VELIKAN
Superdolgi boeing
Boeing 777X je najdaljše dvomotorno civilno potniško letalo; inženirji so ustvarili edinstven mehanizem v civilnem letalstvu, ki omogoča zložitev kril
Odpri galerijo
Pred dnevi je ameriška letalska družba Boeing precej na tiho predstavila novo potniško letalo boeing 777X. Sprva je bilo mišljeno, da bi pripravili veliko predstavitev za svetovno javnost, vendar so spremenili načrte zaradi nesreč letal 737 MAX.
Novo plovilo je s skoraj 77 metri daljše od predhodnika B777-300ER in podaljšanega airbusa 340-300. Glede na nos je celo daljše od rekorderja B747-8 oziroma najnovejše različice letala, znanega pod imenom kraljica neba, ki je pred pol stoletja povzročilo velike spremembe v letalstvu.
Na prvi poskusni polet bo poletelo še letošnjo pomlad. To bo različica B777-9, večja od obeh izpeljank modela B777X. Glede na dolžino bo lahko v dveh razredih peljalo od 400 do 425 potnikov in preletelo več kot 14.000 kilometrov. V redni letalski prevoz naj bi se vključilo že naslednje leto.
Druga, nič manj impresivna različica, ki se imenuje B777-8, bo na krov sprejela od 350 do 375 potnikov, lahko pa bo letela 16 ur oziroma prepotovala 16.000 kilometrov. To je seveda izziv za airbus 350ULR, ki velja za letalo z največjim dosegom.
Osem družb je že oddalo naročila za 358 novih boeingov. Dubajska družba Emirates bo dobila prvi B777-9 že naslednje leto, dve leti pozneje pa še model B777-8.
Čeprav je zunanji premer novega letala enak kot pri 25 let starem B777, je Boeing precej spremenil notranjost plovila, kar naj bi pomenilo tudi nekoliko širše sedeže, večja okna, razsvetljavo, prostor za prtljago in druge podrobnosti.
Boeing je investiral milijardo dolarjev (891,5 milijona evrov) v novo tovarno za izdelavo kril iz kompozitnih ogljikovih vlaken z izjemnim razponom 71,5 metra. Ta so učinkovitejša, saj prihranijo kar nekaj goriva. Vendar so se inženirji spopadli z več izzivi. Letalske družbe želijo ta letala uporabljati na vseh obstoječih letališčih, ki so prilagojena plovilom z nekoliko manjšim razponom kril (do 65 metrov).
Inženirji so zato ustvarili edinstven mehanizem, ki omogoča zložitev kril, kar je prvi tak primer v civilnem letalstvu. Ko je letalo na tleh, se 3,6 metra konca vsakega krila postavi ali zloži v navpični položaj; med letenjem sta obe krili seveda izravnani. Na ta način B777X nima težav na letališčih, kjer pristajajo stari boeingi 777.
Zaradi podaljšanega trupa je letalo opremljeno z močnima in okrepljenima reaktivnima motorjema general electric GE 9X. Vsak ima premer 3,4 metra in razvije potisno silo 470 kN. Največja vzletna teža teh letal je dobre 351,5 tone.
Letala vrste B777X stanejo od 410 do 442 milijonov dolarjev, odvisno od izbrane različice in opremljenosti. Boeing pogosto ponudi popust, ki pa je seveda poslovna skrivnost.
Podjetje je v razvojni program vložilo najmanj pet milijard dolarjev oziroma dobre 4,5 milijarde evrov, kar je slaba polovica letnega proračuna Republike Slovenije.
Novo plovilo je s skoraj 77 metri daljše od predhodnika B777-300ER in podaljšanega airbusa 340-300. Glede na nos je celo daljše od rekorderja B747-8 oziroma najnovejše različice letala, znanega pod imenom kraljica neba, ki je pred pol stoletja povzročilo velike spremembe v letalstvu.
V zraku že naslednje leto
Na prvi poskusni polet bo poletelo še letošnjo pomlad. To bo različica B777-9, večja od obeh izpeljank modela B777X. Glede na dolžino bo lahko v dveh razredih peljalo od 400 do 425 potnikov in preletelo več kot 14.000 kilometrov. V redni letalski prevoz naj bi se vključilo že naslednje leto.
Druga, nič manj impresivna različica, ki se imenuje B777-8, bo na krov sprejela od 350 do 375 potnikov, lahko pa bo letela 16 ur oziroma prepotovala 16.000 kilometrov. To je seveda izziv za airbus 350ULR, ki velja za letalo z največjim dosegom.
Osem družb je že oddalo naročila za 358 novih boeingov. Dubajska družba Emirates bo dobila prvi B777-9 že naslednje leto, dve leti pozneje pa še model B777-8.
Nova posebna krila
Čeprav je zunanji premer novega letala enak kot pri 25 let starem B777, je Boeing precej spremenil notranjost plovila, kar naj bi pomenilo tudi nekoliko širše sedeže, večja okna, razsvetljavo, prostor za prtljago in druge podrobnosti.
Boeing je investiral milijardo dolarjev (891,5 milijona evrov) v novo tovarno za izdelavo kril iz kompozitnih ogljikovih vlaken z izjemnim razponom 71,5 metra. Ta so učinkovitejša, saj prihranijo kar nekaj goriva. Vendar so se inženirji spopadli z več izzivi. Letalske družbe želijo ta letala uporabljati na vseh obstoječih letališčih, ki so prilagojena plovilom z nekoliko manjšim razponom kril (do 65 metrov).
71,5 metra je razpon kril boeinga 777X.
Inženirji so zato ustvarili edinstven mehanizem, ki omogoča zložitev kril, kar je prvi tak primer v civilnem letalstvu. Ko je letalo na tleh, se 3,6 metra konca vsakega krila postavi ali zloži v navpični položaj; med letenjem sta obe krili seveda izravnani. Na ta način B777X nima težav na letališčih, kjer pristajajo stari boeingi 777.
Močnejša motorja
Zaradi podaljšanega trupa je letalo opremljeno z močnima in okrepljenima reaktivnima motorjema general electric GE 9X. Vsak ima premer 3,4 metra in razvije potisno silo 470 kN. Največja vzletna teža teh letal je dobre 351,5 tone.
Ko je letalo na tleh, se 3,6 metra konca vsakega krila postavi v navpični položaj.
Letala vrste B777X stanejo od 410 do 442 milijonov dolarjev, odvisno od izbrane različice in opremljenosti. Boeing pogosto ponudi popust, ki pa je seveda poslovna skrivnost.
Podjetje je v razvojni program vložilo najmanj pet milijard dolarjev oziroma dobre 4,5 milijarde evrov, kar je slaba polovica letnega proračuna Republike Slovenije.