Vračilo izdelka odvisno od dobre volje trgovca
Po mrzličnem decembru, ki je dodobra izpraznil žepe potrošnikov, trgovci vabijo s posezonskimi popusti; do tekstila in obutve tudi do 70 odstotkov ceneje.
Odpri galerijo
Čeprav skoraj 270.000 državljanov Slovenije živi pod pragom revščine, smo glede na podatke finančne uprave samo v zadnjih 13 dneh lanskega decembra v trgovinah pustili skoraj milijardo evrov oziroma 941 milijonov evrov in pol. Še več, trgovci predvidevajo, da denarnice potrošnikov še niso povsem prazne in da bodo popusti oziroma razprodaje tekstila ljudi v trgovine pritegnili tudi januarja.
Slovenci smo tradicionalno precej naklonjeni posezonskim razprodajam, je pa res, da se nakupovalne navade potrošnikov spreminjajo. Če smo pri slovenskih trgovcih do leta 2016 natančno vedeli, kdaj se razprodaje začnejo in koliko časa trajajo, pa so se pravila takrat spremenila. Kot so pojasnjevali na Trgovinski zbornici Slovenije, so se spremenile gospodarske okoliščine, ki so močno spremenile nakupovalne navade, potrošnik pa je zaradi vse bogatejše ponudbe, tudi na spletu, postal zahtevnejši.
Tako za svoj denar pričakuje najboljše razmerje med ceno in kakovostjo, pri nakupovanju je preudarnejši, spremlja ponudbo … Vse to je za slovenskega trgovca poseben izziv, vnaprej določen termin pa jih je preveč omejeval. Zato se trgovci zdaj sami odločajo, kdaj bodo razprodajo začeli in kdaj končali. Zaradi tega so zagotovo bolj konkurenčni, budno spremljajo poteze konkurentov, upoštevajo vremenske razmere, obseg in bližino ponudbe v sosednjih državah, termine zimskih počitnic, ki jih tujci preživljajo pri nas.
Še vedno pa veljajo pravila, ki se jih morajo držati. Tako morajo spoštovati določbe zakona o varstvu potrošnikov in zakona o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami, opozarjajo na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). Razprodajo je treba objaviti na krajevno običajen način. Vsebovati mora podatek o vrsti blaga, odstotku znižanja in času trajanja razprodaje. Blago, ki je na razprodaji, mora biti označeno s ceno pred znižanjem in z znižano ceno.
Če je odstotek znižanja objavljen v razponu, mora najvišji odstotek znižanja zajemati najmanj eno četrtino vrednosti blaga na razprodaji. Informacije o blagu, ki je na razprodaji, in o višini znižanja cene morajo biti jasne in točne, nedvoumno mora biti, katero blago je in katero ni na razprodaji, opozarjajo na ZPS. Prepovedane so navidezne razprodaje, ko trgovec tik pred razprodajo zviša cene in nato objavi popust. Blago na razprodaji mora biti brezhibno, trgovec ga na željo kupca ni dolžan zamenjati. Lahko pa to stori po lastni presoji.
Kar več trgovcev s tekstilom, obutvijo in športno opremo je cene že znižalo, popusti pa bodo trajali vsaj tri tedne, lahko tudi mesec dni ali več. Medtem ko smo bili decembra priča številnim prodajnim akcijam s povprečno 20-odstotnimi popusti, se januarja razširijo in spustijo na 40–50 odstotkov, se nato stopnjujejo in proti koncu meseca, ko bo izbira že močno osiromašena, dosežejo do 70 odstotkov.
Spremenjene navade
Slovenci smo tradicionalno precej naklonjeni posezonskim razprodajam, je pa res, da se nakupovalne navade potrošnikov spreminjajo. Če smo pri slovenskih trgovcih do leta 2016 natančno vedeli, kdaj se razprodaje začnejo in koliko časa trajajo, pa so se pravila takrat spremenila. Kot so pojasnjevali na Trgovinski zbornici Slovenije, so se spremenile gospodarske okoliščine, ki so močno spremenile nakupovalne navade, potrošnik pa je zaradi vse bogatejše ponudbe, tudi na spletu, postal zahtevnejši.
Če boste nakupovali na razprodajah, si naredite načrt. Najprej morate vedeti, kaj sploh potrebujete, česa si želite. So to čevlji? Plašč? Morda vas bodo zamikali majica, obleka, hlače. Označite, kje so trgovine, ki vas zanimajo, in se odpravite po vrsti. Če vam velikost oblačila ne ustreza, odložite artikel nazaj na polico. Pozabite na to, da je na vašem seznamu novoletnih zaobljub tudi kakšen kilogram manj. Navsezadnje prevelikih ali premajhnih čevljev zagotovo ne boste kupili, zakaj bi torej kupovali prevelike ali premajhne kose oblačil. Ne glede na dejstvo, da so trgovine med razprodajami polne, se lepo pridno postavite v vrsto pred kabino za pomerjanje. Če boste obleko pomerili pred nakupom, boste zagotovo privarčevali nekaj denarja. Pozorni bodite tudi na madeže na oblačilih, posebno belih. Pogosto gre za madeže ličil, ki jih morda ne boste mogli odstraniti. Kot je znano, trgovci blaga, ki je znižano, niso dolžni zamenjati, razen če gre za blago z napako. Na razprodajah ne kupujte oblačil, ki so v modi kratek čas. Preden boste prišli domov, bodo že iz mode, poudarjajo guruji. Predlagajo, da kupujte samo stvari, ki jih lahko kombinirate na vsaj tri različne načine. Kupite pulover, za katerega veste, da ga boste lahko nosili s hlačami, krilom in suknjičem. Kupujte kose oblačil, ki jih lahko nosite v več letnih časih.
Tako za svoj denar pričakuje najboljše razmerje med ceno in kakovostjo, pri nakupovanju je preudarnejši, spremlja ponudbo … Vse to je za slovenskega trgovca poseben izziv, vnaprej določen termin pa jih je preveč omejeval. Zato se trgovci zdaj sami odločajo, kdaj bodo razprodajo začeli in kdaj končali. Zaradi tega so zagotovo bolj konkurenčni, budno spremljajo poteze konkurentov, upoštevajo vremenske razmere, obseg in bližino ponudbe v sosednjih državah, termine zimskih počitnic, ki jih tujci preživljajo pri nas.
Vidne označbe
Še vedno pa veljajo pravila, ki se jih morajo držati. Tako morajo spoštovati določbe zakona o varstvu potrošnikov in zakona o varstvu potrošnikov pred nepoštenimi poslovnimi praksami, opozarjajo na Zvezi potrošnikov Slovenije (ZPS). Razprodajo je treba objaviti na krajevno običajen način. Vsebovati mora podatek o vrsti blaga, odstotku znižanja in času trajanja razprodaje. Blago, ki je na razprodaji, mora biti označeno s ceno pred znižanjem in z znižano ceno.
Če je odstotek znižanja objavljen v razponu, mora najvišji odstotek znižanja zajemati najmanj eno četrtino vrednosti blaga na razprodaji. Informacije o blagu, ki je na razprodaji, in o višini znižanja cene morajo biti jasne in točne, nedvoumno mora biti, katero blago je in katero ni na razprodaji, opozarjajo na ZPS. Prepovedane so navidezne razprodaje, ko trgovec tik pred razprodajo zviša cene in nato objavi popust. Blago na razprodaji mora biti brezhibno, trgovec ga na željo kupca ni dolžan zamenjati. Lahko pa to stori po lastni presoji.
50 odstotkov nižje cene so tiste, ki pritegnejo kupce.
Kar več trgovcev s tekstilom, obutvijo in športno opremo je cene že znižalo, popusti pa bodo trajali vsaj tri tedne, lahko tudi mesec dni ali več. Medtem ko smo bili decembra priča številnim prodajnim akcijam s povprečno 20-odstotnimi popusti, se januarja razširijo in spustijo na 40–50 odstotkov, se nato stopnjujejo in proti koncu meseca, ko bo izbira že močno osiromašena, dosežejo do 70 odstotkov.