OBRATI
Desettisoči boeing 737
Boeing 737 je v vseh svojih različicah in izpeljankah največji komercialni uspeh te ameriške družbe.
Odpri galerijo
Pred dnevi je Guinnessova knjiga rekordov tudi uradno potrdila, da je družba Boeing izdelala že 10.000 letal tipa boeing 737. Ob tej priložnosti se je v obratu v Rentonu, kjer zdelujejo to letalo, zbralo več tisoč zaposlenih. Jubilejno letalo je bilo narejeno za družbo Southwest, šlo pa je za model 737 max 8. Boeing je že leta 2006 prejel priznanje družbe Guinness World Records za izdelano 5000. letalo tega tipa. Zaradi rastočega povpraševanja pa je ta model 12 let pozneje dosegel številko 10.000. Boeing bo do konca leta še povečal proizvodnjo modela 737, s sedanjih 47 na 52 na teden, saj ima zanj še več kot 4600 naročil.
Statistika pravi, da vsako sekundo in pol nekje na svetu vzleti ali pristane boeing 737, v povprečju pa je v zraku vedno okoli 2700 letal te vrste. Z njimi se je doslej peljalo že 22 milijard potnikov, kar bi statistično gledano pomenilo, da se je vsak zemljan z njimi peljal že trikrat. Boeingi 737 so preleteli že več kot 196,4 milijarde kilometrov, kar bi bilo enakovredno temu, da so Zemljo obkrožili kar petmilijonkrat.
Prvega februarja 1965 je upravni odbor Boeinga odobril 150 milijonov dolarjev za razvoj novega letala. Istega leta je nemška letalska družba Lufthansa kot prva je naročila 24 boeingov 737 v vrednosti 67 milijonov dolarjev, nato je sledilo prvo naročilo ameriške družbe United Airlines za 40 letal, vendar je United želel malce daljše letalo. Originalna različica je dobila označbo boeing 737-100, druga, malce podaljšana, pa 737-200.
V letu 1988 se je končala izdelava modela 737-200; skupno so izdelali 1114 letal. V letu 1979 sta se pojavili dve spremembi. Družba je želela povečati proizvodnjo in dolet. Nastala je različica 737-300, ki je imela nova reakcijska motorja, spremenili pa so tudi rep letala in izboljšali elektronske sisteme pilotske kabine. Trup se je podaljšal za 2,87 metra, število vseh potnikov pa se je povečalo na 149. Boeing je izdelal 1001 letalo te različice.
Junija 1986 je družba naznanila izdelavo različice 737-400, ki je bila še tri metre daljša, sprejela pa je lahko 188 potnikov ekonomskega razreda. Kmalu se je pojavila še različica 737-500, ki jo je zahteval trg. Šlo je za neposredno zamenjavo za izpeljanko 737-200. Letalo je bilo podaljšano za slabega pol metra, prevažalo pa je do 140 potnikov.
Različico 737-600 nove generacije, ki se je slabo prodajala, so umaknili iz programa in je ne izdelujejo več. Že od leta 2006 so pri Boeingu razmišljali o zamenjavi 737 z nečim novim. Ker pa so se vmes ukvarjali z novim 787 dreamlinerjem, so odločitev preložili na 2011. Konec avgusta 2011 se je Boeing odločil za letalo 737 max v štirih različicah. Boeing max 8 je prvič poletel 22. maja 2017, septembra pa je ameriška družba Southwest naročila 150 letal tega tipa.
Boeinge 737 zdaj uporablja več kot 500 letalskih družb, predstavljajo pa kar četrtino celotne flote potniških letal na svetu.
Statistika pravi, da vsako sekundo in pol nekje na svetu vzleti ali pristane boeing 737, v povprečju pa je v zraku vedno okoli 2700 letal te vrste. Z njimi se je doslej peljalo že 22 milijard potnikov, kar bi statistično gledano pomenilo, da se je vsak zemljan z njimi peljal že trikrat. Boeingi 737 so preleteli že več kot 196,4 milijarde kilometrov, kar bi bilo enakovredno temu, da so Zemljo obkrožili kar petmilijonkrat.
Komercialna uspešnica
Boeing 737 je malo dvomotorno komercialno potniško letalo, namenjeno za kratke ali srednje dolge razdalje. Verjetno je največji komercialni uspeh družbe, saj ga proizvaja že več kot pol stoletja. Sprva je bilo zamišljeno kot cenena izpeljanka večjih boeingov 707 in 727 ter namenjeno za kratke polete. Začetek razvoja sega v leto 1964. Pri snovanju je imel pomembno vlogo tudi Joe Sutter, aeronavtični inženir slovenskih korenin, ki je pozneje postal znan tudi kot oče velikanskega boeinga 747. Ravno Sutter je vztrajal, da mora imeti to letalo oba motorja nameščena pod krili.Cene boeingov 737Boeing 737-100 bi zdaj stal 32 milijonov dolarjev (ob upoštevanju inflacije in drugih stroškov), boeing 737-500 59,4 milijona. Model 737-700 stane 82,4 milijona dolarjev, 737-800 pa kar 98,1 milijona. Boeing 737 max 7 stane 92,2 milijona, 737 max 8 112,4 milijona, 737 max 9 119,2 milijona in 737 max 10 že kar 124,7 milijona dolarjev.
