BOGATAŠI
Posel, denar in še nekaj malega športa
Vsote denarja, ki se vrtijo okoli športa, se iz leta v leto povečujejo, ne zgolj v nogometu, ampak tudi v skoraj vseh drugih zvrsteh.
Odpri galerijo
To, da je šport v zadnjih desetletjih eden od najbolj dobičkonosnih poslov, najbrž ni nikakršna novost. Okoli njega se vrtijo milijoni oziroma bolje rečeno milijarde evrov. Ameriška revija Forbes, ki rada sestavlja lestvice najbogatejših ljudi, podjetij, bank itd., redno objavlja tudi lestvice najbogatejših in najbolj vrednih športnih ekip in najbogatejših igralcev. Pred dnevi so objavili lestvico, kateri klubi imajo največ pod palcem v nogometu, in prvi pogled nanjo in na vsote, ki govorijo o bogastvu evropskih nogometnih klubov, pove, da se tok denarja, ki se pretaka okoli nogometnih zelenic, nikakor ne zmanjšuje, temveč je vsako leto večji.
Liga prvakov je pravi magnet za denar, zato ni čudno, da so zneski, ki jih klubi prejmejo za sodelovanje v njej, velikanski. Lanski prvak madridski Real je od Uefe za zmage na tekmah v sezoni 2017/18 prejel skoraj 90 milijonov evrov, italijanska Roma kakih pet milijonov manj, Liverpool pa nekaj več kot 80 milijonov evrov. Nagradni sklad je letos znašal rekordnih 2,04 milijarde evrov, finalista Liverpool in Tottenham pa sta prejela blizu 100 milijonov evrov. Zanimanje za ligo prvakov je tako veliko, da sta celo ameriški televizijski družbi Turner in Univision od Uefe odkupili televizijske pravice za Ameriko za tri leta, in sicer po 90 milijonov evrov na leto, kar je enkrat več, kot je še lani Uefi plačevala družba Fox.
Če je bil leta 2012 le Manchester United vreden približno dve milijardi evrov, vsi drugi na svetu so bili daleč za njim, pa je danes že več kot 50 klubov, ki so si ustvarili premoženje, večje od dveh milijard. Po podatkih Forbesa je na svetu 106 športnih klubov, ki so vredni več kot 900 milijonov evrov (milijardo ameriških dolarjev).
Tretja najbolj dobičkonosna športna panoga v Severni Ameriki je košarka, elitna liga NBA je lani imela za skoraj sedem milijard evrov prihodkov, od tega samo 2,2 milijarde evrov na račun televizijskih pravic. Na četrto mesto po prihodkih pa se je uvrstila angleška nogometna premier liga, kjer so imeli lani 5,3 milijarde evrov prihodkov, kar je skoraj enkrat več kot nemška bundesliga ali španska la liga skupaj.
50 športnih klubov ima premoženje večje od dveh milijard evrov.
Velika peterica
Povprečna vrednost klubov, ki so letos tekmovali v ligi prvakov pod okriljem Uefe, je bila v letu 2018 za 8,8 odstotka višja kot leto prej in je znašala 1,56 milijarde evrov. Seveda so velikanske razlike med, denimo, najbogatejšima Realom iz Madrida ali Barcelono ali kakšnim Mariborom, če bi se mu lani uspelo uvrstiti v skupinski del tekmovanja, a rast vrednosti klubov in denarja v nogometu je primerljiva s tistimi, ki jih beležijo v, denimo, finančni industriji.4,5 milijarde evrov je vreden najbogatejši klub na svetu – Dallas Cowboys, ki igra v najelitnejšemu tekmovanju ameriškega nogometa NFL.
Vrednost madridskega Reala kot najbogatejšega nogometnega kluba na svetu je bila lani ocenjena na skoraj 3, 8 milijarde evrov, kar je skoraj milijarda evrov več kot štiri leta prej, leta 2014, ko so vrednost madridskega kraljevega kluba ocenjevali na nekaj manj kot tri milijarde. Nekaj podobnega se je dogajalo s še štirimi klubi, ki tvorijo tako imenovano veliko evropsko peterico – Barcelono, Manchester Unitedom, münchenskim Bayernom in Manchester Cityjem. Manchester United je bil leta 2012 vreden nekaj manj kot dve milijardi evrov, medtem ko je njegova vrednost lani zrasla na 3,3 milijarde evrov.
Premikajoče se reklame
V vrednost kluba je vračunano vse, od vrednosti nogometašev, stadionov, prihodkov od televizijskih pravic, sponzorskega denarja do prodaje klubskih spominkov, pa še kaj bi se najbrž našlo. V zadnjem času so se zelo povečali zneski, ki jih največjim klubom plačujejo podjetja, da so lahko njihovi generalni sponzorji. Real Madrid je za približno 210 milijonov evrov na leto sklenil štiriletno pogodbo z družbo Providence Equity. Tako bodo Realovi igralci v naslednjih štirih letih služili kot gibajoči se reklamni panoji, podobno kot igralci Barcelone, ki je prostor na sprednji strani dresov svojih igralcev za približno 220 milijonov evrov prodala japonski skupini Rakuten, poleg tega pa je od izdelovalca športne opreme Nike prejela še več kot 150 milijonov evrov za drese in drugo opremo nogometašev popularne Barçe. Italijanski Juventus pa je pred kratkim objavil, da je še za osem let podaljšal pogodbo z Adidasom in za to mu bo nemški proizvajalec športne opreme plačal več kot 430 milijonov evrov.Liga prvakov je pravi magnet za denar, zato ni čudno, da so zneski, ki jih klubi prejmejo za sodelovanje v njej, velikanski. Lanski prvak madridski Real je od Uefe za zmage na tekmah v sezoni 2017/18 prejel skoraj 90 milijonov evrov, italijanska Roma kakih pet milijonov manj, Liverpool pa nekaj več kot 80 milijonov evrov. Nagradni sklad je letos znašal rekordnih 2,04 milijarde evrov, finalista Liverpool in Tottenham pa sta prejela blizu 100 milijonov evrov. Zanimanje za ligo prvakov je tako veliko, da sta celo ameriški televizijski družbi Turner in Univision od Uefe odkupili televizijske pravice za Ameriko za tri leta, in sicer po 90 milijonov evrov na leto, kar je enkrat več, kot je še lani Uefi plačevala družba Fox.
Velikani
A če evropske nogometne klube primerjamo s klubi, ki tekmujejo v NFL (National Football League), najelitnejšem tekmovanju v ameriškem nogometu, v bejzbolski elitni ligi MLB (Major League Baseball) ali košarkaški NBA (National Basketabll Association), potem so z izjemo Reala iz Madrida in Barcelone vsi drugi pravi malčki. Zneski so tam še večji in klubi delujejo kot prava podjetja oziroma multinacionalke.50 milijard evrov je skupina ameriških televizij plačala za televizijske pravice tekem NFL.
Po izračunih Forbesa je najbogatejši klub na svetu Dallas Cowboys, katerega vrednost je ocenjena na 4,5 milijarde evrov, teksaškim kavbojem, ki si kruh služijo z igranjem ameriškega nogometa, sledijo newyorški Yankees. Eden najbolj znanih in popularnih bejzbolskih klubov v ZDA je vreden 4,1 milijarde evrov, z lanskim dobičkom okoli 26 milijonov evrov, kar je skoraj desetkrat manj, kot je bil lanski dobiček kavbojev iz Dallasa. Na tretjem in četrtem mestu sta madridski Real in Barcelona, peti najbogatejši klub na svetu pa so newyorški kratkohlačniki, kot popularno imenujejo košarkarje New York Knicks. Vrednost kluba iz najbolj znamenite dvorane na svetu, znamenitega Madison Square Gardna, so Forbesovi analitiki ocenili na 3,6 milijarde evrov.
Skromni Liverpool
Med deseterico najbogatejših so se uvrstili še angleški nogometni velikan Manchester United na šestem mestu, mesto za njimi so New England Patriots iz NFL, ki so prav tako vredni približno 3,3 milijarde evrov, osmi so jezerniki in Los Angelesa (LA Lakers), ki lahko razpolagajo s 3,2 milijarde evrov, na deveto mesto Forbesove lestvice so se s približno tremi milijardami uvrstili košarkarji Golden Stete Warriors, deseto mesto pa zasedajo NFL-nogometaši velikani (Giants) iz New Yorka z 2,8 milijarde evrov. Letošnji zmagovalec evropske nogometne lige prvakov Liverpool se je uvrstil na 45. mesto s »skromnim« 1,9 milijarde evrov vrednim premoženjem.Če je bil leta 2012 le Manchester United vreden približno dve milijardi evrov, vsi drugi na svetu so bili daleč za njim, pa je danes že več kot 50 klubov, ki so si ustvarili premoženje, večje od dveh milijard. Po podatkih Forbesa je na svetu 106 športnih klubov, ki so vredni več kot 900 milijonov evrov (milijardo ameriških dolarjev).
Šov, ki ga preprosto moraš videti
In na lestvici najbogatejših klubov so skoraj vsi, ki tekmujejo v elitnem tekmovanju v ameriškem nogometu v NFL. Očitno se tam vrsti največ denarja in tekmovanje, ki za marsikaterega Evropejca ni prav nič razburljivo, je v ZDA izjemno popularno. Tekme rednega dela sezone v NFL so praviloma razprodane, navijačev je čedalje več in zlasti v Teksasu velja, da so tekme Dallas Cawboys pravi šov, ki ga »preprosto moraš videti«. Vsa ta vročica, ki vlada okoli najbolj znanih teksaških kavbojev, seveda pomaga lastniku kluba Jerryju Jonesu, da samo s sponzorstvi in prodajo letnih in premijskih vip-vstopnic zasluži več kot 300 milijonov evrov na leto.V ligi NFL se na leto vrti približno 11,6 milijarde evrov denarja. In kdo je krivec za to? Vsekakor televizije generirajo čedalje večje zanimanje za šport, tudi za ameriški nogomet, sicer ne bi NFL kot krovna organizacija elitnih klubov ameriškega nogometa za obdobje med letoma 2014 in 2022 dobila skoraj 50 milijard evrov iz naslova televizijskih pravic, ki jih je prodala televizijskim družbam Fox, CBS, NBC, ESPN in DirecTV. Finale ameriškega nogometa, znani super bowl, je najbolj gledani televizijski prenos v Ameriki. Med osem najbolj gledanih televizijskih oddaj v zgodovini ZDA se je uvrstil super bowl iz leta 2015 med New England Patriots in Seattle Seahawks. Prav ta izjemna gledanost finala lige NFL je tudi razlog, zakaj se televizije odločajo za plačilo milijard za televizijske pravice, saj je to tudi zanje priložnost za dober zaslužek. Televizija NBC je za lanski super bowl računala po 4,5 milijona evrov za 30-sekundni reklamni spot in samo s prenosom ene tekme zaslužila približno 1,2 milijarde evrov.
Vzpon kriketaZanimiv je tudi podatek, da je najbolj rastoča športna panoga kriket. Indijska liga obstaja šele 11 let, a se v njej že vrsti okoli šest milijard evrov denarja. Prihodki so samo lani zrasli za 19 odstotkov v primerjavi z letom prej. Vsaka tekma indijskega prvenstva v kriketu naj bi bila vredna približno osem milijonov evrov. Vsako tekmo si v povprečju ogleda več kot 32.000 ljudi, kar je več, kot je povprečno število gledalcev na bejzbolskih tekmah v MLB ali na nogometnih tekmah španske la lige. Kar pa je še vedno precej manj, kot je na tekmah nogometa z avstralskimi pravili, kjer se v povprečju na eni zbere skoraj 40.000 ljudi. A ker je avstralska zvrst nogometa, ki je bolj mešanica nogometa in ragbija, omejena zgolj na Avstralijo, se tu ne vrsti tako veliko denarja. Lani so ekipe iz AFL zaslužile nekaj manj kot 700 milijonov evrov.
Ples denarja
Če pustimo ob strani evropski nogomet, kjer se, kot smo videli na začetku, prihodki in dobički izjemno hitro povečujejo, je tretja športna panoga, kjer je prav tako veliko denarja, bejzbol. Na Forbesovo lestvico 50 najbolj vrednih športnih klubov se je uvrstilo šest bejzbolskih ekip iz MLB, newyorški Yankees celo na drugo mesto. V elitni ligi MLB se je lani zavrtelo okrog 10 milijard evrov denarja. Tudi tu so v igri veliki denarji, ko gre za televizijske pravice, a prednjačijo regionalne ameriške televizijske postaje. Vendar pa v primerjavi z ameriškim nogometom in košarko lastniki bejzbolskih klubov iz MLB zaznavajo rahel padec obiska na tekmah.Tretja najbolj dobičkonosna športna panoga v Severni Ameriki je košarka, elitna liga NBA je lani imela za skoraj sedem milijard evrov prihodkov, od tega samo 2,2 milijarde evrov na račun televizijskih pravic. Na četrto mesto po prihodkih pa se je uvrstila angleška nogometna premier liga, kjer so imeli lani 5,3 milijarde evrov prihodkov, kar je skoraj enkrat več kot nemška bundesliga ali španska la liga skupaj.