Zvonijo vsi alarmi: »Samo če imaš pet, pa če imaš ne vem koliko tekmovanj za seboj, si nekaj vreden«
Predstavniki staršev, ravnateljev in učiteljev so na skupni novinarski konferenci opozorili na alarmantno stanje v javnem šolstvu. Predsednica združenja ravnateljev Mojca Mihelič je izpostavila premalo denarja in zakonsko prenormiranost.
Primanjkljaj učiteljev, poudarjanje ocen namesto znanja
Predsednica Združenja ravnateljev in pomočnikov ravnateljev Mojca Mihelič je opozorila, da morajo šole s skoraj enakimi sredstvi kot pred leti izpolniti bolj zahtevne programe. Pri tem morajo zadostiti številnim zakonom, pravilnikom in notranjim aktom, ki področje šolstva določajo pretirano. »Oboje duši delo šol, oboje onemogoča razvoj, onemogoča to, da bi lahko bila šola ponovno tako kakovostna kot pred nekaj leti,« je poudarila. »Kako naj učitelj svobodno išče znanje, če je s pravilniki nadziran stokrat?« se je vprašala.
Predsednica Zveze aktivov svetov staršev Slovenije Lara Romih meni, da ima večina šol dobre učitelje in nekaj dobrih sistemov, denimo urejeno prehrano in jutranje varstvo. Opozorila pa je na mnogo pomanjkljivosti, med katerimi je posebej omenila neurejenost učnih načrtov. »Prezahtevni so za določeno starost učencev,« je dejala. Kot je poudarila, šolski sistem temelji na ocenah namesto na znanju. »Samo če imaš pet, pa če imaš ne vem koliko tekmovanj za seboj, si nekaj vreden,« je poudarila. To pa vpliva tudi na duševne stiske otrok.
Odziv ministrstva za vzgojo in izobraževanje
Na ministrstvu za vzgojo in izobraževanje so v odzivu poudarili, da se zavedajo dolgoletnih izzivov na področju javnega šolstva. »Vlada je ob prevzemu mandata prepoznala, da je področje vzgoje in izobraževanja v naši državi potrebno sprememb in dodatne podpore,« je zapisal minister za vzgojo in izobraževanje Darjo Felda.
Meni, da so na področju šolstva naredili pomemben korak s spremembami zakona o osnovni šoli. Poleg tega posodabljajo različne druge akte, denimo zakon o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja ter zakon o maturi. S tem želijo oblikovati zakonske podlage za zahteve in značilnosti današnjega časa, predvsem za otroke, učence in dijake. Usklajujejo tudi končno verzijo nacionalnega programa vzgoje in izobraževanja do leta 2033.
Zapisal je, da ne zanikajo pomanjkanja učiteljev in da ves čas izvajajo ukrepe za okrepitev njihovih vrst. Pri vseh izboljšavah sodelujejo s strokovno javnostjo, sindikatom in zvezo staršev. »Verjamem, da bomo tvorno sodelovali še naprej,« je zapisal minister. Vsi imajo namreč po njegovih navedbah pred sabo soustvarjanje in vzdrževanje kakovostnega šolskega sistema.
Da Slovenija vstopa v eno najhujših kriz na področju šolstva in da je za rešitve zadnji trenutek, je opozoril glavni tajnik Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije Branimir Štrukelj. »Ne vidi se je iz letala, deluje potiho, orje globoko, in ko jo javnost opazi, je že mnogo prepozno,« je opozoril. Najbolj resen simptom, da je nekaj zelo narobe, je po njegovem mnenju pomanjkanje učiteljev. Naši so starejši od evropskega povprečja. Če se šole kadrovsko ne bodo okrepile, bo kakovost javnega izobraževanja padla, je poudaril.
Goloba pozvali na sestanek
Predstavniki staršev, ravnateljev in učiteljev so predsednika vlade Roberta Goloba pozvali, naj se z njimi sestane. Odločevalce so opozorili, da bi morali enotno poiskati rešitve na področju šolstva. Te so kompleksne, so se strinjali, med ključnimi pa izpostavili, da je treba najti konsenz, koliko denarja nameniti šolstvu, predvsem za programe, ne nazadnje pa tudi za plače učiteljev in drugega šolskega osebja.