OBČUDOVANJA VREDEN
Pol stoletja kraljice neba
Boeing 747 poskusno v zraku 9. februarja. Podjetje zaradi projekta skoraj bankrotiralo.
Odpri galerijo
Boeing 747 je zelo znano ameriško širokotrupno potniško letalo, poznano tudi pod vzdevkom kraljica neba ali jumbojet. Pri njem je zelo vidna grba na zgornjem delu trupa, zaradi česar je takoj zelo opazno. Gre za prvo izdelano širokotrupno potniško plovilo z dvema prehodoma. Še vedno jih proizvaja letalska družba Boeing oziroma njen oddelek, ki se ukvarja z izdelavo komercialnih potniških letal. Zamišljeno je bilo kot letalo, ki ima 150 odstotkov večje kapacitete, kot jih je imel boeing 707, s katerim je ta družba prodrla na svet in tako omogočila številnejšim potnikom hitrejši in udobnejši prevoz. Popularnost takega prevoza v šestdesetih letih se je še povečala in tako se je na Boeing obrnil vplivni Juan Tripple, predsednik znamenite letalske družne Pan American Airlines (Pan Am) z idejo, da se zgradi letalo, ki bi lahko prepeljalo dvakrat več potnikov kot boeing 707.
Boeing se je strinjal, da bo prvega 747 dostavil Pan Amu do konca leta 1969. Tovarni je ostalo 28 mesecev, da izpolni obvezo. Šlo je za res kratek in zahteven rok, saj je šlo za razvoj letala, ki je bil tako tehnični kot tudi finančni izziv. Takrat ni imela na voljo dovolj velikega obrata, ki bi omogočal sestavljanje in izdelavo tako velikega letala. Novi obrat so zgradili 50 kilometrov severno od Seattla pri kraju Everett.
Tridesetega septembra 1969 je letalo prvič zapustilo montažno dvorano in bilo predstavljeno javnosti in svetu. Sledile so priprave na prvi poskusni polet, ki so ga izvedli 9. februarja 1969. Vendar pa pri testiranju ni šlo vse gladko in po pričakovanjih. Tako so seveda nastale zakasnitve in zamude. Visoki stroški razvoja letala in izgradnje obrata v Everettu so vodili do tega, da se je morala družba krepko zadolžiti.
Leta 1965 je bil Joe Sutter (letalski strokovnjak slovenskega rodu) premeščen od programa razvoja boeinga 737 k razvojni skupini, ki se je ukvarjala in delala na razvoju letala, ki mu je bila že dana številčna oznaka 747. Snovali so ga tako v potniški kot tudi v tovorni različici. Že aprila 1967 je Pan Am naročil 25 letal vrste 747. Šlo je za naročilo v vrednosti kar 525 milijonov dolarjev. S tem, ko je postala ta družba prvi naročnik, je seveda imela tudi vpliv na zasnovo letala in njegov razvoj.
Medalja za tehnologijoJoe Sutter se je rodil v Seattlu in rastel v bližini Boeingovega obrata. Po očetu Francu Suhadolcu izvira iz Dobrove. Leta 1943 je diplomiral na Univerzi v Washingtonu kot letalski inženir. Za zaposlitev je dobil ponudbo tako Douglasa kot Boeinga. Odločil se je za slednjega. Postal je vodilni inženir, ki je snoval in razvijal boeing 747 in ga zato tudi imenujejo oče boeinga 747. Bil je član Rogersove komisije, ki je raziskovala nesrečo vesoljskega letala challenger. Leta 1985 je dobil medaljo ZDA za tehnologijo. Upokojil se je leta 1986, vendar je bil še vedno član svetovalnega odbora in redno prihajal v tovarno. Napisal je knjigo Ustvaritev prvega jumbojeta in druge avanture iz življenja v letalstvu. Umrl je 30. avgusta 2016 v starosti 95 let zaradi zapletov po pljučnici.
Boeing se je strinjal, da bo prvega 747 dostavil Pan Amu do konca leta 1969. Tovarni je ostalo 28 mesecev, da izpolni obvezo. Šlo je za res kratek in zahteven rok, saj je šlo za razvoj letala, ki je bil tako tehnični kot tudi finančni izziv. Takrat ni imela na voljo dovolj velikega obrata, ki bi omogočal sestavljanje in izdelavo tako velikega letala. Novi obrat so zgradili 50 kilometrov severno od Seattla pri kraju Everett.
Tridesetega septembra 1969 je letalo prvič zapustilo montažno dvorano in bilo predstavljeno javnosti in svetu. Sledile so priprave na prvi poskusni polet, ki so ga izvedli 9. februarja 1969. Vendar pa pri testiranju ni šlo vse gladko in po pričakovanjih. Tako so seveda nastale zakasnitve in zamude. Visoki stroški razvoja letala in izgradnje obrata v Everettu so vodili do tega, da se je morala družba krepko zadolžiti.
Boeing so krstili 15. januarja 1970. Pri tem poletu je letalo krstila Pat Nixon, žena tedanjega predsednika ZDA. Prvi redni polet je opravilo teden pozneje. Do zdaj je Boeing izdelal 1548 letal različnih izpeljank. Zdaj izdeluje samo boeinge 748-8 in še to večinoma v tovorni različici. Cena tovorne je 403,6 milijona dolarjev; cena potniške pa 403,9 milijona.