SAMODEJNO
Opozorilo: podatki v vašem avtu so le vaši
Lastnik avtomobila mora biti lastnik podatkov iz avtomobila, pravijo avtomobilski klubi in FIA. Potrošniki ne morejo preprečiti tega, da avtomobili samodejno pošiljajo podatke proizvajalcem.
Odpri galerijo
Živimo v časih, ko so podatki ena najbolj cenjenih valut na svetu. Proizvajalci sodobne tehnologije nam v zameno za podatke o nas in naših navadah ponujajo brezplačno uporabo programske opreme (pomislimo samo na pametne telefone in google), spletna družabna omrežja (in spet google) mastno služijo s posredovanjem teh podatkov oglaševalcem in drugim podjetjem, uporabljajo jih različna analitske družbe za predvidevanje političnih dogodkov in vplivanje nanje.
V časih, ko se vse vrti okoli pametnih naprav in povezljivosti, ni čudno, da so zdaj na vrsti avtomobili.
Sodobni avtomobili so povezani. Zaradi sodobne tehnologije so varnejši, učinkovitejši in bolj prijazni do okolja. A tukaj se pojavi problem, s katerim se ubadamo že na svetovnem spletu in pri drugih pametnih napravah. Proizvajalci avtomobilov spremljajo in beležijo podatke iz svojih vozil, ki so povezana z internetom. V pomnilnikih avtomobilskih računalniških sistemov hranijo celo vrsto podatkov o delovanju različnih sistemov avtomobila, iz katerih pa je mogoče pridobiti podatke, ki posegajo v področje zasebnosti. Pri tem pa le malokdo ve, katere podatke avtomobili zbirajo, kam jih pošiljajo, kdo jih pregleduje in komu koristijo.
Glavna težava pri tem je, da potrošniki ne morejo preprečiti tega, da avtomobili samodejno pošiljajo podatke proizvajalcem. Medtem ko pri programski opremi in digitalnih storitvah na pametnih telefonih človek še nekako sprejme, da se mora odpovedati delčku zasebnosti v zameno za brezplačno uporabo aplikacij in storitev, kot so, denimo, googlovi zemljevidi ali facebook, je pri avtomobilih to malo drugače.
A pri pametnem telefonu se lahko odločimo, da določene storitve ali aplikacije ne bomo uporabljali, saj nobena ni življenjskega pomena, kaj pa pri avtu? Se ne bomo strinjali s pogoji uporabe in pošiljanjem podatkov proizvajalcu, pa nam ne bo delal infozabavni sistem? Bomo rekli, da se ne strinjamo s pogoji uporabe asistenčnih sistemov in tvegali nesrečo?
Mednarodna avtomobilistična zveza Fia in avtomobilski klubi, med njimi tudi Avto-moto zveza Slovenije (AMZS), zato s kampanjo Moj avto – moji podatki poudarjajo pomen varstva osebnih podatkov, ki jih sodobni avtomobili zbirajo in posredujejo proizvajalcem brez vednosti in soglasja lastnika oziroma voznika.
Avtomobilski klubi pozivajo k zaščiti podatkov (zakonodaja bi morala voznikom omogočati, da zadržijo lastniške pravice nad podatki in da glede uporabe podatkov sami dajo soglasje, kako so ti lahko uporabljeni), prosti izbiri (vozniki bi morali imeti pravico do avtomobilskega servisa po lastni izbiri) in pravični konkurenci (ponudniki servisnih storitev bi morali imeti pravico do razvijanja varnih produktov in funkcionalnosti).
Vozniki in uporabniki avtomobilov imajo pravico vedeti, kaj vse beležijo avtomobili, poleg tega bi moral voznik, se pravi lastnik podatkov, sam odločati o tem, katere (če sploh) podatke bo delil in komu jih bo zaupal. Fia in avtomobilski klubi so zato v okviru kampanje Moj avto – moji podatki okrepili prizadevanja, s katerimi želijo oblikovalce politik in zakonodajalce spodbuditi k ozaveščanju javnosti glede zbiranja in posredovanja podatkov v avtomobilih, pri tem pa jih pozivajo k varovanju osebnih podatkov in upoštevanju načela o pravičnem trgu glede servisnih storitev, vezanih na povezane avtomobile.
"Po Fijinih raziskavah bodo imeli vozniki in neodvisni ponudniki servisnih storitev zaradi digitalnih ovir izdelovalcev avtomobilov (ti so razvili modele dostopa do podatkov, zaradi katerih so podatki avtomobila dostopni le prek njihovih strežnikov) do leta 2030 za 65 milijard evrov stroškov. Na slabšem bo celotna družba, ker bodo potrošniki imeli manj izbire, manj bo konkurence in manj inovacij za varnejše, čistejše in učinkovitejše avtomobile. To vprašanje je zato treba urediti z novo zakonodajo, ki bo potrošnikom zagotovila izbiro, varstvo podatkov in kibernetsko varnost,« je dejal generalni sekretar AMZS Jure Kostanjšek.
Kakor je povedal, avtomobilski klubi in Fia od izdelovalcev avtomobilov zahtevajo, "naj javno objavijo seznam vseh podatkov, ki jih zbirajo in beležijo njihovi avtomobili. Ti seznami morajo biti za lastnike avtomobilov javno dostopni. Zahtevamo tudi, da do teh podatkov ob lastnikih lahko dostopajo tudi neodvisni serviserji in avtomobilski klubi, če jim to dovoli lastnik. Avtomobilski izdelovalci morajo te podatke ustrezno zaščititi in onemogočiti dostop tistim, ki za to nimajo dovoljenja." Kostanjšek je še dodal, da si 95 odstotkov potrošnikov želi tovrstnih sprememb, in sklenil: "Ne smemo več izgubljati časa. Lastnik avtomobila mora (p)ostati lastnik podatkov iz avtomobila!"
