Nemci zavrnili preiskavo črnih skrinjic strmoglavljenega letala, opravili jo bodo Francozi

Za številnimi državami tudi proizvajalec Boeing naposled priporočil prizemljitev vseh Boeingov 737 Max 8 in 9.
Fotografija: Notranjost pilotske kabine letala Boeing 737 Max 8. FOTO: Abhirup Roy/Reuters
Odpri galerijo
Notranjost pilotske kabine letala Boeing 737 Max 8. FOTO: Abhirup Roy/Reuters

Iz etiopske letalske družbe Ethiopian Airlines so sporočili, da ne razpolagajo z ustrezno opremo za analizo črnih skrinjic v nedeljo strmoglavljenega, skoraj novega letala Boeing 737 Max letalske družbe Ethiopian Airlines blizu kraja Bishoftu, 62 kilometrov jugovzhodno od Adis Abebe. Napovedali so, da ju bodo poslali v tujino, najverjetneje v ZDA ali v Evropo.

Kot poroča mednarodni tisk, so danes možnost preučitve črnih skrinjic zavrnili Nemci, tudi oni z argumentom, da nimajo ustreznega softwara za analizo. Skrinjici sta bili v strmoglavljenju poškodovani, preiskavo napovedujejo kot kompleksno.

Kot poroča agencija AFP, ju bodo prevzeli Francozi. Da se je etiopska oblast glede analize obrnila nanje, je potrdila agencija BEA (Bureau d'Enquêtes et d'Analyses pour la sécurité de l'aviation civile). Iz Etiopije naj bi skrinjici poslali že jutri.
 

Boeingova letala prizemljena od ZDA in Kanade do Azije


Po svetu odmevajo prizemljitve letal Boeing 737 Max 8 in 9. Zanje je evropski zračni prostor zaprla Evropska agencija za varnost v letalstvu (EASA), singapurska družba za civilno letalstvo je prepovedala letenje vseh modelov Max, preventivne ukrepe so sprejeli v Indiji, Maleziji, Egiptu, Kuvajtu, Omanu, Združenih arabskih emiratih, na Fidžiju ter Novi Zelandiji.

Tudi v Združenih državah Amerike, kjer prizemljitve sprva niso želeli sprejeti, je ameriški predsednik Donald Trump danes odločil drugače. Novinarjem v Washingtonu je izjavil, da je ukazal prizemljitev vseh letal Boeing 737 Max 8 in Boeing 737 Max 9 in drugih letal, povezanih s tema modeloma. Odpoved letov teh modelov letal v ZDA bo izvedla ameriška Zvezna uprava za letalstvo, odločitev ocenjujejo za velik preobrat v stališčih Washingtona do letal ameriškega proizvajalca. Prizemljitev bo veljala do nadaljnjega.
 

Naposled tudi Boeing priporočil prizemljitev letal


Prizemljitev sedaj priporoča sam Boeing. Kot je podjetje zapisalo na spletni strani, še vedno verjame v varnost modelov 737 Max, a se je po posvetovanju z Zvezno upravo za letalstvo, Nacionalnim svetom za varnost transporta, upravo za letalstvo in s svojimi strankami odločilo za priporočilo, da se ta letala izloči iz letov. Priporočilo velja za celotno, kot zapišejo, globalno floto 371 letal Beoing 737 Max. Ob tem je predsednik Boeinga Dennis Muilenburg izrazil globoko sožalje svojcem žrtev.



Kraj nesreče izven prestolnice Adis Abeba, kjer so še vedno razbitine letala, reševalci pa še vedno iščejo posmrtne ostanke, so danes sicer obiskali svojci žrtev. Na posnetkih je videti užaloščene svojce, kako nemočno padajo na počrnjena tla, posejana z razbitinami letala. Nekateri s tal pobirajo pepel, drugi tesno ob sebe tiščijo fotografije pokojnih. Videti je tudi več vencev. Na letalu so bili sicer državljani 35 držav.

Na kraju tragedije so svojci žrtev. FOTO: Reuters
Na kraju tragedije so svojci žrtev. FOTO: Reuters


Iz Ameriške zvezne uprave za civilno letalstvo (FAA) so še v ponedeljek sporočili, da so Boeingova letala tehnično brezhibna in da zato kljub dvema nesrečama v zadnjega pol leta ne bodo prizemljili boeingov 737 max 8. Daniel K Elwell, visoki uradnik na FAA, je dan zatem pojasnil, da nadaljujejo ekstenzivno preiskavo ter preverjajo vse dostopne podatke in celostno varnostno učinkovitost, tako pri upravljavcih kot tudi pri posameznih pilotih, ki so leteli z boeingi 737 max.

​Kot je še pojasnil Elwell, njihova preiskava doslej ni nakazala sistemske pomanjkljivosti, zato dejstva, da bi prizemljili vsa letala, ne morejo upravičiti. »Tudi druge družbe za civilno letalstvo nam niso posredovale ustreznih podatkov, ki bi upravičevali tovrstno ukrepanje,« je še pojasnil predstavnik ameriške zvezne uprave za civilno letalstvo. Iz etiopske letalske družbe Ethiopian Airlines so danes drugače sporočili, da ne razpolagajo z ustrezno opremo za analizo črnih skrinjic. Zato ju bodo poslali v tujino, najverjetneje v ZDA ali v Evropo. 

​Kljub vsemu sta se vsaj dva pilota Ameriški zvezni upravi za letalstvo pritožila, da se nos njunih novih letal Boeing avtomatsko nagiba k tlom. Združenje profesionalnih stevardes (APFA) pa je predstavnike ameriškega civilnega letalstva pozvalo, naj odpovedo vse lete Boeingovih letal omenjenega serijskega modela do konca preiskave, ko bodo znani razlogi ter ozadje nesreče, ki je bila usodna za 149 potnikov in osem članov posadke na krovu. Trump je pred današnjo odločitvijo celotno situacijo ocenil kot zapleteno, saj so po njegovem mnenju novodobna letala preveč kompleksna za upravljanje. 




Boeing vztraja pri tem, da so letala vredna zaupanja

 
Doslej se je za začasno prepoved letenja ter prizemljitev Boeingovih letal 737 max odločilo že 27 letalskih družb. Poleg držav Evropske unije so preventivne ukrepe sprejeli tudi v Indiji, Maleziji, Egiptu, Kuvajtu, Omanu, Združenih arabskih emiratih, na Fidžiju ter Novi Zelandiji, kjer začasno prepoved utemeljujejo s preveliko »stopnjo negotovosti«. Ena zadnjih je prepoved letenja za model max 8 uvedla Kanada.

Norveški nizkocenovni letalski prevoznik Norvegian Air Shuttle je prav tako prizemljil vso floto boeingov, od proizvajalca letal pa bo terjal odškodnino. »Celoten račun bomo poslali Boeingu,« so po poročanju STA sporočili v družbi. Boeingovi predstavniki pa so znova poudarili, da povsem zaupajo modelom 737 max ter njihovi varnosti. 



»Ker doslej nismo prejeli dovolj informacij iz črnih skrinjic, smo iz previdnostnih razlogov letalskim prevoznikom izdali navodila, naj začasno ustavijo vsa letala, ki bi bodisi pristala, vzletela ali letela nad zračnim prostorom Velike Britanije,« je sporočil predstavnik britanske družbe za civilno letalstvo. Sindikat britanskih pilotov je podprl odločitev družbe, v izjavi za javnost pa so poudarili, da je »varnost na prvem mestu«.

​Tudi predstavniki Boeinga so se odzvali ter sporočili, da razumejo razloge za odločitev, ki so jih sprejele letalske agencije. »Še naprej bomo sodelovali s posameznimi letalskimi družbami ter jim tako zagotovili ustrezne informacije, ki jih potrebujejo, da lahko zanesljivo upravljajo letalsko floto.«

V nasprotju z evropsko agencijo Ameriška zvezna uprava za letalski promet še naprej vztraja, da ne bodo ­sprejeli nobene odločitve, dokler ne bodo imeli uradnega poročila o vzroku nesreče v Etiopiji. FOTO: Ben Stansall/AFP
V nasprotju z evropsko agencijo Ameriška zvezna uprava za letalski promet še naprej vztraja, da ne bodo ­sprejeli nobene odločitve, dokler ne bodo imeli uradnega poročila o vzroku nesreče v Etiopiji. FOTO: Ben Stansall/AFP

 

V ospredju preiskave varnostni sistem


Sorodnosti nesreče letalskega prevoznika Lion Air in Ethiopian Airlines so fokus preiskave preusmerili na varnostni sistem novih Boeingovih letal, ki naj bi poskrbel, da letalo ne bi izgubilo aerodinamičnega vzgona pod krili ter pri vzletu ne bi začelo upočasnjevati. Tako letalo družbe Lion Air, ki je v Indoneziji strmoglavilo oktobra lani, kot letalo družbe Ethiopian Airlines sta bili opremljeni z omenjenim varnostnim sistemom. Obe letali sta doživeli nenavadne vzpone in spuste ter nepričakovane spremembe hitrosti, strmoglavili pa sta že kmalu po vzletu. 

​Pri Boeingu so pojasnili, da omenjeni sistem med normalnim letenjem ne vodi letala. Poskrbel naj bi namreč le za »izboljšanje obnašanja letala med nenavadnimi situacijami letenja«. Preiskovalci zdaj ugibajo, da bi sistem lahko kot nenavadno zaznal tudi strmo vzpenjanje letala, poroča francoska tiskovna agencija AFP

Preberite še:

Predstavitvene informacije

Komentarji:

Predstavitvene informacije