Kako pa diši vaša čelada?

Motoristična čelada, ki je rešila že številna življenja, je edini zakonsko obvezni del motoristove zaščitne opreme, da opravi svojo nalogo, pa mora biti vzdrževana in nepoškodovana.
Fotografija: Čelado je treba vedno dobro pripeti. FOTO: Peter Schreiber/BMW
Odpri galerijo
Čelado je treba vedno dobro pripeti. FOTO: Peter Schreiber/BMW

Motorizem je zagotovo ena prijetnejših oblik preživljanja prostega časa, a ima tudi svoja tveganja, ki izhajajo iz golega fizikalnega dejstva. Motorist v nasprotju z avtomobilistom vozi enosledno vozilo, in če iz tega ali onega razloga izgubi ravnotežje, pade z motorja. Takrat se mora izkazati ustrezna motoristična zaščitna oprema.
 

Kaj pravi medicina


Kako uporaba sodobne čelade vpliva na zapletenost motoristovih poškodb? O tem smo povprašali specialista travmatologije z ljubljanskega UKC Tomaža Randla, dr. med. Pojasni, da čelada varuje motorista pred mehanično poškodbo, ko z glavo udari ob vozišče, hkrati pa varuje možgane in ublaži njihov udarec ob lobanjo. »Zaradi negativnega pojemka možgani znotraj lobanje zanihajo in udarijo ob kost (lobanjo). Pri tem se lahko huje poškodujejo, na primer znotrajmožganska krvavitev, udarnina ali oteklina možganov. Te poškodbe so lahko smrtne ali se pozneje kažejo v obliki epileptičnih napadov, spremenjene osebnosti, nevroloških izpadov, nesposobnosti za samostojno življenje,« pojasni kirurg Randl.
Specialist travmatologije Tomaž Randl pojasnjuje, da čelada varuje motorista pred mehanično poškodbo, ko z glavo udari ob vozišče, hkrati pa varuje možgane in ublaži njihov udarec ob lobanjo. FOTO: Marko Feist
Specialist travmatologije Tomaž Randl pojasnjuje, da čelada varuje motorista pred mehanično poškodbo, ko z glavo udari ob vozišče, hkrati pa varuje možgane in ublaži njihov udarec ob lobanjo. FOTO: Marko Feist

Medicinska statistika pravi, da uporaba čelade zmanjša verjetnost poškodbe glave za 70 odstotkov in verjetnost smrti za 40 odstotkov. Travmatolog opozori, da je pri velikih hitrostih in trkih, pri katerih se telo motorista nenadoma zaustavi, negativni pojemek tolikšen, da nobena še tako dobra čelada ne more preprečiti hude poškodbe možganov. Kot še pove, so številne raziskave pokazale, da je zelo pomembno, da motorist izbere primerno velikost čelade in jo seveda pripne.

»Motoristi brez pripete čelade so petkrat pogosteje utrpeli poškodbo glave kot tisti s pripeto,« pravi in doda, da zmanjša tudi verjetnost poškodbe vratne hrbtenice.
 

Pravilna nega čelade


»Le pravilno negovana omogoči zadovoljstvo, udobno vožnjo motocikla in lahko rešuje življenja,« nam uvodoma pove poznavalec motorističnih čelad Boris Kompare, direktor velenjskega podjetja Compaco, ki pri nas zastopa znamko čelad Nolan. Pravi, da za čiščenje zunanjosti uporabimo krpo in vodo, morda malce mila.

»Nikoli ne drgnite, ampak z vodo razmehčajte zasušeno umazanijo, in sicer tako, da čez čelado položite v vodo namočeno krpo (ali papirnate brisače). Snemljivo in pralno oblazinjenje operite ročno kot nogavice, ga nežno ožemite in posušite na soncu in zraku. Za čiščenje čelade ne uporabljajte čistil za motocikle, za okna, topil in podobnih kemičnih izdelkov, ki lahko poškodujejo zgradbo plastične mase. Naše izkušnje kažejo, da agresivna topila do krhkosti poškodujejo vizir, mehanizme, prezračevalne šobe,« svetuje Kompare in doda še, da moramo opraskani vizir zamenjati.

Priporoča, da pregledamo, ali vsi mehanizmi na čeladi delujejo. Če se kateri zatika, se posvetujte s serviserjem oziroma prodajalcem, kjer ste jo kupili.
 

