FORD T
Vse najboljše, pločevinasta Lizzie!
Pred dnevi je minilo 110 let, odkar je s tovarniški trakov prvič zapeljal znameniti ford T, znan pod imenom Tin Lizzie, pločevinasta Lizzie; med septembrom 1908 in oktobrom 1927 ga je proizvajalo podjetje Ford Motor Company v lasti Henryja Forda.
Odpri galerijo
Na splošno velja za prvi široko dostopen avtomobil, ki je omogočil avtomobilsko potovanje srednjemu sloju Američanov. Široko dostopnost z relativno nizko ceno so omogočile nekatere Fordove inovacije, vključujoč proizvodnjo na tekočem traku namesto ročnega sestavljanja na enem kraju. Fordov model T je pogosto omenjen tudi kot najvplivnejši avtomobil 20. stoletja.
Henry Ford, ameriški industrialec, se je rodil 30. julija 1863 v okraju Wayne (danes del kraja Dearborn v državi Michigan v ZDA). Umrl je 7. aprila 1947 v Dearbornu. Znan je predvsem kot ustanovitelj podjetja Ford Motor Company. Ključni del njegove vizije svetovne družbe je bilo potrošništvo, kar je želel doseči z vzpostavljanjem poceni množične proizvodnje dobrin ob hkratnih visokih plačah za delavce. Ta koncept danes po njem imenujemo fordizem.
Rezultat njegovega prizadevanja za znižanje stroškov proizvodnje je bilo poleg uvedbe tekočega traku več tehnoloških in organizacijskih inovacij, med njimi sistem franšiz, prek katerih je obvladoval omrežje prodajaln po vsej Severni Ameriki in v večjih mestih na vseh drugih celinah. Podjetje je zaslovelo z avtomobilom ford T, ki je prišel na trg leta 1908. Pomenil je prelomnico v prometu in industrijski proizvodnji na splošno. Zato je Henry Ford postal eden najbogatejših in najbolj znanih ljudi na svetu.
Od ustanovitve podjetja leta 1903 do proizvodnje modela T je Henry Ford izdelal ali preizkusil več različnih avtomobilov. Čeprav je začel z modelom A, ni izdelal 19 modelov (od A do T po angleški abecedi); nekateri niso prešli faze prototipa. Zadnji produkcijski model pred modelom T je bil S, nadgrajena verzija dotedanjega največjega uspeha podjetja, modela N. Naslednik (v letih 1927–1931) je bil model A (in ne model U). Tovarna je ime novega modela A opravičevala s trditvijo, da je nov avtomobil tak preskok s starega, da je Ford želel začeti povsem znova od črke A. Izjava je posledica dejstva, da je bil model T po skoraj 20 letih proizvodnje tudi za tiste čase že precej zastarel.
Model T je bil prvi na tekočem traku množično proizvedeni avtomobil z zamenljivimi rezervnimi deli. Henry Ford je o vozilu povedal: »Sestavil bom avtomobil za množice. Dovolj bo velik za družino, toda dovolj majhen, da ga bo lahko upravljal in vzdrževal posameznik. Izdelan bo iz najboljših materialov, s pomočjo najboljših delavcev, po najenostavnejšem načrtu, ki ga lahko predlaga sodobno načrtovanje. Toda na voljo bo tudi po tako nizki ceni, da ne bo nihče, ki zasluži dobro plačo, ostal brez njega – in bo z njim v krogu družine užival blagoslov zadovoljnih uric v čudovitih božjih kotičkih v naravi.«
Forda T srečujemo tudi na slovenskih tleh, čeprav jih med ljubitelji starodobnikov ni veliko. Pogosteje se pojavlja model A; teh je kar več pri slovenskih ljubiteljih starih vozil. Forda T bomo zagotovo videli na stalni razstavi Naš dragi avto v Tehniškem muzeju Slovenije v Bistri.
Boris Brovinsky, vodja prometnega oddelka, pravi, da je bil ford T na slovenskih tleh ne le prisoten, temveč – glede na njegovo zastopanost med drugimi znamkami – tudi dokaj priljubljen: »Vsekakor je bil za naše razmere še vedno predrag, da bi lahko postal dostopen vsakomur, a sta njegova zasnova in cena v primerjavi s konkurenco vendarle naredili svoje. Kratek čas, to je v 20. letih prejšnjega stoletja, je v naši bližini, v Trstu, delovala tudi tovarna, ki je, še preden bi lahko osvojila proizvodnjo v popolnejšem obsegu, tudi zaprla vrata. Forda T iz naše zbirke je muzej kupil leta 1973 v Beogradu.«
Glede zanimivosti velja omeniti, da so posamezne karoserijske delavnice forde T konec 20. in v 30. letih tudi pri nas predelovale v dostavna ali druga namenska vozila. V Arhivu Slovenije je za leta okoli 1929/30 še nekaj ohranjenih prijav avtomobilov s fotografijami in lastniki. Med njimi so tudi fordi T in TT (gospodarska izvedba – lahki tovornjaki, avtobusi na osnovi forda T).
Spodbujanje potrošništva
Henry Ford, ameriški industrialec, se je rodil 30. julija 1863 v okraju Wayne (danes del kraja Dearborn v državi Michigan v ZDA). Umrl je 7. aprila 1947 v Dearbornu. Znan je predvsem kot ustanovitelj podjetja Ford Motor Company. Ključni del njegove vizije svetovne družbe je bilo potrošništvo, kar je želel doseči z vzpostavljanjem poceni množične proizvodnje dobrin ob hkratnih visokih plačah za delavce. Ta koncept danes po njem imenujemo fordizem.
Rezultat njegovega prizadevanja za znižanje stroškov proizvodnje je bilo poleg uvedbe tekočega traku več tehnoloških in organizacijskih inovacij, med njimi sistem franšiz, prek katerih je obvladoval omrežje prodajaln po vsej Severni Ameriki in v večjih mestih na vseh drugih celinah. Podjetje je zaslovelo z avtomobilom ford T, ki je prišel na trg leta 1908. Pomenil je prelomnico v prometu in industrijski proizvodnji na splošno. Zato je Henry Ford postal eden najbogatejših in najbolj znanih ljudi na svetu.
Od ustanovitve podjetja leta 1903 do proizvodnje modela T je Henry Ford izdelal ali preizkusil več različnih avtomobilov. Čeprav je začel z modelom A, ni izdelal 19 modelov (od A do T po angleški abecedi); nekateri niso prešli faze prototipa. Zadnji produkcijski model pred modelom T je bil S, nadgrajena verzija dotedanjega največjega uspeha podjetja, modela N. Naslednik (v letih 1927–1931) je bil model A (in ne model U). Tovarna je ime novega modela A opravičevala s trditvijo, da je nov avtomobil tak preskok s starega, da je Ford želel začeti povsem znova od črke A. Izjava je posledica dejstva, da je bil model T po skoraj 20 letih proizvodnje tudi za tiste čase že precej zastarel.
Model T je bil prvi na tekočem traku množično proizvedeni avtomobil z zamenljivimi rezervnimi deli. Henry Ford je o vozilu povedal: »Sestavil bom avtomobil za množice. Dovolj bo velik za družino, toda dovolj majhen, da ga bo lahko upravljal in vzdrževal posameznik. Izdelan bo iz najboljših materialov, s pomočjo najboljših delavcev, po najenostavnejšem načrtu, ki ga lahko predlaga sodobno načrtovanje. Toda na voljo bo tudi po tako nizki ceni, da ne bo nihče, ki zasluži dobro plačo, ostal brez njega – in bo z njim v krogu družine užival blagoslov zadovoljnih uric v čudovitih božjih kotičkih v naravi.«
Priljubljen tudi v Sloveniji
Forda T srečujemo tudi na slovenskih tleh, čeprav jih med ljubitelji starodobnikov ni veliko. Pogosteje se pojavlja model A; teh je kar več pri slovenskih ljubiteljih starih vozil. Forda T bomo zagotovo videli na stalni razstavi Naš dragi avto v Tehniškem muzeju Slovenije v Bistri.
Boris Brovinsky, vodja prometnega oddelka, pravi, da je bil ford T na slovenskih tleh ne le prisoten, temveč – glede na njegovo zastopanost med drugimi znamkami – tudi dokaj priljubljen: »Vsekakor je bil za naše razmere še vedno predrag, da bi lahko postal dostopen vsakomur, a sta njegova zasnova in cena v primerjavi s konkurenco vendarle naredili svoje. Kratek čas, to je v 20. letih prejšnjega stoletja, je v naši bližini, v Trstu, delovala tudi tovarna, ki je, še preden bi lahko osvojila proizvodnjo v popolnejšem obsegu, tudi zaprla vrata. Forda T iz naše zbirke je muzej kupil leta 1973 v Beogradu.«
15 milijonov fordov T so izdelali v Michiganu.
Glede zanimivosti velja omeniti, da so posamezne karoserijske delavnice forde T konec 20. in v 30. letih tudi pri nas predelovale v dostavna ali druga namenska vozila. V Arhivu Slovenije je za leta okoli 1929/30 še nekaj ohranjenih prijav avtomobilov s fotografijami in lastniki. Med njimi so tudi fordi T in TT (gospodarska izvedba – lahki tovornjaki, avtobusi na osnovi forda T).