Edini dirkač, ki se ga je bal, je bil on sam
»Ni oblikoval niti enega vijaka ali matice na dirkalnikih, ki so nosili njegovo ime. Deloval je kot motivator, taktik in prevarant, ki je skoraj toliko užival v tem, da je svoji ekipi priskrbel dober posel, kot v njenih zmagah,« je zapisal časnik The Guardian.
Fotografijo zvitega Del Boya iz nepozabne televizijske serije Samo bedaki in konji bi lahko v slovarju angleškega knjižnega jezika mirne vesti uporabili poleg ponarodelega izraza »wheeling and dealing«. Gre za izraz, ki označuje praviloma sporne, a tudi pretkane poteze posameznikov na vseh ravneh vsakdanjega življenja. Sir Frank Williams se je od mladih nog sukal okoli garaž z avtomobili, avtomobilistične revije pa je v katoliškem internatu prebiral pogosteje kot Biblijo. Počitnice je preživljal v domačem Newcastlu v družbi prijatelja, čigar oče je bil avtomehanik. Tam se je verjetno naučil prvih trikov »wheeler-dealerjev«, ki seveda niso vedno delovali, predvsem pa niso prinašali bajnih zaslužkov. Strast do hitrih avtomobilov se je v njem prižgala med vožnjo s prijateljem v jaguarju, a to je bila strast, ki jo je bilo z nekaj funti v žepu izredno težko nahraniti.
Dirkamo proti Ferrariju in celotni Italiji, če želite. In Mercedesu. Pa ju premagajte.
Frank Williams
Nastopi na različnih dirkah, pri nakupu avtomobila mu je pomagala mama, mu praviloma niso prinesli odmevnejših dosežkov, čeprav so mu izkušnje iz delavnic pomagale, da je končal več dirk, ki jih mnogi ne bi. Delal je tudi na bencinski črpalki in od vrat do vrat prodajal pločevinke z juho, ko ga je prijateljevanje s Piersom Courageem, sinom prvega moža londonske pivovarne in navdušenim dirkačem, popeljalo v svet otoške avtomobilistične elite. Williams in Courage se kljub temu nista kopala v denarju, skupaj z manjšo ekipo so iz svoje baze v londonskem Harrowu začeli obiskovati različne dirke po Evropi, kjer so si barvite Angleže zapomnili po vse prej kot uglednih avtomobilih, s katerimi so na prikolicah pripeljali svoje dirkalnike. Čeprav se je trudil, se Williams nikoli ni počutil domače v visoki družbi – veljal je za asketa, ki je zavračal alkohol in tobak, navduševal ga je tudi tek na dolge razdalje.
Njegova spretnost pri prodajanju in nakupovanju rezervnih delov pa tudi jušnih konzerv je ekipo spravila na zeleno vejo. Leta 1966 je še sam nastopil v formuli 3, a si ni privozil odmevnejših rezultatov, medtem ko je Courage sezono sklenil s kar 12 zmagami. Ekipa, takrat še pod imenom Frank Williams Racing Cars, je tri leta pozneje prvič nastopila v formuli 1 s finančno podporo Dunlopa in Castrola, drugo mesto Couragea na VN Monaka pa jo je dokončno postavilo na dirkaški zemljevid. Courage se je nato leta 1970 v Zandvoortu tragično ponesrečil, njegov dirkalnik so po prevračanju pogoltnili plameni. Žalujoči Williams je razmišljal, da bi se poslovil od športa, a je kljub nekaj poraznim sezonam, ki so sledile, vendarle spet našel motivacijo.
Prvi, ki je prepričal Savdijce
Najti je moral tudi denar in med drugimi so mu ga posodili Bernie Ecclestone (takrat lastnik Brabhama), kanadski naftni mogotec avstrijsko-slovenskega rodu Walter Wolf in Patrick Head, inženir, s katerim je nato spisal neverjetno zgodbo o uspehu. Po uvodnem razočaranju sta Williams in Head pod imenom Williams Grand Prix Engineering leta 1977 odšla na svoje, Williams se je spet izkazal s svojo podjetniško žilico in vizionarsko priskrbel kapital iz Savdske Arabije, ki je tako ravno po njegovi zaslugi vstopila v (moto)šport. Avstralec Alan Jones (1980) in Finec Keke Rosberg (1982) sta ekipi, ki je bila še nekaj let prej na robu propada, prinesla prva naslova svetovnih prvakov, sledilo jih je še pet z Nelsonom Piquetom, Niglom Mansllom, Alainom Prostom, Damonom Hillom in Jacquesom Villeneuvom.