Zamenjamo po petih let


Sogovornika smo še vprašali, kdaj je čelada godna za zasluženi pokoj. Pravi, da se materiali starajo, in četudi ni vidnih sledi obrabe, sčasoma ne zagotavlja več optimalne zaščite. »Strokovnjaki iz laboratorijskih izkušenj svetujejo, da je treba čelado zamenjati po petih letih od nakupa,« pravi Kompare. Doda še, da jo je treba zamenjati tudi, če je utrpela hud udarec ali je bila poškodovana zaradi nepravilne uporabe. Vsekakor jo je obvezno nadomestiti z novo v primeru prometne nesreče, pa naj bo ta še tako nedolžna in čeprav na njej ni vidnih sledi udarca.
Resni prodajalci vam bodo omogočili testiranje različnih modelov, pravi Boris Kompare. FOTO: Blaž Kondža
Resni prodajalci vam bodo omogočili testiranje različnih modelov, pravi Boris Kompare. FOTO: Blaž Kondža

Stari motoristični mački verjetno ne bodo izvedeli nič zelo novega, a med nami so številni, ki so šele začeli odkrivati čare motorizma. Sogovornik vsem polaga na srce, da si za izbiro čelade vzemimo veliko časa in ne hitimo z nakupom. »To še posebno velja za tiste, ki se prvič ali po dolgem času spet odločajo za nakup. Preden se odločite za cenovni razred, raje preizkusite več različnih modelov, da dobite občutek za razlike,« pravi Kompare.

V mislih imejmo napotke našega sogovornika: čelado vedno izberimo glede na namen uporabe in vrsto motocikla, ki ga vozimo. Vsaka ima svoje specifične lastnosti, zato jih, tako kot motocikle, razvrščamo v različne kategorije. »Bodimo pozorni tudi na dejstvo, da v primerjavi z odprtimi (jet) in delno odprtimi popolnoma zaprta (integralna) varuje tudi predel brade, so pa zato odprte (jet) predvsem v vročini zračnejše.«
 

Prava velikost je ključna


»Izjemno pomembna je prava velikost. Če čelade še nikoli niste kupovali, najverjetneje ne veste, katero velikost potrebujete,« pravi sogovornik in nadaljuje: »Izmerite si obseg glave s šiviljskim metrom (tesno, v višini obrvi) in odčitajte vrednost v centimetrih. Odčitek ustreza oznaki velikosti (54 = XS, 56 = S, 58 = M, 60 = L, 62 = XL, 64 = XXL) in tako boste precej natančno ugotovili, katero velikost izbrati.«


Pravilno izbrana precej tesno zdrsne na glavo, ker je njen spodnji rob vedno bolj tesen kot ohlapen. Ustrezno velika v prvem hipu morda celo daje občutek neudobja, ker rahlo potlači ušesa, lica in občutno ovija glavo. Pretesna zelo težko zdrsne na glavo. Pritiska in opazno mečka lica, povzroča močan pritisk v predelu čela, v sencih in čelu že po krajšem času povzroči bolečine, ki hitro in neprijetno naraščajo.

Prevelika takoj daje dober občutek udobja, zračnosti, prostornosti, kar je zavajajoče. Med vožnjo pri večji hitrosti ne sedi mirno na glavi, se premika v zračnem toku, trepeta, pri visoki hitrosti se tudi dviga na glavi. Zaradi te nemirnosti omejuje pogled in utruja. Navsezadnje omogoča vstop nezaželenega zraka v notranjost (prepih). Ob udarcu pa prevelika čelada sile ne ublaži dovolj in se lahko celo sname.
 

Preizkusite jo


Zapnite čelado. Čeprav bo trgovcu morda odveč nastavljati zapenjalni jermen, si jo med pomerjanjem v trgovini skrbno namestite in pritrdite s podbradnim pasom. Notranje oblazinjenje pri novih še ni oblikovano po uporabnikovi glavi, in čeprav imate občutek, da je velikost prava, čelado poskusite s premikanjem naprej in nazaj sneti z glave. Če vam jo uspe sneti ali se z vašo pomočjo lahko premika po glavi, je prevelika oziroma njena oblika ne ustreza obliki glave.


»Resni prodajalci vam bodo omogočili testiranje različnih modelov. Prav tako vam bodo priporočili, da doma (ne med vožnjo in ne na motociklu) kupljeno čelado preizkusite tako, da jo imate zapeto na glavi kakšnih 30 ali 40 minut, še preden se boste zapeljali z motociklom. Če bi vas po tem času zaradi pritiska v predelu čela začela boleti glava, to pomeni, da je premajhna oziroma njena oblika ne ustreza obliki vaše glave. Resen prodajalec vam jo bo zamenjal s pravo velikostjo,« sklene Kompare. 

Več iz te teme:

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije