Zgodovinski padec: nam bodo plačevali, da bomo 'tankali'?
Prodajalci so pripravljeni plačati kupcu, da prevzame fizično nafto.
Odpri galerijo
V ponedeljek je po svetu odjeknila novica, ki je precej zamajala tudi borze; cena ameriške nafte na terminskih borzah je prvič v zgodovini padla na 0 dolarjev oziroma se celo spustila v negativo. Nekateri Američani se po spletnih omrežjih že šalijo, da jim bodo plačali, ko bodo šli točit gorivo. Ali je to res možno in ali bi tudi v Sloveniji lahko dočakali kaj takega? Tudi sicer cene nafte zaradi pandemije koronavirusne bolezni 19 padajo. Kako bo to vplivalo na Slovenijo in kako dolgo bi še lahko imele nizke cene nafte, sta nam pojasnila dva strokovnjaka.
Dlje časa kot bodo cene zelo nizke, višje cene lahko sčasoma pričakujemo.
Grega Kurent (NLB Skladi):
Padec cene nafte je posledica presežene ponudbe surove nafte na trgu. Medtem ko sta bili ponudba in povpraševanje po nafti pred pandemijo koronavirusa relativno uravnoteženi, se je zaradi zaustavitev večine gospodarstev po svetu po nekaterih ocenah povpraševanje po nafti znižalo za 20 do 30 odstotkov, ponudba pa se je po neuspelem podaljšanju dogovora članic OPEC+ o podaljšanju znižane proizvodnje povečala.
Padec cene terminske pogodbe za dobavo zahodnoteksaške nafte (WTI Cushing) v maju pod 0 dolarjev kaže predvsem na velike težave pri skladiščenju nafte. Danes je zadnji dan trgovanja s to terminsko pogodbo in veliko število trgovcev s terminskimi pogodbami v zadnjih dneh želi prodati terminsko pogodbo in kupiti terminsko pogodbo s kasnejšim rokom dobave. To sicer počnejo vsak mesec in v navadnih okoliščinah to poteka relativno brez posebnosti. Tisti, ki pogodbe s fizično dobavo ne prodajo, pa morajo zagotoviti skladiščni prostor v mestu Cushing v zvezni državi Oklahoma v ZDA, kar pa si je v zadnjem času ob preseženi ponudbi praktično nemogoče zagotoviti.
Potrošniki žal na bencinskih servisih negativnih cen ne bomo videli, saj je visok prodajni pritisk viden predvsem na terminski pogodbi za ameriški nafto za maj, ki zapade danes. Cena terminske pogodbe za dobavo te nafte v juniju drži ceno nad 20 dolarjev za sodček, kar velja tudi za ceno severnomorske nafte Brent, po kateri se ozira večina evropskega trgovcev s surovo nafto.
Nižja cena nafte je sicer za slovensko gospodarstvo in potrošnika pozitivna, vendar bo tokrat imelo omejen vpliv, saj zaradi omejitev danes večina prebivalstva redkeje obišče bencinski servis. Smo pa v zadnjih mesecih na bencinskih servisih že občutili nižjo ceno goriva. Je pa ta odvisna tako od cene že rafinirane nafte kot trošarin, ki jih določi država.
Nizke cene nafte bi lahko še trajale nekaj časa, saj je na trgu veliko presežne količine, a se bo trg sčasoma na nove razmere prilagodil. Dlje časa bodo cene zelo nizke, višje cene lahko sčasoma pričakujemo. Že danes se namreč zapirajo nekatere vrtine, saj pri teh cenah niso dobičkonosne, članice OPEC+ pa so se ponovno dogovorile, da bodo z naslednjim mesecem zmanjšale količino dnevnih količin načrpane nafte. To bo zmanjšalo pritisk na ponudbeni strani, s postopnim odpiranjem gospodarstev pa lahko pričakujemo tudi povečano povpraševanje.
