Motociklizem in zima
Nekoč so bili kolesa in motocikli osnovno prevozno sredstvo ne glede na letni čas; z razvojem sodobne elektronike so današnji motocikli varnejši od svojih prednikov. Ali to velja tudi pozimi, smo vprašali Vojka Safrana, inštruktorja varne vožnje in nosilca programov varne vožnje za motoriste v centru varne vožnje AMZS na Vranskem. V poslabšanih voznih razmerah, nam je odgovoril, je zaviranje z zavornim sistemom ABS, s katerim morajo biti od leta 2017 serijsko opremljena vsa motorna kolesa s prostornino nad 125 kubičnih centimetrov, bistveno lažje in bolj varno.
»Zelo priporočljiv je tudi sistem, ki preprečuje zdrs pogonskega kolesa. V poslabšanih voznih razmerah se lahko pogonsko kolo pri pospeševanju hitro zavrti v prazno in vozniku povzroči veliko nevšečnosti,« pravi Safran in dodaja: »Tehnološko gledano so motorna kolesa precej varnejša, ne smemo pa pozabiti, da imajo tudi precej več moči, kar zahteva od voznika več znanja, občutka za vožnjo, predvsem pa strpnosti. Tudi razvoj pnevmatik je močno napredoval.«
Zimske pnevmatike
Za skuterje so na voljo celo prave zimske pnevmatike z oznako M+S, ki so izdelane iz podobne gumene mešanice kot avtomobilske pnevmatike in imajo po tekalni površini zimske lamele. »Zimske pnevmatike so za zimski čas primernejše, vožnja pa bo varnejša in prijetnejša. Malo za šalo, veliko pa zares: tudi pozimi naši zvesti pismonoše dostavljajo pošto na motociklih in sami lahko preverite, kakšna je videti zimska pnevmatika,« pravi Safran.
Akumulator je dobro občasno napolniti.
Kot še poudarja, ne smemo pozabiti, da ima motorno kolo ne glede na varnostna pomagala samo dve kolesi in za dve bančni kartici stika s podlago. »Zavedati pa se moramo, da že v običajnih okoliščinah drugi udeleženci v prometu motorista hitro spregledajo, pozimi pa je velikokrat slaba vidljivost, kar vse samo še poslabša,« sklene Safran.
Priprava na zimovanje
Če smo se odločili, da motocikla v mrzlih in mokrih mesecih ne bomo vozili, pa bi radi, da nas bo po zimskem spanju pričakal v dobri formi, ga najprej skrbno očistimo in posušimo. Vse kromirane dele namažemo ali nabrizgamo s protikorozivnim sprejem, gumirane pa je najbolje namazati z glicerinom ali primernim sredstvom za zaščito gumiranih delov. Bočnic pnevmatik raje ne mažimo, saj sredstvo lahko pride na kotalno površino, kar pa povzroči slabši oprijem pnevmatike. Namažemo še vse gibljive dele, ročke sklopke, stopalke zavor in podobno. Pri vodno hlajenih motorjih preverimo raven hladilne tekočine. Ne pozabimo očistiti in namazati pogonske verige.
Vožnjo z običajnim motorjem, ki ima klasične pnevmatike, v prometu odsvetujemo, saj se prej ali slej lahko slabo konča, pravi Vojko Safran.
Da se pnevmatike ne bodo poškodovale, je najbolje, da motocikel prezimuje s kolesi, dvignjenimi od tal. Za to potrebujemo posebna stojala, ki so na voljo v specializiranih trgovinah. Če takšen dvig ni možen, ga postavimo vsaj na glavno stojalo, kar bo razbremenilo pnevmatike. Če nimamo glavnega stojala, pa je priporočljivo, da enkrat na teden malo obrnemo kolesi.
Skrbno z akumulatorjem
Motoristi se spomladi najpogosteje srečujejo s težavico, da motorno kolo zaradi opešanega akumulatorja ne zažene. Motocikel, predvsem tisti novejšega letnika, namreč tudi v mirovanju porablja energijo iz akumulatorja – sicer zanemarljivo, a če stoji več mesecev, bo akumulator izgubil toliko energije, da ne bo več zagnal motorja.
Da ne bomo na začetku prihodnje motoristične sezone slabe volje, poskrbimo za zimsko nego akumulatorja. Tega lahko odklopimo, odstranimo z motocikla in damo v suh in topel prostor ter ga občasno priključimo na polnilnik akumulatorjev. Lahko pa ga pustimo na motociklu in ga občasno polnimo z namenskim polnilnikom. Serviserji motociklov še svetujejo, da motor med zimovanjem občasno zaženemo. Morda bomo ob občasnem zagonu lažje pričakali naslednjo sezono.
Bencin natočimo do vrha
Pred zimovanjem se motoristi pogosto sprašujejo, ali naj posodo z gorivom napolnijo do vrha ali celo izpraznijo celotni sistem. Strokovnjaki pravijo, da nekajmesečno mirovanje ne bi smelo privesti do bistvenih sprememb v gorivu, ki bi spomladi zahtevale posebne ukrepe za ponovni zagon. Svetujejo še, da motocikel prezimi s polno posodo za gorivo, s čimer preprečimo pretirano nabiranje kondenzirane vlage v njej, ki lahko škodljivo vpliva na delovanje vbrizgalnega sistema.