2021

Krize in rekordi

Leto 2021: težave z dobavami, izjemi le Azijci in Tesla.
Fotografija: Šef VW Herbert Diess je na razstavi v Münchnu nemški kanclerki Angeli Merkel pokazal koncept malega elektroavtomobila. FOTO: Wolfgang Rattay/Reuters
Odpri galerijo
Šef VW Herbert Diess je na razstavi v Münchnu nemški kanclerki Angeli Merkel pokazal koncept malega elektroavtomobila. FOTO: Wolfgang Rattay/Reuters

Glavna tema minulega leta v avtomobilski panogi je bilo pomanjkanje polprevodnikov – v svetovnem pogledu naj bi po oceni Alix Partners industrija zaradi tega letos izgubila 7,7 milijona avtomobilov. Polprevodnikov je začelo primanjkovati že jeseni 2020, ker so avtomobilisti zaradi zdravstvene krize ustavili naročila, ko pa so znova zagnali tekoče trakove, so padli na konec čakalne vrste, kajti proizvodnja zabavne elektronike se ni ustavljala, ravno nasprotno.

Adria Mobil je letos že zapolnjena z naročili. FOTO: Adria Mobil
Adria Mobil je letos že zapolnjena z naročili. FOTO: Adria Mobil
Kot je dejal direktor Porscheja Slovenija Danilo Ferjančič, so imeli na najbolj kritični točki oktobra lani v centralnih skladiščih v Kopru in Logatcu, kjer imajo običajno 4000 vozil, teh le še 250. Cene ob pomanjkanju avtomobilov po navadi zrastejo, pri njih so letos za tri do pet odstotkov. Kot nam je dejal prvi mož skupine Emil Frey v Sloveniji Jožko Tomšič, so se še bolj kot novi dražili rabljeni. Poleti smo pisali, da je bilo na dopustniških destinacijah za najem avtomobila treba plačati nekajkrat več kot pred krizo.

Slovenski uradni trg naj bi bil sicer konec leta blizu lanske ravni, a vendarle petino pod predkriznim letom 2019. Podobno velja za Evropo. Vsaj nekateri pa so v EU letos imeli tudi precejšnjo rast. Posamezni azijski proizvajalci, na primer Hyundai, Kia, Toyota, ki imajo očitno boljše dobave, so imeli dovolj avtomobilov, kar je tudi poduk za evropske znamke.

Elektrifikacija

Če se je elektrifikaciji nekaj časa najbolj posvečala Kitajska in ji je v zadnjih letih začela močno slediti Evropa, so zdaj na tej poti tudi ZDA. To velja tudi za ameriška velikana Ford in General Motors, ki bosta sledila Tesli. Ta ima za seboj še eno bolj ali manj zvezdniško leto. Po oceni naj bi lani po svetu prodala rekordnih 900.000 tesel (lani pol milijona) in letos, ko bo že delovala njena nova tovarna v Berlinu, že 1,5 milijona.

Potem ko je bil Volkswagnov najprestižnejši del Porsche že doslej pomemben delničar hrvaškega Rimca, so zdaj v to navezo vključili še njihovo najbolj butično znamko Bugatti, ki ji bo v prihodnje ritem dajal prav 33-letni Mate Rimac. Ta v Veliki Nedelji gradi proizvodno-raziskovalni center za kar 2500 ljudi.

Mate Rimac je s svojim podjetjem v lanskem letu dobil veliko priznanje – v prihodnje bo vodil tudi znamko Bugatti. FOTO: Rimac Automobili
Mate Rimac je s svojim podjetjem v lanskem letu dobil veliko priznanje – v prihodnje bo vodil tudi znamko Bugatti. FOTO: Rimac Automobili
V ZDA je končno začela delovati znamka Lucid, ki je pripravila nadvse zmogljivo zelo luksuzno elektrolimuzino z velikim dosegom; prav tako s težavami, a vendarle so prvi model, električni poltovornjak R1T, začeli izdelovati pri podjetju Rivian, ki je ob debiju na borzi doživelo izjemno rast. Iz Kitajske pač prihajajo novinci kot Xpeng ali Nio, ki začenjajo prodajo v Evropi. Zanimiv je Nio, ki poskuša s sistemom postaj, na katerih avtomobil izpraznjeno baterijo zamenja za polno.

Kaj pa klasika?

Če malce pustimo električne načrte, so na vrhu prodajne lestvice še klasično gnane kompaktne ali manjše kombilimuzine in športni terenci manjših mer. Po podatkih Jata Dynamics je bil lani v EU še vedno najbolje prodajan model volkswagen golf, za njim dacia sandero in renault clio. Je pa že nekje na spodnjem robu absolutne dvajseterice električni tesla 3, ki je bil septembra celo najbolje prodajan avtomobil sploh. Pri nas so bili po podatkih družbe Ardi Int. do vključno novembra na vrhu renault clio, volkswagen T-cross in renault captur, pri električnih pa volkswagen ID.4, malce pred teslo model 3 in renaultom zoe.

Clia so tudi letos izdelovali v novomeškem Revozu, kjer pa niso imeli dobrega leta. Sredi novembra so za nedoločen čas zmanjšali število zaposlenih z dveh na le eno izmeno in pol. Takrat so ocenili, da bodo letos izdelali le dobrih 100.000 avtomobilov, kar je daleč od nekdanjih 200.000.

Dobro leto še je imela novomeška Adria Mobil. Tudi tam so sicer imeli nekaj ustavitev zaradi pomanjkanja baznih vozil, a za letos sp že zapolnjeni z naročili – panoga vozil za rekreacijo je že četrto leto v zagonu, kriza zaradi covida jo je še okrepila. 

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije