripelješ z Aerodroma Jožeta Pučnika v Dolenjske Toplice, je seveda zgodba zase. Tudi o tem smo se pogovarjali z Mojco Črtalič Andolšek, direktorico podjetja FerroČrtalič in predsednico Območne obrtno-podjetniške zbornice Novo mesto. Dinamična in energična oseba, ki življenje posveča podjetju in družini, je mama dveh otrok, v prostem času rada kuha, potuje, navdušuje se nad potapljanjem in ima nasploh rada izzive.
Kako bi predstavili družinsko podjetje?
Podjetje nadaljuje tradicijo, ki jo je leta 1964 v majhni kovinarski delavnici začel Jože Črtalič. Leta 1975, po koncu študija strojništva, je vodenje prevzel njegov sin Bojan, ki je začel razvijati in izdelovati stroje za peskanje in mikrokovanje. Danes smo v svetovnem vrhu med proizvajalci najnaprednejše opreme za obdelavo površin, podjetje pa vodim kot predstavnica tretje generacije.
Od kod ime za podjetje?
Ime je kombinacija priimka ustanovitelja in latinske besede ferro za železo, torej kovino, ki je v pretežnem delu material, ki ga obdelujemo z našimi stroji. Zaradi boljše prepoznavnosti na globalnem trgu smo pred leti registrirali tudi blagovno znamko FerroECOBlast – ECO zaradi bistvenih inovacij, ki zagotavljajo naši opremi do okolja in uporabnika prijaznejše delovanje, blast pa v angleščini označuje obdelavo na zračni osnovi (npr. sandblasting = peskanje).
Kolikor nam je znano, glavnino posla opravite na tujem.
Veliko večino najzahtevnejših poslov sklepamo s tujimi naročniki, nekaj aktivnosti je tudi na domačem trgu, a so običajno bistveno manjšega obsega. Naše kupce lahko najdete predvsem v Aziji, Rusiji, Severni Ameriki, Evropi in na Bližnjem vzhodu. Nenehno širimo našo globalno prisotnost in s pomočjo mreže distributerjev iščemo nove priložnosti in vstopamo na nove trge.
Kako je bilo sesti na direktorski stolček?
To je bila zgolj formalnost, saj sem večino del že dolgo samostojno opravljala. Podjetje sem prevzela v zelo nehvaležnih časih, saj sem se že kmalu po nastopu funkcije morala soočiti s posledico severnoafriške in v nadaljevanju begunske krize, kar je pripeljalo do nenadne odpovedi več naročil v vrednosti več kot milijon evrov. Letnega načrta tako ni bilo mogoče doseči, čeprav smo ta izpad precej ublažili. Toda taki in drugačni pretresi so pač stalnica, zato mora imeti podjetje stabilne temelje, še toliko bolj, če je udeleženo v mednarodnem poslovanju. Naša dejavnost je tako zahtevna, da smo bili tudi na področju vodenja primorani spremeniti stare modele in intenzivno uvajati novosti, da bi bili kos najvišjim standardom trga, ki ga pokrivamo in kjer se želimo še močneje uveljavljati.
S področja tehnologije utrjevanja površin smo energijo usmerili v pridobitev mednarodnih licenc v letalsko-vesoljski industriji. Cilj podjetja je biti nekaj korakov pred konkurenco, kar dosegamo z razvojem tehnoloških rešitev in prilagajanjem potrebam naročnika, kar narekuje intenziven razvoj, inovacije, fleksibilnost.
Kateri so bili doslej vaši največji izzivi?
Največji izziv, s katerim sem se v podjetju soočila, so bili ravno reorganizacija in preoblikovanje poslovnih funkcij in novo definiranje procesov, ki so bistveno vplivali tudi na pozicioniranje in prilagoditev sodelavcev. Veliko sem morala spremeniti tudi pri sebi, se naučiti razmišljanja kot podjetnica, se dokazati in pridobiti zaupanje sodelavcev ter jim zagotoviti stabilno in varno okolje, kar je ključno. S pomočjo izkušenih mentorjev sem osebno celostno napredovala, kar mi je omogočilo, da smo s sodelavci hitreje in uspešneje postavili podjetje na pravo pot. Izzivov je vedno veliko in vesela sem, da imam ob sebi tako strokovne in zavzete sodelavce ter mlajšo sestro Anjo, ki mi je v veliko oporo. Z odločnostjo, pogumom in vztrajnostjo sva kos vsaki še tako zahtevni situaciji. Naši partnerji od nas pričakujejo, da bomo vsak dan še boljši, in velik izziv so nam bile tudi modernizacija, digitalizacija in reorganizacija podjetja, nujno potrebne za ohranitev vodilnega položaja. Pred kratkim smo prenovili našo spletno stran, ki je ključnega pomena za doseganje strank na globalni ravni. S sodelavci želimo, da bo podjetje FerroČrtalič še ostalo nekaj korakov pred konkurenco.
Kako geopolitične spremembe, tudi nemirna Afrika, vplivajo na posle podjetja?
Širok nabor industrij, v katerih smo prisotni z različnimi rešitvami, nam daje fleksibilnost, ki je ključnega pomena pri spopadanju z nestabilnimi razmerami na globalnem trgu. Kljub temu da so v Afriki določena krizna žarišča, je ta kot celina v fazi hitrega razvoja in industrializacije, tako da je za naše podjetje tudi tam vedno več priložnosti. Podobno velja za druge države oziroma območja, ki so trenutno še v razvoju, kot je jugovzhodna Azija.
Zakaj ste se odločili za nakup letala?
Sanje so se uresničile! Letalo simbolizira naše podjetje, dejavnost in rešitve ter produkte, ker delujemo na izjemno zahtevnem globalnem področju zračnega prometa – letalstva, vesoljstva. Naše rešitve za mikrokovanje (shot peening) so rezultat izjemno razvojno naravnane politike podjetja: biti med najboljšimi na svetu. Prispevamo k večji varnosti v zračnem prometu, tako da je bila odločitev za nakup skorajda samoumevna, potrebovali smo le pravo priložnost.
Kako ste našli primerno?
Po naravi sem zelo komunikativna, rada imam izzive, privlačijo me stvari, ki niso običajne ali samoumevne. Beseda je dala besedo in porodila se je ideja, pokazala priložnost in s pravimi poslovnimi partnerji, kot je Adria Tehnika, smo izpeljali še en uspešen projekt. Tako je letalo pristalo ravno pred podjetjem FerroČrtalič v Dolenjskih Toplicah.
Koliko stane tako plovilo?
Letalo je za podjetje neprecenljive vrednosti. Saj se takšna priložnost ponudi samo enkrat v življenju, in če jo prepoznaš in uresničiš, se ne da meriti v denarju. Priložnost bomo v popolnosti izkoristili za nadaljnji razvoj podjetja tako v smislu preizkušanja novih tehnologij kot tudi v edukativne namene.
Je še v voznem stanju?
Letalo s 50 sedeži je prevažalo potnike najprej po ZDA, kjer je bilo v lasti dveh manjših letalskih družb. Pozneje je bilo prodano v Mehiko, kjer je tudi nekaj časa prevažalo potnike v regionalnih letih, pred prihodom v Slovenijo pa je letelo po Sudanu in okoliških afriških državah. Trenutno ni več v vzletnem stanju, kljub razmeroma nizki starosti (izdelano je bilo pred 17 leti) so iz njega odstranili večino komponent, potrebnih za letenje.
Kako zahtevno je bilo spraviti tako jekleno ptico do vašega podjetja?
Ko se skupaj zbere prava ekipa, je vse preprosto! Prevoznik, s katerim smo najprej navezali stik, sicer tudi strokovnjak za izredne prevoze, nam je povedal, da je to neizvedljivo. Drugi pa je sprejel izziv in v dveh tednih pridobil vsa dovoljenja ter brezhibno izvedel enega najbolj zahtevnih izrednih prevozov v Sloveniji. Pri projektu je sodelovalo več izjemno usposobljenih in usklajenih ekip in podizvajalcev, vsak s svojo nalogo; od demontaže, razreza kril, nalaganja, izdelave podstavkov, varjenja, prevoza, dviga in tako dalje. Ob tej priložnosti bi se želela znova zahvaliti vsem, ki ste sodelovali pri tako pomembnem dosežku našega podjetja, predvsem podjetjem Adria Tehnika, Comark, Floro, Dvig, Diarez, in seveda svojim nepogrešljivim sodelavcem iz podjetja FerroČrtalič.
Kje je zdaj shranjeno?
Parkirali smo ga tako rekoč na dvorišče podjetja. Izdelali smo posebne nosilce na betonskih temeljih, ki zagotavljajo, da letalo ne bi vzletelo ...
Kakšne načrte imate z njim?