V časih, ko se vse vrti okoli pametnih naprav in povezljivosti, ni čudno, da so zdaj na vrsti avtomobili.
Pošiljanje podatkov
Sodobni avtomobili so povezani. Zaradi sodobne tehnologije so varnejši, učinkovitejši in bolj prijazni do okolja. A tukaj se pojavi problem, s katerim se ubadamo že na svetovnem spletu in pri drugih pametnih napravah. Proizvajalci avtomobilov spremljajo in beležijo podatke iz svojih vozil, ki so povezana z internetom. V pomnilnikih avtomobilskih računalniških sistemov hranijo celo vrsto podatkov o delovanju različnih sistemov avtomobila, iz katerih pa je mogoče pridobiti podatke, ki posegajo v področje zasebnosti. Pri tem pa le malokdo ve, katere podatke avtomobili zbirajo, kam jih pošiljajo, kdo jih pregleduje in komu koristijo.
Glavna težava pri tem je, da potrošniki ne morejo preprečiti tega, da avtomobili samodejno pošiljajo podatke proizvajalcem. Medtem ko pri programski opremi in digitalnih storitvah na pametnih telefonih človek še nekako sprejme, da se mora odpovedati delčku zasebnosti v zameno za brezplačno uporabo aplikacij in storitev, kot so, denimo, googlovi zemljevidi ali facebook, je pri avtomobilih to malo drugače.
A pri pametnem telefonu se lahko odločimo, da določene storitve ali aplikacije ne bomo uporabljali, saj nobena ni življenjskega pomena, kaj pa pri avtu? Se ne bomo strinjali s pogoji uporabe in pošiljanjem podatkov proizvajalcu, pa nam ne bo delal infozabavni sistem? Bomo rekli, da se ne strinjamo s pogoji uporabe asistenčnih sistemov in tvegali nesrečo?
Mednarodna kampanja
Mednarodna avtomobilistična zveza Fia in avtomobilski klubi, med njimi tudi Avto-moto zveza Slovenije (AMZS), zato s kampanjo Moj avto – moji podatki poudarjajo pomen varstva osebnih podatkov, ki jih sodobni avtomobili zbirajo in posredujejo proizvajalcem brez vednosti in soglasja lastnika oziroma voznika.
Lastnik avtomobila mora (p)ostati lastnik podatkov iz avtomobila!
Avtomobilski klubi pozivajo k zaščiti podatkov (zakonodaja bi morala voznikom omogočati, da zadržijo lastniške pravice nad podatki in da glede uporabe podatkov sami dajo soglasje, kako so ti lahko uporabljeni), prosti izbiri (vozniki bi morali imeti pravico do avtomobilskega servisa po lastni izbiri) in pravični konkurenci (ponudniki servisnih storitev bi morali imeti pravico do razvijanja varnih produktov in funkcionalnosti).
Poziv proizvajalcem
Vozniki in uporabniki avtomobilov imajo pravico vedeti, kaj vse beležijo avtomobili, poleg tega bi moral voznik, se pravi lastnik podatkov, sam odločati o tem, katere (če sploh) podatke bo delil in komu jih bo zaupal. Fia in avtomobilski klubi so zato v okviru kampanje Moj avto – moji podatki okrepili prizadevanja, s katerimi želijo oblikovalce politik in zakonodajalce spodbuditi k ozaveščanju javnosti glede zbiranja in posredovanja podatkov v avtomobilih, pri tem pa jih pozivajo k varovanju osebnih podatkov in upoštevanju načela o pravičnem trgu glede servisnih storitev, vezanih na povezane avtomobile.
"Po Fijinih raziskavah bodo imeli vozniki in neodvisni ponudniki servisnih storitev zaradi digitalnih ovir izdelovalcev avtomobilov (ti so razvili modele dostopa do podatkov, zaradi katerih so podatki avtomobila dostopni le prek njihovih strežnikov) do leta 2030 za 65 milijard evrov stroškov. Na slabšem bo celotna družba, ker bodo potrošniki imeli manj izbire, manj bo konkurence in manj inovacij za varnejše, čistejše in učinkovitejše avtomobile. To vprašanje je zato treba urediti z novo zakonodajo, ki bo potrošnikom zagotovila izbiro, varstvo podatkov in kibernetsko varnost,« je dejal generalni sekretar AMZS Jure Kostanjšek.
Zakonodaja mora potrošnikom zagotoviti izbiro, varstvo podatkov in kibernetsko varnost.
Kakor je povedal, avtomobilski klubi in Fia od izdelovalcev avtomobilov zahtevajo, "naj javno objavijo seznam vseh podatkov, ki jih zbirajo in beležijo njihovi avtomobili. Ti seznami morajo biti za lastnike avtomobilov javno dostopni. Zahtevamo tudi, da do teh podatkov ob lastnikih lahko dostopajo tudi neodvisni serviserji in avtomobilski klubi, če jim to dovoli lastnik. Avtomobilski izdelovalci morajo te podatke ustrezno zaščititi in onemogočiti dostop tistim, ki za to nimajo dovoljenja." Kostanjšek je še dodal, da si 95 odstotkov potrošnikov želi tovrstnih sprememb, in sklenil: "Ne smemo več izgubljati časa. Lastnik avtomobila mora (p)ostati lastnik podatkov iz avtomobila!"