Padec cene nafte je posledica presežene ponudbe surove nafte na trgu. Medtem ko sta bili ponudba in povpraševanje po nafti pred pandemijo koronavirusa relativno uravnoteženi, se je zaradi zaustavitev večine gospodarstev po svetu po nekaterih ocenah povpraševanje po nafti znižalo za 20 do 30 odstotkov, ponudba pa se je po neuspelem podaljšanju dogovora članic OPEC+ o podaljšanju znižane proizvodnje povečala.
Padec cene terminske pogodbe za dobavo zahodnoteksaške nafte (WTI Cushing) v maju pod 0 dolarjev kaže predvsem na velike težave pri skladiščenju nafte. Danes je zadnji dan trgovanja s to terminsko pogodbo in veliko število trgovcev s terminskimi pogodbami v zadnjih dneh želi prodati terminsko pogodbo in kupiti terminsko pogodbo s kasnejšim rokom dobave. To sicer počnejo vsak mesec in v navadnih okoliščinah to poteka relativno brez posebnosti. Tisti, ki pogodbe s fizično dobavo ne prodajo, pa morajo zagotoviti skladiščni prostor v mestu Cushing v zvezni državi Oklahoma v ZDA, kar pa si je v zadnjem času ob preseženi ponudbi praktično nemogoče zagotoviti.
Potrošniki žal na bencinskih servisih negativnih cen ne bomo videli, saj je visok prodajni pritisk viden predvsem na terminski pogodbi za ameriški nafto za maj, ki zapade danes. Cena terminske pogodbe za dobavo te nafte v juniju drži ceno nad 20 dolarjev za sodček, kar velja tudi za ceno severnomorske nafte Brent, po kateri se ozira večina evropskega trgovcev s surovo nafto.
Nižja cena nafte je sicer za slovensko gospodarstvo in potrošnika pozitivna, vendar bo tokrat imelo omejen vpliv, saj zaradi omejitev danes večina prebivalstva redkeje obišče bencinski servis. Smo pa v zadnjih mesecih na bencinskih servisih že občutili nižjo ceno goriva. Je pa ta odvisna tako od cene že rafinirane nafte kot trošarin, ki jih določi država.
Nizke cene nafte bi lahko še trajale nekaj časa, saj je na trgu veliko presežne količine, a se bo trg sčasoma na nove razmere prilagodil. Dlje časa bodo cene zelo nizke, višje cene lahko sčasoma pričakujemo. Že danes se namreč zapirajo nekatere vrtine, saj pri teh cenah niso dobičkonosne, članice OPEC+ pa so se ponovno dogovorile, da bodo z naslednjim mesecem zmanjšale količino dnevnih količin načrpane nafte. To bo zmanjšalo pritisk na ponudbeni strani, s postopnim odpiranjem gospodarstev pa lahko pričakujemo tudi povečano povpraševanje.
Prodajalci so pripravljeni plačati kupcu, da prevzame fizično nafto.
Miha Mihalj, upravljavec investicijskih skladov v družbi Triglav skladi:
Včerajšnje gibanje cene zahodnoteksaške nafte WTI je bilo resnično zgodovinsko, saj smo videli negativno ceno vse tja do –40,32 dolarja za sod nafte, kar se še ni zgodilo v času trgovanja z nafto na blagovni borzi. Majska terminska pogodba je namreč tik pred zapadlostjo (pogodba zapade danes, v torek) in praktično vsi udeleženci (predvsem pa špekulanti) so prodajali in še prodajajo, tik preden zapade aktualna pogodba, da bi se izognili fizičnemu prevzemu nafte. Hkrati pa so skladiščne kapacitete v mestu Cushing v Oklahomi, kjer je točka dobave za nafto WTI, zapolnjene, kar je privedlo do te situacije. Ob taki negativni ceni nafte so torej prodajalci pripravljeni plačati kupcu, da prevzame fizično nafto, a problem ostaja, kam uskladiščiti kupljeno nafto. Tržna cena nafte WTI se bo v sredo torej zopet oblikovala pri ceni, kot velja za junijsko terminsko pogodbo, nekje okrog 15 dolarjev za sod, negativna cena nafte pa bo lahko spet ob naslednji zapadlosti terminske pogodbe.
Nepričakovana epidemija koronavirusa je zmanjšala svetovno povpraševanje po nafti za približno 30 milijonov sodov dnevno, kar pomeni, da je ponudba preobsežna, cena nafte pa zato nizka. Nedavna cenovna vojna s Savdijci in Rusi in seveda boj za večji svetovni tržni delež ter seveda zadnji dogovor med članicami OPEC in Rusijo o zmanjšanju dnevne proizvodnje nafte za 9,7 milijona sodov na dan, ki začne veljati z majem, je dodaten razlog za padanje cene nafte, saj tudi ta dogovor ne zmanjšuje presežka nafte ob tako močnem izpadu povpraševanja.
Vpliv včerajšnjega dogodka ne bo vplival na slovensko gospodarstvo, saj nismo proizvajalci nafte, smo pa uvozniki in v tem primeru se pri oblikovanju cen naftnih derivatov sledi bolj ceni severnomorske nafte Brent, ki pa se ni znašla v takšni situaciji kot WTI, saj je bil prehod na junijsko pogodbo že konec marca in precej manj volatilen. Od takrat pa se je cena nafte Brent zviševala in je tudi slovenska vlada ohranila nespremenjene cene pogonskih goriv, ker je prilagodila trošarine. Se pa po takem padcu nafte WTI ohlaja tudi cena Brenta, ki se je v času pisanja komentarja spustila na 20 dolarjev za sod in lahko pričakujemo, da se bodo po naslednjem 14-dnevnem obdobju cene pogonskih goriv znižale, razen če ne bo vlada drastično zvišala trošarine. Torej bo spodbudna novica za slovenskega potrošnika, predvsem za tistega, ki v trenutnih okoliščinah uporablja svoj prevoz (in na daljše razdalje).
Kratkoročno pričakujemo zaradi preobsežne ponudbe nafte še vedno obdobje nizkih cen, ker hitrega zagona ekonomij v času epidemije ne bo oziroma bo vrnitev na predkrizno raven počasna in postopna tako, da se bo tudi povpraševanje po nafti vračalo postopno. Vmes pa se bodo kopičile ogromne zaloge nafte. Kdaj se bodo očistile te zaloge, je težko napovedati, saj tudi proizvajalci niso zmanjšali proizvodnje v takšnem obsegu, kot je bil sam izpad povpraševanja, zato se dnevno kopiči 20 do 30 milijonov sodov nafte. Sklenjeni dogovor med članicami OPEC in Rusijo bo dejansko začel veljati šele maja, od takrat naprej se bo kopičila manjša količina nafte v razponu 10 do 15 milijonov sodov, kar je še zmeraj veliko. Ko bomo prišli spet na normalne tirnice v svetovni ekonomiji, se bodo začele zmanjševati te zaloge, ki pa se lahko čistijo od šest mesecev do enega leta, lahko tudi več. Vmes pa bo veljalo obdobje nizke cene nafte WTI in Brent, seveda z visokimi nihaji v obe smeri. Pričakujemo, da se bo nafta Brent gibala v razponu 15 do 30 dolarjev v prihodnjih šestih mesecih.
Včerajšnje gibanje cene zahodnoteksaške nafte WTI je bilo resnično zgodovinsko, saj smo videli negativno ceno vse tja do –40,32 dolarja za sod nafte, kar se še ni zgodilo v času trgovanja z nafto na blagovni borzi. Majska terminska pogodba je namreč tik pred zapadlostjo (pogodba zapade danes, v torek) in praktično vsi udeleženci (predvsem pa špekulanti) so prodajali in še prodajajo, tik preden zapade aktualna pogodba, da bi se izognili fizičnemu prevzemu nafte. Hkrati pa so skladiščne kapacitete v mestu Cushing v Oklahomi, kjer je točka dobave za nafto WTI, zapolnjene, kar je privedlo do te situacije. Ob taki negativni ceni nafte so torej prodajalci pripravljeni plačati kupcu, da prevzame fizično nafto, a problem ostaja, kam uskladiščiti kupljeno nafto. Tržna cena nafte WTI se bo v sredo torej zopet oblikovala pri ceni, kot velja za junijsko terminsko pogodbo, nekje okrog 15 dolarjev za sod, negativna cena nafte pa bo lahko spet ob naslednji zapadlosti terminske pogodbe.
Nepričakovana epidemija koronavirusa je zmanjšala svetovno povpraševanje po nafti za približno 30 milijonov sodov dnevno, kar pomeni, da je ponudba preobsežna, cena nafte pa zato nizka. Nedavna cenovna vojna s Savdijci in Rusi in seveda boj za večji svetovni tržni delež ter seveda zadnji dogovor med članicami OPEC in Rusijo o zmanjšanju dnevne proizvodnje nafte za 9,7 milijona sodov na dan, ki začne veljati z majem, je dodaten razlog za padanje cene nafte, saj tudi ta dogovor ne zmanjšuje presežka nafte ob tako močnem izpadu povpraševanja.
Vpliv včerajšnjega dogodka ne bo vplival na slovensko gospodarstvo, saj nismo proizvajalci nafte, smo pa uvozniki in v tem primeru se pri oblikovanju cen naftnih derivatov sledi bolj ceni severnomorske nafte Brent, ki pa se ni znašla v takšni situaciji kot WTI, saj je bil prehod na junijsko pogodbo že konec marca in precej manj volatilen. Od takrat pa se je cena nafte Brent zviševala in je tudi slovenska vlada ohranila nespremenjene cene pogonskih goriv, ker je prilagodila trošarine. Se pa po takem padcu nafte WTI ohlaja tudi cena Brenta, ki se je v času pisanja komentarja spustila na 20 dolarjev za sod in lahko pričakujemo, da se bodo po naslednjem 14-dnevnem obdobju cene pogonskih goriv znižale, razen če ne bo vlada drastično zvišala trošarine. Torej bo spodbudna novica za slovenskega potrošnika, predvsem za tistega, ki v trenutnih okoliščinah uporablja svoj prevoz (in na daljše razdalje).
Kratkoročno pričakujemo zaradi preobsežne ponudbe nafte še vedno obdobje nizkih cen, ker hitrega zagona ekonomij v času epidemije ne bo oziroma bo vrnitev na predkrizno raven počasna in postopna tako, da se bo tudi povpraševanje po nafti vračalo postopno. Vmes pa se bodo kopičile ogromne zaloge nafte. Kdaj se bodo očistile te zaloge, je težko napovedati, saj tudi proizvajalci niso zmanjšali proizvodnje v takšnem obsegu, kot je bil sam izpad povpraševanja, zato se dnevno kopiči 20 do 30 milijonov sodov nafte. Sklenjeni dogovor med članicami OPEC in Rusijo bo dejansko začel veljati šele maja, od takrat naprej se bo kopičila manjša količina nafte v razponu 10 do 15 milijonov sodov, kar je še zmeraj veliko. Ko bomo prišli spet na normalne tirnice v svetovni ekonomiji, se bodo začele zmanjševati te zaloge, ki pa se lahko čistijo od šest mesecev do enega leta, lahko tudi več. Vmes pa bo veljalo obdobje nizke cene nafte WTI in Brent, seveda z visokimi nihaji v obe smeri. Pričakujemo, da se bo nafta Brent gibala v razponu 15 do 30 dolarjev v prihodnjih šestih mesecih.