DOPUST MALO DRUGAČE

»Get Lost« ali na počitnice v neznano, v divjino

Svojevrsten dopust potnikom ponuja luksuzna britansko-ameriška agencija, kjer dopustnike odpeljejo v neznano, v divjino. Sami morajo najti pot do urbanih središč. Bi si upali?
Fotografija: Okoli 34 odstotkov želi dopust preživeti v naravi, če se le, da z aktivnostmi, 12 odstotkov pa s športom. FOTO: Reuters
Odpri galerijo
Okoli 34 odstotkov želi dopust preživeti v naravi, če se le, da z aktivnostmi, 12 odstotkov pa s športom. FOTO: Reuters

Vsako poletje se potovalna industrija za teden dni zbere v Las Vegasu. Več kot 6000 poznavalcev industrije, vključujoč hotelirje, specialiste za destinacije in potovalne svetovalce, razpravlja o trendih za prihodnje leto.
Na konferenci Virtuoso Travel Week se osredotočajo na popotnike, ki pogosto potujejo in na leto za to porabijo 113.000 evrov. Samo v letu 2018 naj bi se izdatki za potovanja povečali za devet odstotkov, ocenjuje Euromonitor International.
Nizkocenovni prevozniki so zabeležili 7-odstotno rast potnikov in 9-odstotno rast prodaje. Še vedno smo več kupovali v agencijah, vendar bo prodaja po spletu in prek mobilnih aplikacij v obdobju 2020–2023 zrasla za 12 odstotkov oziroma do dva odstotka na leto.
Vroče destinacije, novi trendi
Turčija, Egipt in Maroko so priljubljene destinacije. Vse bolj popularne so Indija, Brazilija in Indonezija, ki se bahajo z bogato kulturno dediščino. Vse več turistov se mudi tudi na Portugalskem, ki je »odlična destinacija, ko si že večkrat potoval po Italiji«, je besede nekega strokovnjaka s konference v Las Vegasu povzela revija Forbes. Veliko se omenja tudi Kenijo in Karibe. Vse več družin se odpravlja na Islandijo, na safari v Tanzanijo, saj otroci igrajo vse večjo vlogo pri načrtovanju potovanj. Zimzelene destinacije sijejo v novih barvah, bi lahko povzeli ugotovitve iz Las Vegasa: Italija, Francija, Japonska, Izrael in Nemčija namreč ostajajo najbolj priljubljene destinacije pozimi in poleti.
Vroč bo tudi instagram. Družbeno-medijska platforma je namreč bombardirala sektor z »insta-turizmom«. Predvsem mladi se odločajo za obisk neke destinacije na podlagi trenutkov, ujetih na instagramu.
V porastu so »last minute« rezervacije, je pokazala raziskava Tourism.
Podatki o rezervacijah TrekkSoft kažejo, da turisti aktivnosti in oglede, ki trajajo uro do tri, rezervirajo na kraju samem ali pa tik pred prihodom. Spanje rezervirajo večinoma 13 dni pred prihodom, prek mobilne aplikacije pa pet dni prej. Vse več je zanimanja za ekološka potovanja, kjer želijo turisti izvedeti več o ohranjanju lokalnega okolja. Raziskava TripAdvisor Travel Trend 2018 je pokazala, da najhitreje raste segment »vodenje preskoči-vrsto «.
V letu 2019 bo pomembna tudi preprostost potovanja. Umetna inteligenca, obogatena resničnost in prepoznavanje govora – zmagovalne inovacije bodo tiste, ki bodo popotnikom nudile praktične rešitve. Recimo ključ na telefonu, ki odpira vrata hotelske sobe, personalizirani potovalni nasveti, robot, ki lahko z gosti komunicira v njihovem maternem jeziku, piše Booking.com. Toda inovacije, ki nas bodo navdušile, niso nujno tako eksotične, ugotavlja Booking. Več kot 57 odstotkov vprašanih popotnikov si želi aplikacijo, prek katere lahko sledijo svoji prtljagi, in eno aplikacijo, prek katere bi lahko načrtovali celoten dopust. Več kot 31 odstotkov je bilo navdušenih tudi nad idejo virtualnega potovalnega agenta doma, ki bi jim pomagal narediti načrt potovanja in raziskovati destinacije, odgovarjati na vprašanja – podobno kot Siri ali Alexa. Generični in z informacijami nabiti turistični vodniki bodo preteklost – v ospredju bodo personalizirani turistični vodiči. Strokovnjaki z Airbnbja in TravelPirates pravijo, da bodo turisti potovali po manj znanih poteh in ne bodo več rezervirali tradicionalnih počitnic.
Amsterdam razvija trajnostni turizem
Tudi evropska turistična industrija beleži dobre čase. Vse pogosteje je tudi slišati o »preveč turizma«, vendar mestni odbori že rešujejo te težave in se ozirajo za »pravimi« popotniki, ocenjuje Euromonitor International. Amsterdam si zato prizadeva, da bi mesto videli v drugačni luči kot le žurersko. Želi, da ga prepoznajo kot mesto ravnovesja, s čimer se trudijo tudi, da bi bil vpliv turizma na življenje lokalcev čim manjši. Z nedavno kampanjo Uživajte in spoštujte so turiste seznanjali s pričakovanim vedenjem. Razvija se model trajnostne prihodnosti, v kateri ne bo manjkalo povpraševanja, se bo pa spremenilo razumevanje o največjem možnem številu turistov, ki jih mesto lahko in hkrati želi nastaniti.
Večje spremembe se bodo po brexitu zgodile britanskemu turizmu. Potovanje iz države bo čutilo največje posledice, saj je razmerje med odhodi in prihodi dva proti ena. Tudi stroški iz države usmerjenega turizma naj bi se zvišali in glede na negotovost, kakšen dogovor o brexitu bo sprejet, v zraku visi 11 milijard dolarjev stroškov. Stranskih učinkov enostavno ni mogoče izničiti. Če dogovora o prosti trgovini ne bo, bi lahko Španija v letu 2019 izgubila 747 milijonov dolarjev oziroma 21 odstotkov prihodkov britanskih turistov.
Potovanje cveti v Aziji, k čemur je po mnenju poznavalcev pripomogla tudi ukinitev vizumov pa tudi spletne platftorme, kakršni sta Ctrip in Fliggy na Kitajskem. Posel v Azijo prek lokalnih partnerstev agresivno širita tudi globalna potovalna posrednika Expedia in Booking Holdings. Turizem je eden izmed ključnih temeljev kitajskega gospodarstva. Po napovedih bo po odhodih letal prehitela ZDA in Nemčijo do leta 2030.
Airbnb namerava v Afriko do leta 2020 vložiti milijardo dolarjev in promovirati turizem lokalnih skupnosti. Opažajo, da v Afriki beležijo najvišjo rast rezervacij.
V Egiptu je v letu 2017–2018 število rezervacij poskočilo za 134 odstotkov, v Keniji in Južni Afriki za 60 odstotkov, V Tanzaniji in Maroku pa za 53 oziroma 50.
Bliže potnikom in naravi
Inovacije so ključ današnjega časa. Tega se zavedajo tudi letalske družbe. Nemška letalska družba Lufthansa je poleg iniciative FlyNet in programa FlyingLab oktobra 2017 uvedla program, ki potnikom omogoča nakup živil iz trgovine Rewe. Slednja nakup dostavi, ko se vrnejo z letališča domov. Ta storitev tako Lufthansi kot Rewe odpira vrata v prej nedostopen prostor in podrobno razumevanje strank. Do leta 2020 namreč namerava Lufthansa vložiti 500 milijonov evrov v personalizacijo digitalnih produktov.
Svoje poslanstvo spreminjajo tudi hoteli. Veriga AccorHotels želi spremeniti dojemanje hotela kot zgolj turistične nastanitve. Približati se želijo lokalni skupnosti, zato je v zadnjem kvartalu leta 2017 direktor Sébastien Bazin predlagal, da stopijo v stik z uporabniki. Razvili so aplikacijo AccorLocal, ki ponuja storitve lokalnih ponudnikov, hotelov, tudi zajtrk, jogo, tečaje fitnesa, delovne prostore, dostavo paketov … V zadnjih treh letih so kupili 20 podjetij, med njimi tudi kanadsko družbo za upravljanje hotelov Frhi za 2,7 milijarde dolarjev.
Dokumentarne oddaje britanske medijske hiše BBC Modri planet 2, ki so odstrle pogled na kopičenje plastike, so prepričale tudi nekatera podjetja, da je potrebno ukrepati. Najverjetneje so se mnoga za tak korak odločila zaradi ljudi, ki so vse bolj okoljsko osveščeni. Tako so se Alaska in American Airlines, hoteli Marriott, Hilton, AccorHotels in Hyatt zavezali, da bodo prenehali uporabljati plastične slamice.
Ryanair, največji nizkocenovni prevoznik v Evropi, je naznanil, da bo do leta 2023 iz letal odstranil vso plastiko, ki je ni mogoče reciklirati. Potnike zato spodbujajo, da uporabljajo svoje skodelice.
Združeni Arabski Emirati, ki se pripravljajo na Expo2020, leta 2020 pričakujejo več kot 20 milijonov obiskovalcev, zato intenzivno vlagajo v letalsko vozlišče, vizo je mogoče po novem dobiti kar tam, kar je povečalo prihod ruskih in kitajskih turistov v letu 2017. Peta največja letalska družba na svetu, Emirates Airlines, je, ker pričakuje porast turistov, razvila celo svoj sistem upravljanja s prtljago in ga poimenovala Wasla. Zaradi tega imajo veliko manj izgubljene prtljage, tudi zamud je manj. Šli bodo še korak dlje, je napovedal direktor Tim Clarke. Na letališču Al Maktoum bo v službi najnovejša tehnologija, vključujoč robote, ki bodo sprejemali prtljago in jo nalagali na letalo. Obljubljajo tudi, da potnikom ne bodo več treba prazniti torb ali slačiti oblačil in pasov.
Korak bliže potnikom stopa tudi Etihad Airways, ena najbolj luksuzni letalskih družb. Pred časom so uvedli odloženo plačilo za prebivalce Združenih Arabskih Emiratov, Savdske Arabije in Egipta. Ti lahko letalsko karto odplačujejo obročno – od tri do kar 60 mesecev. Septembra 2018 so predstavili tudi cenejšo opcijo potovanja zgolj z ročno prtljago.
Kako pa vi najraje preživite dopust?
Sodeč po ugotovitvah raziskave življenjskega sloga minulo leto, ki jo je izvedel Euromonitor International, je dopust namenjen počitku. Tako trdi 51 odstotkov vprašanih. Okoli 34 odstotkov želi dopust preživeti v naravi, če se le, da z aktivnostmi, 12 odstotkov pa s športom. No, britansko-ameriško luksuzno potovalno podjetje Black Tomato je šlo še korak dlje. Popotnikom želi omogočiti popolni odklop od vsakdanjega življenja. Tako dopustniki vedo le, kdaj morajo biti na letališču, vse druge podrobnosti potovanja pa so skrivnost, da se zares počutijo izgubljene. Večinoma jih peljejo v džunglo zahodnega Bornea ali Indonezije, pa tudi v puščavo zahodne Mongolije. Dajo jim le informacije o točkah, ki jih morajo odkriti, pot v civilizacijo pa morajo najti sami. Jos Davies, vodja marketinga pri Black Tomato, je Euromonitor International dejala, da ima program »Get Lost« (Izgubi se) jasen namen: »V svetu, kjer smo povezani s spletom 24 ur na dan, želimo popotnikom ponuditi storitve, ki omogočajo popoln odklop in novo doživetje.« Podoben odklop za tiste z debelejšo denarnico omogoča Soneva Kiri Resort na otoku Koh Kood, ki ga je mogoče doseči z enournim poletom z zasebnim letalom iz Bangkoka.
simona.drevensek@delo.si

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije