ZASEBNOST

Google odločneje do varovanja zasebnosti

Google je mobilnim operaterjem nehal pošiljati lokacijske podatke androidnih telefonov. Storitev je operaterjem kazala kakovost signala omrežja.
Fotografija: FOTO: Guliver/Getty Images
Odpri galerijo
FOTO: Guliver/Getty Images

Google je na tiho ukinil storitev, ki je operaterjem mobilnih omrežij po vsem svetu omogočala, da so našli šibke točke svojih omrežij, na podlagi česar so se odločali za nadgradnjo sistema oziroma okrepitev signala.

Google je mobilnim operaterjem nehal pošiljati lokacijske podatke uporabnikov androidnih telefonov. FOTO: Reuters
Google je mobilnim operaterjem nehal pošiljati lokacijske podatke uporabnikov androidnih telefonov. FOTO: Reuters
Čeprav so bili analizirani podatki anonimni, njihova uporaba pa je postala nekaj vsakdanjega, Googlova odločitev, ki ni bila na široko razglašana, kaže, da se zaveda problematike zasebnosti podatkov oziroma vsaj vseh težav, ki mu jih prinašajo njihove morebitne zlorabe.
 

Brez posebnega pojasnila


Storitev Mobile Network Insights, ki je začela delovati marca 2017, je bila v bistvu zemljevid, ki je operaterjem in proizvajalcem telekomunikacijske opreme pokazal moč signala in hitrost prenosa podatkov na določenem območju.

Mimogrede, storitev je bila brezplačna. Podatki so prihajali od naprav, ki so uporabljale Googlov mobilni operacijski sistem android, ki teče na okoli osmih desetinah vseh pametnih telefonov na svetu, prihajali pa so le od uporabnikov, ki so se izrecno strinjali s tem, da Google zbira in analizira podatke o lokacijski zgodovini, uporabi in diagnostiki telefona. Ti podatki so se nato združevali, pri čemer niso bili direktno povezani s posameznimi uporabniki.

Google je aprila letos kljub temu ukinil storitev zaradi skrbi za zasebnost podatkov, so britanski tiskovni agenciji povedali neimenovani viri, dobro seznanjeni z zadevo. Drugi razlog naj bi bil prepočasno odzivanje operaterjev na ugotovitve, pridobljene s pomočjo Mobile Network Insights. Googlova tiskovna predstavnica Victoria Keough je potrdila novico, a se je vzdržala komentarjev in dejala le, da so se za ukinitev odločili zaradi "spreminjajočih se prioritet".

Predstavniki velikih spletnih družb Twitter, Facebook in Google FOTO: Reuters
Predstavniki velikih spletnih družb Twitter, Facebook in Google FOTO: Reuters
Niti operaterji menda niso dobili posebnega pojasnila, zakaj je Google ukinil storitev. "Delali smo pri programu, s katerim smo s pomočjo agregiranih in anonimiziranih podatkov pomagali mobilnim partnerjem izboljšati njihova omrežja," je povedala Keoughova. "Seveda smo še naprej odločeni dvigovati kakovost omrežij s pomočjo naših aplikacij in storitev."
 

Strožji nadzor nad podatki


Izguba Googlove storitve je najnovejši primer spletne družbe, ki je raje ukinila storitev, ki omogoča deljenje podatkov z drugimi, kakor da bi tvegala hekerski vdor oziroma prišla pod drobnogled zakonodajalcev. Lani sprejeta evropska uredba o varstvu podatkov (GDPR) podjetjem prepoveduje deliti podatke o uporabnikih brez njihovega izrecnega dovoljenja oziroma brez legitimnega poslovnega razloga.

FOTO: Guliver/Getty Images
FOTO: Guliver/Getty Images
Tako evropski kot tudi ameriški poslanci v zadnjem času vedno več pozornosti posvečajo temu, kako tehnološke družbe ravnajo s podatki svojih uporabnikov, potem ko so javnost pretresli številne varnostne afere in razkritje, da je veliki Facebook analitični družbi Cambridge Analytica lani omogočil dostop do podatkov 87 milijonov svojih uporabnikov brez njihove vednosti.

Google je aprila na svojem videoportalu youtube ukinil storitev Video Checkup, ki jo je uvedel sredi leta 2017, da bi strankam v Maleziji omogočil primerjati hitrosti prenosov med različnimi operaterji. Tiskovna predstavnica Youtuba Mariana De Felice je kot razlog za ukinitev navedla "precej nizko uporabo", čeprav se nad tem dotlej niso nikoli pritoževali.


Facebook je začel preverjati dosedanje dogodke o deljenju podatkov z razvijalci aplikacij, štirje največji ameriški mobilni operaterji pa so nedavno nehali prodajati podatke o lokacijah svojih uporabnikov v realnem času oglaševalcem in drugim podjetjem. V Evropski uniji je to vsaj na papirju bolje urejeno.
 

Hoja po robu


Internetne družbe hodijo po robu, ko se trudijo ustvarjati prihodke s prodajo podatkov svojih uporabnikov drugim podjetjem, saj pri tem tvegajo, da bodo zlorabile oziroma omogočile zlorabo zasebnosti podatkov. Celo velikana Google in Facebook sta začela zunanjim partnerjem v zadnjih dveh letih omejevati dostop do podatkov svojih uporabnikov. Googlova storitev Mobile Network Insights ni bila edini vir natančnih uporabniških podatkov, ki jih operaterji uporabljajo pri odločanju, katere repetitorje bo treba najprej nadgraditi, bila pa je zelo uporabna že zaradi visokega števila uporabnikov androidnih telefonov.


Facebook ponuja podobno storitev, imenovano Actionable Insights, in za zdaj nič ne kaže, da jo bo ukinil.
Deljenje podatkov med tehnološkimi družbami je postalo v zadnjem desetletju pametnih telefonov in aplikacij nekaj vsakdanjega, pri čemer pa se uporabniki večinoma sploh ne zavedajo, kateri podatki se zbirajo in kako se delijo, saj so tovrstne obrazložitve pogosto precej ohlapne. Googlovi pogoji uporabe za android pravijo, da podjetje lahko zbira in deli podatke o kakovosti mobilnih omrežij, pri čemer kot odjemalci niso izrecno zapisani telekomunikacijski operaterji.

A medtem ko uporabniki zahtevajo večjo transparentnost, še vedno ni jasno, kaj točno predstavlja zlorabo potrošnikovega zaupanja. Facebookova storitev za operaterje Actionable Insights vsebuje tudi informacije o uporabnikovem spolu, starosti in drugih fizičnih značilnostih, čeprav se teh podatkov ne da povezati s posamezniki.


"Program smo javno napovedali in ga skrbno oblikovali, da bi uporabnikom zagotovili zasebnost," je poudaril tiskovni predstavnik Facebooka Joe Osborne. Pri Googlu so dodali, da ni zbiral demografskih podatkov uporabnikov. Vse tovrstne zahteve so odločno zavrnili, pravijo. Pa jim še verjamemo?

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije