ZASVOJENOST JE BOLEZEN

Vse več digitalne zasvojenosti

Prezgodnja in pretirana uporaba zaslonov lahko neugodno vpliva na otrokov razvoj ter telesno in duševno zdravje.
Fotografija: Videoigre omogočajo pobeg od resničnosti. FOTO: Kerkez, Getty Images
Odpri galerijo
Videoigre omogočajo pobeg od resničnosti. FOTO: Kerkez, Getty Images

November je mesec, ki ga stroka posveča ozaveščanju o zasvojenosti: to smo nekoč povezovali predvsem z rabo psihoaktivnih substanc, kot so droge in alkohol, a dandanes govorimo tudi o drugih razsežnostih odvisnosti. Uporaba interneta, videoiger, gledanje pornografije in igre na srečo so vse bolj zažrti v vsakdanjik številnih posameznikov, ki jih je zaradi rabe digitalne tehnologije čedalje več tudi v Sloveniji.

Mnogi so v nevarnem primežu sodobne tehnologije. FOTO: Artursfoto, Getty Images
Mnogi so v nevarnem primežu sodobne tehnologije. FOTO: Artursfoto, Getty Images

Spodbujajo želene občutke

Letošnji mesec preprečevanja zasvojenosti bodo zaznamovali številni dogodki, ki bodo namenjeni predvsem mladostnikom, s skupnim geslom Skupaj zmoremo več: Kaj družba daje mladim?. Kot pojasnjujejo na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje, je zasvojenost bolezen, ki vpliva na telesno in duševno stanje posameznika, prizadene njegove odnose z okolico in njegovo ustvarjalnost ter pusti posledice tako v njegovi družini kot širši okolici. O odvisnosti govorimo, ko se vedenjski vzorec, kot je uživanje droge ali brskanje po spletu, začne ponavljati iz dneva v dan ter postane središče razmišljanja in dogajanja v posameznikovem življenju. Kot rečeno, odvisnost najpogosteje povezujemo s psihoaktivnimi snovmi, kot so tobak, alkohol, zdravila in prepovedane droge, vse pogoste pa so v ospredju nekemične ali vedenjske oblike zasvojenosti, kot so igre na srečo, nakupovanje, sodobna tehnologija, tudi delo, spolnost ... Vse oblike pa imajo skupno lastnost, da povzročijo nevrološki odziv, ki aktivira sistem nagrajevanja možganov, pojasnjujejo na NIJZ, zato se posameznik vedno znova vrača k določenemu vedenju oziroma si želi čedalje več snovi, ki mu vzbuja želene občutke.

Tudi slovenski strokovnjaki ugotavljajo porast nekemičnih zasvojenosti, med katerimi zadnje čase prevladuje digitalna zasvojenost, a opozarjajo, da se pomembne omejitve in usvajanje zdravih navad začnejo v zgodnji mladosti. Prezgodnja in pretirana uporaba zaslonov lahko neugodno vpliva na otrokov razvoj ter telesno in duševno zdravje. V zadnji izdaji Mednarodne klasifikacije bolezni je med digitalnimi zasvojenostmi trenutno opredeljena le zasvojenost z videoigrami, v Sloveniji pa so po podatkih raziskave Z zdravjem povezana vedenja v šolskem obdobju iz leta 2018 znaki zasvojenosti z videoigrami prisotni pri 10,2 odstotka mladostnikov, starih 11, 13, 15 in 17 let. O vzrokih za nastanek zasvojenosti z videoigrami stroka poudarja predvsem neustrezne strategije spoprijemanja s težavami, saj se posameznik zateka v igranje zaradi težav, ki ga bremenijo v resničnem življenju, npr. v šoli, v odnosih, družini. 

Različne raziskave opozarjajo na številne posledice, povezane z uporabo konoplje. FOTO: Highgraderoots/Getty Images
Različne raziskave opozarjajo na številne posledice, povezane z uporabo konoplje. FOTO: Highgraderoots/Getty Images

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije