CARLUS PADRISSA
»Nekoč bomo vsi umetniki!«
Režiser uveljavljene katalonske skupine La Fura dels Baus je po nekaj mesecih ponovno obiskal Slovenijo. S svojo scensko kantato Carmina Burana je junija na odprtju Festivala Ljubljana navdušil Slovence, za letos pa nam pripravlja svetovno premiero. Pred meseci mi je v upanju, da bo večkrat obiskal našo državo, dejal: »Tisto, kar spoznaš, po navadi ljubiš.« In Padrissa obožuje Slovenijo, mi pa njega!

Odpri galerijo
Katalonskemu režiserju Slovenija predstavlja vzor. »Uspelo vam je doseči neodvisnost brez prelivanja krvi oz. z zelo malo žrtvami,« pravi. FOTO: Igor Modic
Ob najinem srečanju v prostorih Festivala Ljubljana me najprej vpraša, ali vem, zakaj Donald Trump in Melania nista nikoli objeta v javnosti. »V mojih krogih se govori, da sta skregana. In ker je ona od tu, mogoče poznate kakšne skrivnosti,« pojasni svoje zanimanje. Sicer pa ga tovrstni trači ne zanimajo preveč. »Dosti dela imam z drugimi stvarmi,« v smehu odvrne. Ob omembi Slovenije se najprej spomni na zasedbo Laibach. »Naša skupina obstaja že od osemdesetih let in Laibachi so naši vzorniki. Ko smo nastopili pri vas še v času Jugoslavije, smo tukaj kupovali plošče, saj je bilo ceneje. V tistih letih je bila Jugoslavija za Španijo ideal s sociološko-kulturnega vidika. Več ste si upali kot v Rusiji ali drugih državah vzhodnega bloka. Zato sem zmeraj gledal proti Jugoslaviji. Celotno območje Jugoslavije je bilo v tistih časih, in tudi še zdaj, zaželeno območje zame. Sem rad pridem.« Pravi celo: »Kot Katalonec gledam na Slovenijo kot na vzornico. Uspelo vam je doseči neodvisnost brez prelivanja krvi oziroma z zelo malo žrtvami.« O trenutnem vzdušju v Kataloniji pravi: »Situacija na splošno, tudi ko grem po ulici, je dobra. V administrativnem smislu želimo večjo neodvisnost, vendar se še zmeraj čutimo povezane, tako kot da smo bratje Špancev. Mislim, da vi to zelo dobro razumete, ker ste šli skozi to v preteklosti. Treba je zamenjati čip v glavi, in to je vam uspelo, nam pa še ne. Nikakor ne želimo še ene državljanske vojne, zato se želimo bratsko povezati z vsemi drugimi, ki živijo v Španiji.« Pogovor nadaljujeva v politični smeri in Carlus pravi: »Zdi se mi logično, da bo vsaka etnična skupina, ki govori en jezik, prej ali slej izoblikovala svoje gibanje, vodstvo in tudi politično organizacijo, ker je tako bolj praktično. Ne vidim prihodnosti za velike države, ki morajo na silo centralizirati oblast, s tem pa zanemarjajo druge predele.« Nato mi opiše fenomen, ki ga navdušuje: »V sodobni družbi so številne skupine nastale prek mobilnih telefonov. S pomočjo tehnologije so namreč dosegli, da se je veliko ljudi povezalo, in s tem sprožili neko gibanje, ne da bi pri tem prišlo do nasilja. Hkrati se je zvrstila krvodajalska akcija gasilcev – okrog 300 gasilcev je darovalo kri in z vodilom 'raje darujmo kri, kot da jo prelivamo' so dosegli svoje. To je primer, kako se je ljudstvo povezalo,« še poudari.
S predstavami hoče šokirati
Med pogovorom naju pozdravi Darko Brlek, direktor Festivala Ljubljana, ki že nestrpno pričakuje 28. junij, ko se bo zgodila svetovna premiera Padrissove predstave Potovanje okoli sveta. »Ponazorili bomo nekaj, kar jim je uspelo pred 500 let, in sicer da so izvedli prvo potovanje okoli sveta. Ta dogodek je primerljiv s tem, da je človek stopil na Luno, prihodnje leto bo minilo 50 let od tega. S potovanjem okoli sveta so dokazali, da je Zemlja okrogla in da kroži okrog Sonca. Pri tem projektu, pri katerem je pet ladij odplulo iz Seville in v treh letih naredilo pot okoli sveta, so sodelovali učenjaki in mornarji različnih narodnosti. Lahko rečemo, da je bil to prvi panevropski športno-znanstveni projekt.« Pojasni mi podrobnosti o sodelovanju z različnimi narodi, nato se zediniva, da kultura združuje, medtem ko politika razdružuje. »Umetnost ima to moč, da združuje ravno zaradi tega, ker ko uprizarjamo predstave, želimo, da se dotaknejo ljudi, da ob tem nekaj čutijo, da jih ne pusti ravnodušne. Naš namen je šokirati, pri ljudeh vzbuditi čustva. Po drugi strani pa je tudi politika zelo pomembna. Osebno sem optimist, in mislim, da smo na pragu četrte industrijske revolucije.«
»Upam, da bodo nekoč stroji delali namesto nas. Zdaj namreč delajo tako stroji kot sužnji, v prihodnosti pa upam, da bodo večinoma delali stroji,« razmišlja umetnik. FOTO: Igor Modic