OBRATI
Kako vzdrževati avtomobil?
Za avto s 100.000 prevoženimi kilometri obstaja velika verjetnost, da jih bo ob ustreznem vzdrževanju zlahka prevozil še dvakrat, trikrat ali celo štirikrat toliko – kaj je pomembno?

Odpri galerijo
Pravilno vzdrževan in negovan avtomobil lahko brez radikalno velikih in dragih servisnih posegov prevozi več kot 300 ali 400.000 kilometrov – seveda obstajajo izjeme, kjer gre predvsem za modele s konstrukcijsko slabo zamišljenimi sklopi. FOTO: arhiv Dela
Bruno Kuzmin
03.08.2018 ob 17:05
Med ključne vplive na življenjsko dobo avtomobilske mehanike šteje dolžina voženj. Pri kratkih mestnih vožnjah motor ne doseže optimalne delovne temperature, in to je izvor številnih težav. Med zgorevanjem goriva poleg izpušnih emisij nastaja vodna para, ta pa se pri kratkih vožnjah težko povsem izloči iz motorja.

Ob izstopu iz zgorevalnega prostora se para zaradi neogretega motorja prehitro ohladi in spremeni v tekočino, nato se ta lahko meša z motornim oljem, najeda izpušne ventile in povzroča korozijske procese v izpušnem sistemu in ostalih komponentah. Kratke vožnje povzročajo še izdatno obrabo vseh premikajočih se delov motorja: mazalne lastnosti neogretega olja so v primerjavi z ogretim veliko slabše, pomikanje hladnega olja je počasno, njegovo pronicanje v najbolj odročne dele stroja pa omejeno.
Če nočemo zanemariti vozila, ne smemo spregledati navodil za njegovo uporabo. V njih najdemo ključne podatke o rednih opravilih in njihovi časovni periodiki. Enak pomen imajo poglavja s podatki o ustrezni izbiri tekočin, saj avtomobil deluje optimalno le z ustreznim motornim in zavornim oljem ter ravno prav gosto in proti zmrzali odporno hladilno tekočino. Enako velja za obrabo, ki je pri neustrezno izbranih tekočinah višja od normalne!
Nič manj ključni niso servisni posegi glede na čas in število prevoženih kilometrov, med njimi je najpomembnejša periodična menjava motornega olja. Njegova vloga je večplastna, saj maže gibljive dele motorja in veže nesnago, ki nastaja med njegovim delovanjem. Življenjska doba olja je posledično omejena s časom in količino nesnage, ki se nabira na dnu oljnega korita. Vse to spremljajo različne kemične reakcije, zaradi katerih se mazalne lastnosti olja slabšajo – to velja tudi za čas, ko avtomobila ne uporabljamo. Ne smemo pozabiti na hladilno in zavorno tekočino, olje v servovolanu in menjalniku, filtre, zavorne komponente itd.
Med uporabo avtomobila je smiselno, da smo pozorni na njegov videz, zvok in vonj. Da ga le uporabljamo, ni dovolj. Ključne so novosti in nenavadnosti, naj gre za vibracije, šklepetanje ali ječanje, neprijetne vonjave ali pojave madežev in tekočin pod vozilom ali v motornem prostoru. Taki primeri kličejo po hitrih ukrepih. Enako velja ob vklopu opozorilnih lučk, ki nakazujejo na morebitno mehansko ali elektronsko okvaro. Nepravilnosti odpravimo, preden iz majhnih prerasejo v velike in drage.
Z enako skrbnostjo se posvečamo splošnemu stanju avtomobila, z željo po dolgi življenjski dobi ga redno čistimo in negujemo. Karoserijski lak ob periodičnem čiščenju in nanosu zaščitnega sredstva ohranja lesk, pločevina pa ni tako močno podvržena korozijskim pojavom in bledenju zaradi smoga, soli in nesnage. Podobno velja za notranje materiale, na katerih v primeru nečistoč prihaja do bakterijskega gnitja, ki ga spremljajo neprijetne vonjave, kemični procesi in razjedanje.