Prvega februarja 1965 je upravni odbor Boeinga odobril 150 milijonov dolarjev za razvoj novega letala. Istega leta je nemška letalska družba Lufthansa kot prva je naročila 24 boeingov 737 v vrednosti 67 milijonov dolarjev, nato je sledilo prvo naročilo ameriške družbe United Airlines za 40 letal, vendar je United želel malce daljše letalo. Originalna različica je dobila označbo boeing 737-100, druga, malce podaljšana, pa 737-200.
Premiera leta 1967
Prvo letalo je poletelo 9. aprila 1967. Pri izdelavi novega so uporabili več kot polovico strukture in sistemov že obstoječega boeinga 727. Po prvem poletu obeh različic in obetavnih naročilih je letalu dobro kazalo, leta 1970 pa je šlo navzdol, saj je družba prejela vsega 37 naročil. Ker se je Boeing ustrašil finančnih težav, je razmišljal, da bi zaprl proizvodno linijo, vse, kar je potrebno za nadaljnjo izdelavo, pa prodal Japoncem. A vendarle se je našlo nekaj finančnih sredstev in proizvodnja se je lahko nadaljevala.V letu 1988 se je končala izdelava modela 737-200; skupno so izdelali 1114 letal. V letu 1979 sta se pojavili dve spremembi. Družba je želela povečati proizvodnjo in dolet. Nastala je različica 737-300, ki je imela nova reakcijska motorja, spremenili pa so tudi rep letala in izboljšali elektronske sisteme pilotske kabine. Trup se je podaljšal za 2,87 metra, število vseh potnikov pa se je povečalo na 149. Boeing je izdelal 1001 letalo te različice.
Junija 1986 je družba naznanila izdelavo različice 737-400, ki je bila še tri metre daljša, sprejela pa je lahko 188 potnikov ekonomskega razreda. Kmalu se je pojavila še različica 737-500, ki jo je zahteval trg. Šlo je za neposredno zamenjavo za izpeljanko 737-200. Letalo je bilo podaljšano za slabega pol metra, prevažalo pa je do 140 potnikov.
Boeingi 737 predstavljajo četrtino celotne flote potniških letal na svetu.
Nova generacija
Boeing je predstavil še izpeljanke 600, 700, 800 in 900 ter jih poimenoval klasična serija. Zaradi visokih cen goriva v letu 2008 so bili letalski prevozniki prisiljeni upokojiti letala iz klasične serije, saj so iskale letala, ki porabijo manj goriva. Takšno varčno letalo je bil airbus A320 Boeingove najhujše konkurence oziroma pol stoletja mlajše evropske družbe Airbus. Že pred krizo je Boeing zaradi konkurenčnega airbusa A320 začel razvijati boeing 737 nove generacije. Ta zajema že znane različice 600, 700, 800 in 900, vendar imajo bistvene izboljšave in nadgradnje. Pri družbi so menili, da gre v bistvu za novo letalo ne glede na dejstvo, da ima veliko skupnega s prejšnjimi in dobro preizkušenimi letali. Spremembe so bile na krilih, njihovi konstrukciji in dolžini. Dolet se je povečal na 5600 kilometrov, kar je omogočilo medcelinske polete. Povečala se je tudi največja vzletna teža. Letalo je bilo nadgrajeno z novo avioniko, izboljšave pa so bile tudi v potniški kabini, ki se je zgledovala po boeingu 777, ki je bil takrat še v razvoju. Prvo letalo nove generacije je poletelo 9. februarja 1997. Šlo je za že 2843. izdelani boeing 737.Različico 737-600 nove generacije, ki se je slabo prodajala, so umaknili iz programa in je ne izdelujejo več. Že od leta 2006 so pri Boeingu razmišljali o zamenjavi 737 z nečim novim. Ker pa so se vmes ukvarjali z novim 787 dreamlinerjem, so odločitev preložili na 2011. Konec avgusta 2011 se je Boeing odločil za letalo 737 max v štirih različicah. Boeing max 8 je prvič poletel 22. maja 2017, septembra pa je ameriška družba Southwest naročila 150 letal tega tipa.
22
milijard potnikov so doslej prepeljali boeingi 737.
milijard potnikov so doslej prepeljali boeingi 737.
Boeinge 737 zdaj uporablja več kot 500 letalskih družb, predstavljajo pa kar četrtino celotne flote potniških letal na svetu.