Veliko jih je! Predvsem bo služilo nadaljnjim raziskavam in preizkusom na področju obdelave površin letalskih komponent z različnimi tehnologijami, ki jih obvladujemo. Notranjost bomo preuredili za prikaz naših rešitev, pri čemer bomo uporabili različne interaktivne medije. V njem bodo potekali sestanki in različna izobraževanja, namenjena poslovnim partnerjem in zaposlenim.
Ste hoteli točno takšno?
Pravzaprav nismo imeli v mislih specifičnih modelov. Pomembno je bilo, da dobimo moderno potniško letalo, saj je prav pri teh površinska obdelava še toliko bolj pomembna. Ko se je prikazala možnost za nakup tega modela, smo ugotovili, da ustreza vsem našim potrebam, in se odločili.
Kako pomembna strateška pridobitev je to?
V letalski industriji je naša najpomembnejša tehnologija mikrokovanje. Pri tem postopku se komponente, običajno z robotiziranim sistemom, obstreljujejo z majhnimi jeklenimi kroglicami, ki jih z visoko hitrostjo poganja curek stisnjenega zraka. Površinske lastnosti obdelovanca oz. komponente se spremenijo in tako dosežemo tudi do 1000-odstotno večjo mehansko obstojnost, kar posledično pomeni večjo varnost letalskega prometa. Druge tehnologije so preoblikovanje materialov, odstranjevanje barv in premazov ter čiščenje s suhim ledom in snegom. Z nakupom letala smo si zagotovili izjemno veliko zalogo testnih kosov, na katerih bomo lahko preizkušali inovacije pri obdelavi materialov. Tako bomo v lastnem laboratoriju spremljali spreminjanje lastnosti različnih vrst materialov, tudi kompozitnih, ki se uporabljajo v letalski industriji.
Kakšne izdelke lahko pričakujemo v prihodnosti?
Letalska industrija je že leta ena najpomembnejših panog, v kateri delujemo, in predvidevamo, da se bo njen pomen še večal. Večjih sprememb zaradi nakupa letala ne predvidevamo, bomo pa z gotovostjo imeli še eno orodje, s katerim bomo lahko hitreje razvijali nove postopke in tehnologije. V prihodnje tako lahko načrtujemo stroje s še boljšimi lastnostmi, ki bodo omogočali še varnejše obdelave ključnih komponent v letalstvu. Naše rešitve in stroji so prisotni v specializiranih (vzdrževanje, popravilo, remont) delavnicah MRO (vzdrževanje, popravilo, remont), kjer se servisirajo civilna potniška letala.
Kako bi predstavili družinsko podjetje?
Podjetje nadaljuje tradicijo, ki jo je leta 1964 v majhni kovinarski delavnici začel Jože Črtalič. Leta 1975, po koncu študija strojništva, je vodenje prevzel njegov sin Bojan, ki je začel razvijati in izdelovati stroje za peskanje in mikrokovanje. Danes smo v svetovnem vrhu med proizvajalci najnaprednejše opreme za obdelavo površin, podjetje pa vodim kot predstavnica tretje generacije.
Od kod ime za podjetje?
Ime je kombinacija priimka ustanovitelja in latinske besede ferro za železo, torej kovino, ki je v pretežnem delu material, ki ga obdelujemo z našimi stroji. Zaradi boljše prepoznavnosti na globalnem trgu smo pred leti registrirali tudi blagovno znamko FerroECOBlast – ECO zaradi bistvenih inovacij, ki zagotavljajo naši opremi do okolja in uporabnika prijaznejše delovanje, blast pa v angleščini označuje obdelavo na zračni osnovi (npr. sandblasting = peskanje).
Kolikor nam je znano, glavnino posla opravite na tujem.
Veliko večino najzahtevnejših poslov sklepamo s tujimi naročniki, nekaj aktivnosti je tudi na domačem trgu, a so običajno bistveno manjšega obsega. Naše kupce lahko najdete predvsem v Aziji, Rusiji, Severni Ameriki, Evropi in na Bližnjem vzhodu. Nenehno širimo našo globalno prisotnost in s pomočjo mreže distributerjev iščemo nove priložnosti in vstopamo na nove trge.
Kako je bilo sesti na direktorski stolček?
To je bila zgolj formalnost, saj sem večino del že dolgo samostojno opravljala. Podjetje sem prevzela v zelo nehvaležnih časih, saj sem se že kmalu po nastopu funkcije morala soočiti s posledico severnoafriške in v nadaljevanju begunske krize, kar je pripeljalo do nenadne odpovedi več naročil v vrednosti več kot milijon evrov. Letnega načrta tako ni bilo mogoče doseči, čeprav smo ta izpad precej ublažili. Toda taki in drugačni pretresi so pač stalnica, zato mora imeti podjetje stabilne temelje, še toliko bolj, če je udeleženo v mednarodnem poslovanju. Naša dejavnost je tako zahtevna, da smo bili tudi na področju vodenja primorani spremeniti stare modele in intenzivno uvajati novosti, da bi bili kos najvišjim standardom trga, ki ga pokrivamo in kjer se želimo še močneje uveljavljati.
S področja tehnologije utrjevanja površin smo energijo usmerili v pridobitev mednarodnih licenc v letalsko-vesoljski industriji. Cilj podjetja je biti nekaj korakov pred konkurenco, kar dosegamo z razvojem tehnoloških rešitev in prilagajanjem potrebam naročnika, kar narekuje intenziven razvoj, inovacije, fleksibilnost.
Kateri so bili doslej vaši največji izzivi?
Največji izziv, s katerim sem se v podjetju soočila, so bili ravno reorganizacija in preoblikovanje poslovnih funkcij in novo definiranje procesov, ki so bistveno vplivali tudi na pozicioniranje in prilagoditev sodelavcev. Veliko sem morala spremeniti tudi pri sebi, se naučiti razmišljanja kot podjetnica, se dokazati in pridobiti zaupanje sodelavcev ter jim zagotoviti stabilno in varno okolje, kar je ključno. S pomočjo izkušenih mentorjev sem osebno celostno napredovala, kar mi je omogočilo, da smo s sodelavci hitreje in uspešneje postavili podjetje na pravo pot. Izzivov je vedno veliko in vesela sem, da imam ob sebi tako strokovne in zavzete sodelavce ter mlajšo sestro Anjo, ki mi je v veliko oporo. Z odločnostjo, pogumom in vztrajnostjo sva kos vsaki še tako zahtevni situaciji. Naši partnerji od nas pričakujejo, da bomo vsak dan še boljši, in velik izziv so nam bile tudi modernizacija, digitalizacija in reorganizacija podjetja, nujno potrebne za ohranitev vodilnega položaja. Pred kratkim smo prenovili našo spletno stran, ki je ključnega pomena za doseganje strank na globalni ravni. S sodelavci želimo, da bo podjetje FerroČrtalič še ostalo nekaj korakov pred konkurenco.
Kako geopolitične spremembe, tudi nemirna Afrika, vplivajo na posle podjetja?
Širok nabor industrij, v katerih smo prisotni z različnimi rešitvami, nam daje fleksibilnost, ki je ključnega pomena pri spopadanju z nestabilnimi razmerami na globalnem trgu. Kljub temu da so v Afriki določena krizna žarišča, je ta kot celina v fazi hitrega razvoja in industrializacije, tako da je za naše podjetje tudi tam vedno več priložnosti. Podobno velja za druge države oziroma območja, ki so trenutno še v razvoju, kot je jugovzhodna Azija.
Zakaj ste se odločili za nakup letala?
Sanje so se uresničile! Letalo simbolizira naše podjetje, dejavnost in rešitve ter produkte, ker delujemo na izjemno zahtevnem globalnem področju zračnega prometa – letalstva, vesoljstva. Naše rešitve za mikrokovanje (shot peening) so rezultat izjemno razvojno naravnane politike podjetja: biti med najboljšimi na svetu. Prispevamo k večji varnosti v zračnem prometu, tako da je bila odločitev za nakup skorajda samoumevna, potrebovali smo le pravo priložnost.
Letalo je že postalo prava atrakcija za kraj.
Kako ste našli primerno?
Po naravi sem zelo komunikativna, rada imam izzive, privlačijo me stvari, ki niso običajne ali samoumevne. Beseda je dala besedo in porodila se je ideja, pokazala priložnost in s pravimi poslovnimi partnerji, kot je Adria Tehnika, smo izpeljali še en uspešen projekt. Tako je letalo pristalo ravno pred podjetjem FerroČrtalič v Dolenjskih Toplicah.
Koliko stane tako plovilo?
Letalo je za podjetje neprecenljive vrednosti. Saj se takšna priložnost ponudi samo enkrat v življenju, in če jo prepoznaš in uresničiš, se ne da meriti v denarju. Priložnost bomo v popolnosti izkoristili za nadaljnji razvoj podjetja tako v smislu preizkušanja novih tehnologij kot tudi v edukativne namene.
Je še v voznem stanju?