Vse tovarniške vpoklice, naj se zdijo še tako nedolžni, velja jemati resno. FOTO: Reuters
Ob izstopu iz zgorevalnega prostora se para zaradi neogretega motorja prehitro ohladi in spremeni v tekočino, nato se ta lahko meša z motornim oljem, najeda izpušne ventile in povzroča korozijske procese v izpušnem sistemu in ostalih komponentah. Kratke vožnje povzročajo še izdatno obrabo vseh premikajočih se delov motorja: mazalne lastnosti neogretega olja so v primerjavi z ogretim veliko slabše, pomikanje hladnega olja je počasno, njegovo pronicanje v najbolj odročne dele stroja pa omejeno.
Tovarniški napotki
Če nočemo zanemariti vozila, ne smemo spregledati navodil za njegovo uporabo. V njih najdemo ključne podatke o rednih opravilih in njihovi časovni periodiki. Enak pomen imajo poglavja s podatki o ustrezni izbiri tekočin, saj avtomobil deluje optimalno le z ustreznim motornim in zavornim oljem ter ravno prav gosto in proti zmrzali odporno hladilno tekočino. Enako velja za obrabo, ki je pri neustrezno izbranih tekočinah višja od normalne!
Servisni posegi glede na čas in število prevoženih kilometrov so zelo pomembni.
Nič manj ključni niso servisni posegi glede na čas in število prevoženih kilometrov, med njimi je najpomembnejša periodična menjava motornega olja. Njegova vloga je večplastna, saj maže gibljive dele motorja in veže nesnago, ki nastaja med njegovim delovanjem. Življenjska doba olja je posledično omejena s časom in količino nesnage, ki se nabira na dnu oljnega korita. Vse to spremljajo različne kemične reakcije, zaradi katerih se mazalne lastnosti olja slabšajo – to velja tudi za čas, ko avtomobila ne uporabljamo. Ne smemo pozabiti na hladilno in zavorno tekočino, olje v servovolanu in menjalniku, filtre, zavorne komponente itd.
Prisluhnimo avtomobilu
Med uporabo avtomobila je smiselno, da smo pozorni na njegov videz, zvok in vonj. Da ga le uporabljamo, ni dovolj. Ključne so novosti in nenavadnosti, naj gre za vibracije, šklepetanje ali ječanje, neprijetne vonjave ali pojave madežev in tekočin pod vozilom ali v motornem prostoru. Taki primeri kličejo po hitrih ukrepih. Enako velja ob vklopu opozorilnih lučk, ki nakazujejo na morebitno mehansko ali elektronsko okvaro. Nepravilnosti odpravimo, preden iz majhnih prerasejo v velike in drage.
Dober serviserKljučno vlogo pri vzdrževanju življenjske kondicije avtomobila igra serviser. Naj bo zaupanja vreden in dobro usposobljen, kar pomeni, da mora imeti veliko izkušenj z avtomobilom naše znamke. Zgolj ob takšnem pristopu in izpolnjenih omenjenih predpogojih lahko pričakujemo, da nam bo jekleni konjiček služil zvesto in nič problematično dvesto, tristo ali več tisoč kilometrov.
Z enako skrbnostjo se posvečamo splošnemu stanju avtomobila, z željo po dolgi življenjski dobi ga redno čistimo in negujemo. Karoserijski lak ob periodičnem čiščenju in nanosu zaščitnega sredstva ohranja lesk, pločevina pa ni tako močno podvržena korozijskim pojavom in bledenju zaradi smoga, soli in nesnage. Podobno velja za notranje materiale, na katerih v primeru nečistoč prihaja do bakterijskega gnitja, ki ga spremljajo neprijetne vonjave, kemični procesi in razjedanje.
Več iz te teme:
Priporočamo
Spolno jih je zlorabljala v domu ostarelih, našli tudi zverinske posnetke
Srce parajoče: 20-letnik najprej postal junak, nato je izgubil življenje (FOTO)
Svetovni zvezdnik raztrgal Raaya in ekipo, video pa so zmanipulirali (VIDEO)
Trumpov sin obiskal Beograd, Vučić mu je pripravil posebno jed: »Ponujati škampe bi bilo neumno« (FOTO)
Komentarji:
Priporočamo
Spolno jih je zlorabljala v domu ostarelih, našli tudi zverinske posnetke
Srce parajoče: 20-letnik najprej postal junak, nato je izgubil življenje (FOTO)
Svetovni zvezdnik raztrgal Raaya in ekipo, video pa so zmanipulirali (VIDEO)
Trumpov sin obiskal Beograd, Vučić mu je pripravil posebno jed: »Ponujati škampe bi bilo neumno« (FOTO)