ZARAČUNAVANJE STROŠKOV
To je razlog, da bodo nekateri Slovenci plačevali več
Rešitev, ki jo je našlo ministrstvo, po mnenju Zveze potrošnikov Slovenije ni dobra.
Odpri galerijo
LJUBLJANA – Poleg drugih sprememb predlog novega stanovanjskega zakona predvideva tudi drugačen način zaračunavanja nekaterih skupnih stroškov v večstanovanjskih stavbah. Stroške za čiščenje skupnih prostorov večstanovanjskih stavb, odvoz smeti in skupno elektriko bi se po novem zaračunavali po velikosti ogrevalne površine posameznih stanovanj. Ti stroški se zdaj zaračunavajo po številu uporabnikov v posameznih stanovanjih.
Predlog je sprožil marsikatere pomisleke, med drugim, da ena oseba, ki živi v 80 kvadratnih metrov velikem stanovanju verjetno ne proizvede več smeti oziroma ne porabi več elektrike kot tri osebe, ki živijo v 55 kvadratnih metrov velikem stanovanju.
Preberite še:
Takemu predlogu delitve stroškov nasprotujejo tudi pri Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). »Menimo, da je predlog izrazito nepravičen, saj je obseg/višina stroškov za porabo vode, kanalščine, skupne elektrike, odvoz odpadkov, komunalnih stroškov, čiščenje prostorov in čiščenje kanalizacije, dejansko odvisen od števila oseb, ki bivajo v stanovanju, ne pa od velikosti stanovanja,« svoje nasprotovanje pojasnjujejo pri ZPS. Zakaj se je predlagalec zakona odločil za tako rešitev, jim ni poznano, predvidevajo pa, da je razlog v tem, da je v praksi upravnik v posameznih primerih težko pridobil točne podatke o številu oseb, ki bivajo v posamezni enoti večstanovanjske stavbe.
In res, na ministrstvu za okolje in prostor (MOP), ki je pripravilo predlog novega zakona, so nam pojasnili, da so se za spremembo odločili, »ker je v stanovanjskih blokih, posebej večjih in starejših, težko vzdrževati pregled nad številom prebivalcev. Po uveljavitvi zakonodaje o varovanju osebnih podatkov je pregled nad stanjem še težji. Vstop v stanovanje je v Sloveniji namreč zelo omejen, saj 36. člen Ustave RS določa, da je stanovanje nedotakljivo in da nihče ne sme brez odločbe sodišča proti volji stanovalca vstopiti v njegovo stanovanje.«
Na MOP pogosto prejemajo pritožbe tako upravnikov kot etažnih lastnikov, da posamezni uporabniki stanovanj upravnikom ne sporočajo pravega števila oseb. V primeru pritožb stanovalcev upravniki niso imeli vzvoda, da bi z gotovostjo določili pravilno število oseb, ki uporablja določeno stanovanje. Posebej pereč je bil ta problem v objektih, kjer so se stanovanja oddajala prek portala AIRbnb, saj je bilo število oseb praktično vsak teden drugačno, pravijo na ministrstvu. Zato bodo predlagali, da se stroški, ki se trenutno še delijo po številu uporabnikov, v bodoče delijo po površini, razen če se etažni lastniki sami v določeni stavbi ne bodo s pogodbo o medsebojnih razmerjih dogovorili za drugačen ključ delitve teh stroškov.
Vendar pa v ZPS menijo, da bi bilo treba najti drugačno rešitev in taka določila, ki so se v praksi težje izvajala, nadgraditi oziroma upravniku zagotoviti natančnejšo oziroma dodatno pravno podlago za pridobivanje točnega podatka o številu oseb v posameznem stanovanju. Hkrati bi bilo treba določiti tudi ustrezno podlago za sankcioniranje morebitnih kršitev. »S tem bi se po našem mnenju lahko ohranila obstoječa, pravičnejša rešitev, tj. obračunavanje nekaterih stroškov po številu uporabnikov posamezne enote,« pravijo pri ZPS, ob tem pa poudarjajo, da bo predlagana sprememba stanovanjskega zakona pomenila izrazito slabši ekonomski položaj enočlanskih gospodinjstev, izmed katerih jih velika večina že zdaj sodi v ranljivo skupino.
Predlog je sprožil marsikatere pomisleke, med drugim, da ena oseba, ki živi v 80 kvadratnih metrov velikem stanovanju verjetno ne proizvede več smeti oziroma ne porabi več elektrike kot tri osebe, ki živijo v 55 kvadratnih metrov velikem stanovanju.
Preberite še:
Nujno branje za lastnike nepremičnin: takšne spremembe pripravljajo
Takemu predlogu delitve stroškov nasprotujejo tudi pri Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). »Menimo, da je predlog izrazito nepravičen, saj je obseg/višina stroškov za porabo vode, kanalščine, skupne elektrike, odvoz odpadkov, komunalnih stroškov, čiščenje prostorov in čiščenje kanalizacije, dejansko odvisen od števila oseb, ki bivajo v stanovanju, ne pa od velikosti stanovanja,« svoje nasprotovanje pojasnjujejo pri ZPS. Zakaj se je predlagalec zakona odločil za tako rešitev, jim ni poznano, predvidevajo pa, da je razlog v tem, da je v praksi upravnik v posameznih primerih težko pridobil točne podatke o številu oseb, ki bivajo v posamezni enoti večstanovanjske stavbe.
In res, na ministrstvu za okolje in prostor (MOP), ki je pripravilo predlog novega zakona, so nam pojasnili, da so se za spremembo odločili, »ker je v stanovanjskih blokih, posebej večjih in starejših, težko vzdrževati pregled nad številom prebivalcev. Po uveljavitvi zakonodaje o varovanju osebnih podatkov je pregled nad stanjem še težji. Vstop v stanovanje je v Sloveniji namreč zelo omejen, saj 36. člen Ustave RS določa, da je stanovanje nedotakljivo in da nihče ne sme brez odločbe sodišča proti volji stanovalca vstopiti v njegovo stanovanje.«
Na MOP pogosto prejemajo pritožbe tako upravnikov kot etažnih lastnikov, da posamezni uporabniki stanovanj upravnikom ne sporočajo pravega števila oseb. V primeru pritožb stanovalcev upravniki niso imeli vzvoda, da bi z gotovostjo določili pravilno število oseb, ki uporablja določeno stanovanje. Posebej pereč je bil ta problem v objektih, kjer so se stanovanja oddajala prek portala AIRbnb, saj je bilo število oseb praktično vsak teden drugačno, pravijo na ministrstvu. Zato bodo predlagali, da se stroški, ki se trenutno še delijo po številu uporabnikov, v bodoče delijo po površini, razen če se etažni lastniki sami v določeni stavbi ne bodo s pogodbo o medsebojnih razmerjih dogovorili za drugačen ključ delitve teh stroškov.
Vendar pa v ZPS menijo, da bi bilo treba najti drugačno rešitev in taka določila, ki so se v praksi težje izvajala, nadgraditi oziroma upravniku zagotoviti natančnejšo oziroma dodatno pravno podlago za pridobivanje točnega podatka o številu oseb v posameznem stanovanju. Hkrati bi bilo treba določiti tudi ustrezno podlago za sankcioniranje morebitnih kršitev. »S tem bi se po našem mnenju lahko ohranila obstoječa, pravičnejša rešitev, tj. obračunavanje nekaterih stroškov po številu uporabnikov posamezne enote,« pravijo pri ZPS, ob tem pa poudarjajo, da bo predlagana sprememba stanovanjskega zakona pomenila izrazito slabši ekonomski položaj enočlanskih gospodinjstev, izmed katerih jih velika večina že zdaj sodi v ranljivo skupino.