Letalo s 50 sedeži je prevažalo potnike najprej po ZDA, kjer je bilo v lasti dveh manjših letalskih družb. Pozneje je bilo prodano v Mehiko, kjer je tudi nekaj časa prevažalo potnike v regionalnih letih, pred prihodom v Slovenijo pa je letelo po Sudanu in okoliških afriških državah. Trenutno ni več v vzletnem stanju, kljub razmeroma nizki starosti (izdelano je bilo pred 17 leti) so iz njega odstranili večino komponent, potrebnih za letenje.
27 metrov je dolgo potniško letalo bombardier CRJ 200ER.
Kako zahtevno je bilo spraviti tako jekleno ptico do vašega podjetja?
Ko se skupaj zbere prava ekipa, je vse preprosto! Prevoznik, s katerim smo najprej navezali stik, sicer tudi strokovnjak za izredne prevoze, nam je povedal, da je to neizvedljivo. Drugi pa je sprejel izziv in v dveh tednih pridobil vsa dovoljenja ter brezhibno izvedel enega najbolj zahtevnih izrednih prevozov v Sloveniji. Pri projektu je sodelovalo več izjemno usposobljenih in usklajenih ekip in podizvajalcev, vsak s svojo nalogo; od demontaže, razreza kril, nalaganja, izdelave podstavkov, varjenja, prevoza, dviga in tako dalje. Ob tej priložnosti bi se želela znova zahvaliti vsem, ki ste sodelovali pri tako pomembnem dosežku našega podjetja, predvsem podjetjem Adria Tehnika, Comark, Floro, Dvig, Diarez, in seveda svojim nepogrešljivim sodelavcem iz podjetja FerroČrtalič.
Kje je zdaj shranjeno?
Parkirali smo ga tako rekoč na dvorišče podjetja. Izdelali smo posebne nosilce na betonskih temeljih, ki zagotavljajo, da letalo ne bi vzletelo ...
Kakšne načrte imate z njim?
Veliko jih je! Predvsem bo služilo nadaljnjim raziskavam in preizkusom na področju obdelave površin letalskih komponent z različnimi tehnologijami, ki jih obvladujemo. Notranjost bomo preuredili za prikaz naših rešitev, pri čemer bomo uporabili različne interaktivne medije. V njem bodo potekali sestanki in različna izobraževanja, namenjena poslovnim partnerjem in zaposlenim.
Ste hoteli točno takšno?
Pravzaprav nismo imeli v mislih specifičnih modelov. Pomembno je bilo, da dobimo moderno potniško letalo, saj je prav pri teh površinska obdelava še toliko bolj pomembna. Ko se je prikazala možnost za nakup tega modela, smo ugotovili, da ustreza vsem našim potrebam, in se odločili.
Kako pomembna strateška pridobitev je to?
V letalski industriji je naša najpomembnejša tehnologija mikrokovanje. Pri tem postopku se komponente, običajno z robotiziranim sistemom, obstreljujejo z majhnimi jeklenimi kroglicami, ki jih z visoko hitrostjo poganja curek stisnjenega zraka. Površinske lastnosti obdelovanca oz. komponente se spremenijo in tako dosežemo tudi do 1000-odstotno večjo mehansko obstojnost, kar posledično pomeni večjo varnost letalskega prometa. Druge tehnologije so preoblikovanje materialov, odstranjevanje barv in premazov ter čiščenje s suhim ledom in snegom. Z nakupom letala smo si zagotovili izjemno veliko zalogo testnih kosov, na katerih bomo lahko preizkušali inovacije pri obdelavi materialov. Tako bomo v lastnem laboratoriju spremljali spreminjanje lastnosti različnih vrst materialov, tudi kompozitnih, ki se uporabljajo v letalski industriji.
Kakšne izdelke lahko pričakujemo v prihodnosti?
Letalska industrija je že leta ena najpomembnejših panog, v kateri delujemo, in predvidevamo, da se bo njen pomen še večal. Večjih sprememb zaradi nakupa letala ne predvidevamo, bomo pa z gotovostjo imeli še eno orodje, s katerim bomo lahko hitreje razvijali nove postopke in tehnologije. V prihodnje tako lahko načrtujemo stroje s še boljšimi lastnostmi, ki bodo omogočali še varnejše obdelave ključnih komponent v letalstvu. Naše rešitve in stroji so prisotni v specializiranih (vzdrževanje, popravilo, remont) delavnicah MRO (vzdrževanje, popravilo, remont), kjer se servisirajo civilna potniška letala.