Leta 1997 je ekipa Williamsa (takrat Rothmans Williams Renault) proslavila zadnji naslov svetovnega prvaka na dramatični zadnji dirki v Jerezu, ki jo je zaznamovalo trčenje Villeneuva in Michaela Schumacherja (Scuderia Ferrari Marlboro):
»Nikoli nisem bil mehanik. Večina dirkačev je hvaležnih, da je bilo tako,« je pred dobrimi šestimi leti za Esquire dejal Williams. »Tretje ali četrto mesto na dirki za veliko nagrado je izvrsten dosežek. Dirkamo proti Ferrariju in celotni Italiji, če želite. In Mercedesu. Pa ju premagajte,« je rokavico naslednikom že takrat vrgel angleški vizionar. Žal je dočakal popoln umik imena Williams iz karavane: posle je po njegovem slovesu leta 2012 prevzela hčerka Claire Williams, ki je lani prodala ekipo ameriškim investitorjem za približno 134 milijonov evrov.
Nikar ne vozite tako, kot sem vozil jaz. Upoštevajte omejitve.
Frank Williams
Vožnja z mojstri je nekaj čarobnega
Posebno poglavje si zasluži njegova prometna nesreča. Zgodilo se je spomladi leta 1986 na jugu Francije, tik pred začetkom sezone, ko je Williams med drvenjem na letališče zletel s ceste. Bil je na robu smrti in napovedovali so mu, da bo ostal povsem paraliziran. A na invalidskem vozičku, ki je postal ikona paddocka, se je hitro vrnil v pogon in z ekipo proslavil še številne uspehe. »Nikar ne vozite tako, kot sem vozil jaz. Upoštevajte omejitve. Dirkači so naporni in dragi zunaj dirkalnikov, a ko stopijo vanje, se povsem spremenijo. So kot v transu. Nekaj čarobnega je, ko se voziš z dirkačem svetovnega kova. Edini dirkač, ki sem se ga kdaj bal, pa sem bil jaz sam,« je dragocen življenjski nasvet pred leti podelil Williams.
Tragična smrt Ayrtona Senne v Imoli je sicer vrgla temno senco na 90. leta. Po dolgotrajni bitki z italijanskimi sodnimi mlini sta tako Williams kot Head dokazala svojo nedolžnost, formula 1 pa je sprejela številne pomembne, a žal prepozne varnostne ukrepe. Tudi takrat, ko ekipa ni več serijsko zmagovala, Villeneuve je svoj edini in hkrati zadnji Williamsov naslov osvojil leta 1997, se je vpliv angleškega moštva čutil povsem pri vrhu – genialni inženir Adrian Newey je namreč po sporu s svojimi dolgoletnimi delodajalci pristal pri McLarnu in pozneje Red Bullu, ki sta z njegovimi idejami nizala zmage kot nekoč Piquet, Mansell, Prost ...
Sir Frank je užival v vožnji z mojstri dirkanja, takole ga je z mercedesom pred dobrima dvema leta po stezi v Silverstonu popeljal svetovni prvak Lewis Hamilton:
114
zmag je s svojo ekipo do slovesa od karavane med letoma 1979 in 2012 slavil sir Frank
134
milijonov evrov so za ekipo Williams lani plačali ameriški vlagatelji
23
točk je v letošnji sezoni zbral Williams Mercedes, ki je na 8. mestu med konstruktorji
Cenili so ga tudi Francozi
Rodil se je 16. aprila 1942 v South Shieldsu na severovzhodu Anglije učiteljici otrok s posebnimi potrebami in pilotu bombnikov, ki je družino zapustil pred Frankovim prvim rojstnim dnem. Pri njegovem odraščanju so zato veliko vlogo odigrali stari starši, še bolj pa internat v Dumfriesu, kamor je prišel z osmimi leti. Veljal je za privrženca nekdanje premierke Margaret Thatcher, njegovo življenje pa je zaznamovala prometna nesreča na jugu Francije marca 1986, ki ga je prikovala na invalidski voziček. Istega leta je prejel red britanskega imperija, vitez je postal leta 1999. Najvišje državno odlikovanje so mu za delo z Renaultovimi motorji podelili tudi Francozi.